Om det var mig du tänkte på så är det HA i huset med publikt ip och bara ett gäng shellys i det andra huset som jag vill komma åt, ingen HA installation där alltså

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag har precis beställt en Tesla så jag har funderat lite på samma sak. Där finns ju webläsare så man kan enkelt få in HA den vägen. Dock kan man ju bara använda det när man står still. Skulle behöva något enkelt system att få en enkel knapp för att öppna/stänga garageporten. Känns lite fel att göra det automatiskt när man kommer hem/lämnar etc vilket verkar vara Teslas idé. Känns som om det är VÄLDIGT lätt för att det ska bli problem med det då. Så behöver något annat smidigt system där det i alla fall är manuelt men enkelt.
Med Tesla får du väl in hela bilen i HA, drösvis med sensorer. Eller, är det bara jag som har förutfattade meningar?
Om det är så borde det gå att göra automationer som typ ”när bilen står på uppfarten och blinkar tre gånger med helljuset - öppna garagedörren”.

• Älska
  • Gilla
n_sandstrom och 1 till
  • Laddar…
Ni som kan det här, varför funkar inte skriptet?

alias: Nytt skript
sequence:
- device_id: fc8f4236ad195
domain: lock
entity_id: lock.dorr
type: unlock
- type: turn_on
device_id: e32de726f8a6ea83
entity_id: switch.uttag_eve
domain: switch
mode: single

Jag vill att uttaget eve slås på om dörren låses upp.
Har kortat ner device_id siffrorna, i övrigt är det kopierat rakt av

Är indenteringen korrekt? Yaml är känsligt där.

tveksamt tveksamt skrev:
Är indenteringen korrekt? Yaml är känsligt där.
Vad är det? :oops:
Har inte skrivit själv utan använt hjälpen i appen

Indendering är inledande blanksteg på olika rader, det är för att formatera koden.

https://developers.home-assistant.io/docs/documenting/yaml-style-guide/

prova med sådan indentering och se vad den säger:
Skärmdump av YAML-validator med kodexempel och gränssnitt för validering av YAML-filer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”mode: single” (utan inledande blanksteg) föll bort på sista raden i bilden.
Men, ska också säga att jag inte är bekant med syntaxen för lås heller, så det kan vara något där också.

Har som sagt inte skrivit själv utan använt hjälpen i appen
Men det ser ut som din bild
Får ju upp i loggen när det blir låst/ upplåst
Får prova lite imorgon

K karlmb skrev:
Ta med en fjärr till systemet i bilen/fickan?
Frågan är om inte det är bästa lösningen ändå, känns dock lite förlegat och tråkigt :)

tveksamt tveksamt skrev:
Med Tesla får du väl in hela bilen i HA, drösvis med sensorer. Eller, är det bara jag som har förutfattade meningar?
Om det är så borde det gå att göra automationer som typ ”när bilen står på uppfarten och blinkar tre gånger med helljuset - öppna garagedörren”.
Hmm, nu börjar det bli intressant! Jo man ska kunna få in det mesta från bilen vad jag har förstått. Har ju faktiskt redan en kamera som fångar in uppfarten med. Får se om det finns någon bra info man kan få från bilen så man slipper använda kameran för att försöka fånga tex helljusblink etc.

@nino Låter som det du vill göra är en automation och inte ett script?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
@nino Låter som det du vill göra är en automation och inte ett script?
Ja, jag tänkte just det jag också... :thinking:

Ja jag har ingen aning :D

Jag vill tända /slå på ett trådfri uttag när jag låser upp dörren till att börja med

Sen vill jag lägga till villkor, men just nu är jag nöjd om lampan tänds :)

Nu har jag provat att göra en automation, hemma om 10min så då ser jag om det funkar :)

Nix...

alias: Dörr lås upp
description: ""
trigger:
- platform: device
device_id: e32de726f8a6ea8334a9
type: unlocking
condition: []
action:
- delay:
hours: 0
minutes: 2
seconds: 0
milliseconds: 0
- type: turn_off
device_id: e32de726f8a6ea8334

Kortat ner device_id även här

Går jag på automationen väljer information och info och trycker kör så tänds det.
Stod aldrig kört innan

J Jensa86 skrev:
Frågan är om inte det är bästa lösningen ändå, känns dock lite förlegat och tråkigt :)

Hmm, nu börjar det bli intressant! Jo man ska kunna få in det mesta från bilen vad jag har förstått. Har ju faktiskt redan en kamera som fångar in uppfarten med. Får se om det finns någon bra info man kan få från bilen så man slipper använda kameran för att försöka fånga tex helljusblink etc.
Som sagt, jag har ingen aning om vad man faktiskt får för information från bilen, det bara känns som att Tesla ska ligga så långt fram mjukvarumässigt att man får det mesta. Du får göra en genomsökning och se vad du kan hitta för något som kan passa dig.
Olika integrationer kan ju möjligen ge olika information också, så det kan vara värt att titta på olika.

nino nino skrev:
Nix...

alias: Dörr lås upp
description: ""
trigger:
- platform: device
type: unlocking
condition: []
action:
- delay:
hours: 0
minutes: 2
seconds: 0
milliseconds: 0
- type: turn_off
device_id: e32de726f8a6ea8334

Kortat ner device_id även här

Går jag på automationen väljer information och info och trycker kör så tänds det.
Stod aldrig kört innan
Om den funkar att köra om du manuellt triggar den och den då uppför sig som den ska är det ju starka indikationer på att det är trigger-biten som inte fungerar.

Du skulle också kunna prova något i stil med:
trigger:
- entity_id: lock.dorr
platform: state
to: 'unlocked'

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:

Med fjärr menade jag en vanlig Zigbee-knapp som man normalt sätter på väggen hemma. (Fast som ser ut som en fjärrkontroll förstås) Du vill ju att den bara ska fungera när du och bilen är i närheten och zigbee är väl ett bra alternativ då?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.