Det verkar då rulla på fint på min också

Hur var det med yale v2n med verisure gick det att få in?

Om jag har timer i appen på trådfri uttag, funkar det för sig och ha skript för sig?
Jag tänder och släcker fönsterlampor via appen, tänder 5min före solnedgång och släcker 22.
Gjorde ett test i ha, om dörren låses upp när uttaget i köket är av och det är 5min efter solnedgång så ska uttaget slås på i 20min.
Om appen och ha krockar gör inget?

De känner inte till varandra alls på så sätt skulle jag gissa. Dvs de kommer båda försöka göra det de är inställda till utan vetskap om vad den andra gör, så det beror helt enkelt på när de anser att solnedgången är och hur deras klocka går etc.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja så borde det vara, ikea borde väl känna av om uttaget är av eller på även om ha slagit på/av det?

Blir jag nöjd så blir det väl ha för hela slanten

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ja just det.

Kan man komma åt ha från nätet? Det antar jag, iaf om man har fast ip och öppnar rätt port osv

Kan jag integrera saker över nätet, alltså från ett annat hus med ett annat nät. Har tyvärr inget fast ip där utan är NAT

Man kan köra HA parallellt med "allt annat". Det du kommer att märka är att IKEA och HA inte har samma uppfattning om när solen går upp och ner, det diffar alltid några minuter. :rofl:

Man kan komma åt HA från internet. Har du publikt IP (behöver inte vara fast) går det att göra gratis, men sitter du bakom sådan där CNAT eller RNAT eller vad det heter så finns en (lite för dyr) betaltjänst för HA som löser det.

Du kan i vissa fall styra saker som inte sitter i samma LAN, tex Tuya som kan styras via deras molntjänst. Jag styr några smartplugs i sommarhuset från min hemma-HA på så vis och det funkar utmärkt. IKEA och sådant går inte att styra på remote, där får du använda Google Home eller liknande.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Just det, publikt ip heter det.

Har ett gäng med shelly1 på ett annat ställe där det inte finns publikt ip, kan jag lägga in dom tror du?

Det går!

Men du måste lösa en VPN från stället bakom CGNAT till stället med publikt IP. Så har jag löst det och det funkar.

Sen finns det lösningar som ska kunna "passera" CGNAT-problemet så VPN-tunneln kan fungera åt båda hållen oavsett om en eller båda platserna är bakom CGNAT. Tailscale är en sån lösning. Har inte kollat på det själv dock.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Många enheter, men framförallt mycket statistik kräver en del kraft.
Ok. Räcker det inte med lite mer minne?

K KMNelhas skrev:
Det går!

Men du måste lösa en VPN från stället bakom CGNAT till stället med publikt IP. Så har jag löst det och det funkar.

Sen finns det lösningar som ska kunna "passera" CGNAT-problemet så VPN-tunneln kan fungera åt båda hållen oavsett om en eller båda platserna är bakom CGNAT. Tailscale är en sån lösning. Har inte kollat på det själv dock.
Vpn brukar väl finnas inbyggt i routern? Tror jag såg det i min edgerouter iaf
Frågan är om det finns i den bakom NAT

nino nino skrev:
Vpn brukar väl finnas inbyggt i routern? Tror jag såg det i min edgerouter iaf
Frågan är om det finns i den bakom NAT
Nej och jag har en ER-X själv och det ligger i den högre skolan att få till en säker server och sedan även få till clientcertifikaten på det man ansluter med. (bara att producera certifikaten tar någon timme eller två)
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115015971688-EdgeRouter-OpenVPN-Server
(vanligt VPN anses inte som säkert)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Verisure ser ut gå bra.
[länk]
Sen vete tusan med låset? det finns två integrationer.
[länk]
Fick in låset så det går att både låsa upp och låsa via sidan.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej och jag har en ER-X själv och det ligger i den högre skolan att få till en säker server och sedan även få till clientcertifikaten på det man ansluter med. (bara att producera certifikaten tar någon timme eller två)
[länk]
(vanligt VPN anses inte som säkert)
Ok jag får kika på det

Jag antar att servern behöver vara den som är bakom NAT ? eller spelar det ingen roll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.