Ingen behöver vara bakom NAT, men minst en av prylarna måste vara utanför NAT (ha publikt IP) för att kunna koppla upp en VPN-tunnel.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag antar att servern behöver vara den som är bakom NAT ? eller spelar det ingen roll?
OpenVPN servern ligger i routern dvs ER-X. Den säkra anslutningen blir med en OpenVPN tunnel då anslutande klient måste ha rätt certifikat som då routern skapat.
Hursomhelst ligger det här i den högre skolan men det finns inga genvägar!
ASUS har OpenVPN inbyggt numera som är betydligt enklare att hantera inkl att man kan använda deras certifikat. Har du sedan en CGNAT operatör är det ännu bökigare...

Har en Asus RT-AX55 bakom Nat och ER lite publikt.
Bredband2 är leverantör där det saknas publikt

Den som har publikt IP får köra VPN-servern som den andra kopplar upp sig mot. När tunneln väl är uppe kan trafiken gå åt båda hållen, så det spelar ingen roll i vilken ände HA-servern finns.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den som har publikt IP får köra VPN-servern som den andra kopplar upp sig mot. När tunneln väl är uppe kan trafiken gå åt båda hållen, så det spelar ingen roll i vilken ände HA-servern finns.
Ok va bra, då kan jag greja hemma med vpn om det var så avancerat

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Så här fixar du till OpenVPN med en Asus
[länk]
Men om servern behöver vara på publik sidan så är det ER lite som får agera server

WireGuard finns ju som integration i HASS annars, bara att ordna en port forward också.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag har ett trådfri uttag till en lampa i köket
Kan jag göra så här:

Om dörren, med yale v2n verisure, låses upp när uttaget är av och solen gick ner för mer än 20min sen så ska uttaget slås på och lysa i 20min för att därefter slås av

Hur kopplingen till Doorman specifikt funkar kan jag inte uttala mig om. Övriga saker du beskriver är inga problem i HA.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J
David Wallin David Wallin skrev:
Hur kopplingen till Doorman specifikt funkar kan jag inte uttala mig om. Övriga saker du beskriver är inga problem i HA.
När jag körde HA "förra gången" (innan min RPI åt upp flera minneskort och jag lessnade) så hittade jag nån lösning för att sätta att Verisure skickade ett mail med status från doorman och mailet parsades sen så man kunde få i HA status på låset och vem som låst upp etc.

Jag hade samma lösning för att se att mitt larm var på eller av.

Tyvärr försvann hela min setup och jag ledsnade på skiten med kassa SD kort.

Nu styr jag sen en månad varmvattenberedaren med HA som går på en virtuell maskin i min desktop PC, temporär lösning, strömmen på PCn räknar jag är mindre än det det kostar att värma vattnet på dyrtid varje morgon. :) Loggar temp på vattnet och styr av och på kopplat till elpris. Det är det enda HA gör just nu hos mig.

Ska försöka se om jag räddat nåt av den gamla setupen för det var rätt bra att ha som inparametrar vem som gick in eller larmade av...

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Fundering igen... Är det någon som kör HA i bilen? ...i så fall varför?
Har sett att HA ska kunna köras med Android Auto men har man ingen smart bil skulle man ju kunna sätta en paj i bilen. Jag har en smartplug i kupévärmaruttaget för att kunna köra motorvärmare utan kupevärmare och på sistone också för att kontrollera om kabeln är i eller inte. Men det borde finnas mer grejer att göra i bilen. Tex en sensor som berättar om bilen är hemma eller inte - varför man nu skulle behöva veta det. Men men...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har precis beställt en Tesla så jag har funderat lite på samma sak. Där finns ju webläsare så man kan enkelt få in HA den vägen. Dock kan man ju bara använda det när man står still. Skulle behöva något enkelt system att få en enkel knapp för att öppna/stänga garageporten. Känns lite fel att göra det automatiskt när man kommer hem/lämnar etc vilket verkar vara Teslas idé. Känns som om det är VÄLDIGT lätt för att det ska bli problem med det då. Så behöver något annat smidigt system där det i alla fall är manuelt men enkelt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag har precis beställt en Tesla så jag har funderat lite på samma sak. Där finns ju webläsare så man kan enkelt få in HA den vägen. Dock kan man ju bara använda det när man står still. Skulle behöva något enkelt system att få en enkel knapp för att öppna/stänga garageporten. Känns lite fel att göra det automatiskt när man kommer hem/lämnar etc vilket verkar vara Teslas idé. Känns som om det är VÄLDIGT lätt för att det ska bli problem med det då. Så behöver något annat smidigt system där det i alla fall är manuelt men enkelt.
Ta med en fjärr till systemet i bilen/fickan?

Apropå remote access, finns det en lösning till som använder Tor:
https://github.com/hassio-addons/addon-tor/blob/main/tor/DOCS.md

Jag använder den för fjärråtkomst av HA, men är osäker på om tekniken går att använda för att få två HA-styrda hem att prata med varandra (det var så jag uppfattade problemställningen).

Enkelt att installera och komma igång med, men erbarmligt långsamt.

/Fumble

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.