K karlmb skrev:
Grejen är att ju mindre du kan, desto mer nytta har du av AI...
Det är helt fel. Om du inte kan någonting så förstärker AI det och du kommer att få fel uppfattning om ämnet du utforskar. Om du kan mycket om ämnet så kan du avgöra när AI spottar ur sig skit och kanske lyckas styra den rätt.

Ser det ganska mycket på jobbet med programmering - det är bara de erfarna som lyckas använda AI rätt. Resten skickar ut skit för review i pull requests.

Ett av problemen med AI är att den tycker om att ta genvägar - om du inte ber den om någonting som du tycker är uppenbart så ändrar den det ändå.

Sedan... om du kan HA någorlunda kan du nog avgöra vad yaml-filen den spottade ut sig gör. Men om du kopplar in en svag AI till din MCP-server och låter den konfigurera allting... Då har du möjliga säkerhetshål och annat att oroa dig för.

• Gilla
  • Älska
Torgab och 4 till
  • Laddar…
Oj - hade inte riktigt räknat med reaktionen bara för att jag låter bli AI...

For the record: Jag håller med sjoelund till 100% - jag har nämligen testat en hel del, men alltid kommit fram till att det tar längre tid att prova AI kod generering än att skriva rubbet själv. Jag må vara "gammal i gården" och hacka assembler/SQL - men det gör inte att jag inte kan annat. Jag bara låter bli helt enkelt. Precis som jag inte har sociala medier, exakt jag vägrar facebook, snapchat osv. Har noll och inget behov. Och jag trivs i dessa beslut. Som sagt, jag är old-school helt enkelt.

Således, för den som skall lära sig HA och YAML så tror jag C.A.F.E. är överlägset bäst att få till det hela. Jag har synnerligen komplexa automationer som styr ex. gardiner och mediasystem, det är förvånansvärt många rader "kod" som jag hackat ihop - det går utmärkt, och tar inte så lång tid heller för övrigt. Det som inte är lika enkelt med dagens GUI/YAML kod det är att se ett flöde såsom ex. C.A.F.E. visar. Just nu idag anvädner jag CAFE mera för att följa upp och "se" flödet så jag inte snubblat någonstans och kodat hej-kom-och-hjälp-mig fel...

Således, åter till Home Assistant. Please, för AI är tudelande, många älskar det och lägger tiden på det - helt okej - jag lägger tiden på min old-school utveckling, och skriver allt själv.

• Gilla
Mr Stirling och 3 till
  • Laddar…
B Bamsefar skrev:
Oj - hade inte riktigt räknat med reaktionen bara för att jag låter bli AI...

For the record: Jag håller med sjoelund till 100% - jag har nämligen testat en hel del, men alltid kommit fram till att det tar längre tid att prova AI kod generering än att skriva rubbet själv. Jag må vara "gammal i gården" och hacka assembler/SQL - men det gör inte att jag inte kan annat. Jag bara låter bli helt enkelt. Precis som jag inte har sociala medier, exakt jag vägrar facebook, snapchat osv. Har noll och inget behov. Och jag trivs i dessa beslut. Som sagt, jag är old-school helt enkelt.

Således, för den som skall lära sig HA och YAML så tror jag C.A.F.E. är överlägset bäst att få till det hela. Jag har synnerligen komplexa automationer som styr ex. gardiner och mediasystem, det är förvånansvärt många rader "kod" som jag hackat ihop - det går utmärkt, och tar inte så lång tid heller för övrigt. Det som inte är lika enkelt med dagens GUI/YAML kod det är att se ett flöde såsom ex. C.A.F.E. visar. Just nu idag anvädner jag CAFE mera för att följa upp och "se" flödet så jag inte snubblat någonstans och kodat hej-kom-och-hjälp-mig fel...

Således, åter till Home Assistant. Please, för AI är tudelande, många älskar det och lägger tiden på det - helt okej - jag lägger tiden på min old-school utveckling, och skriver allt själv.
Hehe, du kan mer än jag om programmering och jag har haft mkt nytta av Gemini med min krånglade zigbee-sticka.
Iofs brann den igår så jag har fått skaffa en ny idag, men jag kommer fortsätta ta genvägar med Gemini...
Så det är kanske nybörjare som jag som har mest nytta.

kashieda kashieda skrev:
Kan du mycket om broar? Jag har en billig du kan få köpa.
Öh... Vad har det med AI att göra?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Öh... Vad har det med AI att göra?
Om du litar blint på vad AI säger åt dig, så har jag en riktigt bra affär vi kan göra.

kashieda kashieda skrev:
Om du litar blint på vad AI säger åt dig, så har jag en riktigt bra affär vi kan göra.
Jag litar inte blint på något.
Hur pratar du med folk själv?

K karlmb skrev:
Jag litar inte blint på något.
Hur pratar du med folk själv?
Diskussionen nyss var om folk som inte kan programmera och som klipper in vad AI slänger ur sig. Det kanske funkar. Kanske skickas lösenord överallt.

Har man ett problem, saknar kunskap om ämnet och ställer en följd vilseledande frågor så får man tokiga svar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Diskussionen nyss var om folk som inte kan programmera och som klipper in vad AI slänger ur sig. Det kanske funkar. Kanske skickas lösenord överallt.
Du har aldrig programmerat med hjälp av AI gissar jag?

Diskussionen handlar om att skapa några rader yaml istället för att rita ett flöde i en webbapp.

useless useless skrev:
Diskussionen handlar om att skapa några rader yaml istället för att rita ett flöde i en webbapp.
Nej det gör den verkligen inte, diskussionen handlar enbart om man har använt C.A.F.E.

AI diskussionen hör inte hemma här i denna tråd om Home Assistant i över huvudet taget. Detta eftersom AI diskussionen alltid, precis som vilken politikdiskussion som helst, kommer bli svart mot vitt - och därmed inte har i denna diskussion att göra. Vill ni snacka AI, välj annan tråd!!!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bamsefar skrev:
Detta eftersom AI diskussionen alltid, precis som vilken politikdiskussion som helst
Anser du diskussion om AI är en politikdiskussion eller missförstår jag dig?

Alfredo Alfredo skrev:
Anser du diskussion om AI är en politikdiskussion eller missförstår jag dig?
Diskussionen om AI kommer bli för och emot - precis som det är inom politikdiskussion. Det slutar aldrig snyggt helt enkelt.

Om du vill fultolka det jag skriver så var så god. Men det tjänar du inget på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bamsefar skrev:
Diskussionen om AI kommer bli för och emot - precis som det är inom politikdiskussion. Det slutar aldrig snyggt helt enkelt.
OK. Jag håller dock inte med. För mig är diskussion om AI som vilken annan teknikdiskussion som helst.

B Bamsefar skrev:
Om du vill fultolka det jag skriver så var så god. Men det tjänar du inget på.
Fultolka? Jag var osäker på vad du menade och vad om ett förtydligande.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Okej, då lägger jag ned mitt deltagande här. Önskar alla Lycka Till, varesig det är med eller utan AI.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Är det inte dags att släppa AI diskussionen nu, i alla fall i den här tråden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.