Hej alla!

En lång historia kort:

Renoverade en 5-6 meter skorsten, glidgjuten med huv på och kopplade in min toppmatade viking 30 (oisolerad stålrör som möter murstocken ungefär 120-150 cm) Eldar med 15% (fuktkvot) tall, gran och björk.

Problemen är:

Svårstartad. När den väl är igång så går det bra.

Kondens från skorstenen där spisens topmatning möter den murade skorsten. Rinner ut.

Det rinner tjära ur röret (tjockt/bubbligt) ibland. Gissar på att detta har med att göra att elden inte brinner med tillräckligt syre och tjära bildas.

Alla spjäll öppna och temperaturen i nedre delen av inneröret är 140C och där den möter skorstenen är 65C.

Har testat att göra följande;

Elda endast med björk/gran - samma problem

Elda med alla dörrar öppna (luckor/spjäll/ytterdörr)- samma problem

Vet inte riktigt vad problemet är. Känns som syrebrist i kombination med för kalla avgaser. Vad kan man göra åt det? Skorstenen är glidgjuten 12*12. Ska man isolera inneröret på något vänster? Känner mig lite lost och vet inte vad man kan göra.

Uppskattar svar!

/V

Jag är inte kvalificerad att svara på dina frågor men hursomhelst:
Kan det vara så att glidgjutningen inte blev helt perfekt och att det drar tjuvluft någonstans vilket påverkar draget?

Dessa kanske kan vara värda att testa? https://skorsten.se/pure-ax-18-rokpatron-180-sekunder.htm

Har själv en Viking 30 i köket, den går dock till en "värmeslinga" (ser ut som en "utanpåliggande" murstock) i vardagsrummet så den kanalen har en rökgasfläkt på skorsten som hjälper till med draget.

Låter konstigt med så kalla rökgaser, prova att elda finkluven ved lite hårdare så att eldstaden rökröret och murstocken blir ordentligt varm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.