531 512 läst ·
6 164 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Precis, det lämpar sig illa för scripting, minns dock inte om det eg ligger under markup eller något annat.. men det saknar mycket som jag som faktisk utvecklare är van vid att använda dagligdags, så att faktiskt skriva allt c# istället hade varit som att kunna andas igen, ingen inlärningströskel. Så därav, innan jag gör en förändring som irriterar sambon och sen visar sig att det blev skit dessutomuseless skrev:
YAML är inget programmeringsspråk, utan bara ett strukturerat sätt att skriva konfigurationsfiler på.
För de enkla trestegsgrejer man gör i HA är det nog overkill och en högre inlärningströskel om man ska använda C# istället.
Men för lite mer avancerade saker kan det kanske vara bra? Dock finns det ju redan andra tillägg för att göra hyfsat avancerade saker via GUI utan att behöva skriva en enda rad. HA's eget GUI funkar rätt så bra nu för tiden tycker jag.
Nej, du är på rätt ställe. Dock tror jag "unlocking" blir fel. Den står nämligen bara i unlocking-läge några sekunder. Du bör välja "unlocked" som den hamnar i när det är upplåst. Troligen därför det inte fungerar. Klicka i menyn och välj unlocked alltså.nino skrev:
Det ska funka fint. Jag använde en fjärr med zigbee-knapp att låsa upp ytterdörren med och den fick kontakt redan när jag gick in i trapphuset hemma, på nån sekund.J Jensa86 skrev:
Haha ja då funkade detJ Jocke Best skrev:
Nu är det bara att lägga till villkor?
Jo, jag förstår att det är problemet. Jag har hört att de även börjar rapportera knasiga fuktighetsvärden när de börjar få dåligt batteri. Det känns som att man borde kunna titta mer på det än på själva batterinivån, den verkar inte vara lika träffsäker för att bestämma när batteriet faktiskt är slut.F Freddedan skrev:
Jo, det går om man har en router med tillräckligt bra hårdvara och det går att köra en "öppen" Linux, typ openWRT, på den.D Daniel__s skrev:
Det går även att köra på en vanlig PC, t ex en gammal avlagd laptop.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag använder appdaemon, så i stort sett alla mina komplexa automationer är i python.namnbyte skrev:
Precis, det lämpar sig illa för scripting, minns dock inte om det eg ligger under markup eller något annat.. men det saknar mycket som jag som faktisk utvecklare är van vid att använda dagligdags, så att faktiskt skriva allt c# istället hade varit som att kunna andas igen, ingen inlärningströskel. Så därav, innan jag gör en förändring som irriterar sambon och sen visar sig att det blev skit dessutom![]()
Har för mig att det ska finnas något liknande för c# också.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det här är hemautomation på riktigt <3tveksamt skrev:
Fattar inte varför folk envisas med att skaffa HA, som har massor med potential, för att sedan bara trycka på knappar och klicka i appar.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Men
Förlåt, jag glömde ett "hem" i hemautomation. Det var ju dumt av mig, i hemautomationskategorin och allt..R RoAd skrev: