538 292 läst ·
6 233 svar
538k läst
6,2k svar
Home Assistant
Svarar mig själv map frekvensstödet, att det är vad det sysslar medfam-lundborg skrev:
HA och deras Energy-board får tuppjuck när hemmabatterierna frekvensstöttar elnätet. Det är i alla fall den enda förklaring jag kan komma på när sommarkonsumptionen på ca 20-30kWh vissa dagar når vinternivåer på 50-90kWh, som i går:
[bild]
Tyvärr så är inte frekvensstödet kodat så att integrationen plockar upp den schemaläggningen, om det nu är frekvensstödet som det gör (bild från el.lev-appen)
[bild]
Frågan är om det går att "normalisera" bort på hushållssidan på något sätt, det är ju där det blir mest fel eftersom det är något utflöde som inte detekteras
Inflöde: 24+46+32=102
Utflöde: 2+10=12
Diff=90, som då blir antagen som hushållsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återstår bara hur man kan justera för det...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 532 inlägg
Det var av exakt den anledningen jag byggde denna: https://github.com/enoch85/ge-spot#supported-sources--regionsS styren skrev:
Elpris med fallback. Har aldrig haft problem med felande APIer eller liknande igen.
Jag har den installerad redan ( sedan lång tid tillbaka). Bra att du påminner mig att titta på den nästa gång det krånglar. (!)E enoch85 skrev:
I detta fallet var det en bristfällig omstart som skapade problemet. Hade testat lite nytt, och fuskade med omstartarten. "quick reload"
Min lärare i skolan sa alltid "genvägar äro senvägar". 😂S styren skrev:
Hej Bullen,
Jag har en lite specifik frågeställning. Jag har en adafruit dhc302x satt direkt på gpio-pinnarna på en RPi5 som jag tänker köra Home Assistant på genom docker-container.
Kan jag få in mätvärdena direkt eller måste jag köra MQTT?
Jag har en lite specifik frågeställning. Jag har en adafruit dhc302x satt direkt på gpio-pinnarna på en RPi5 som jag tänker köra Home Assistant på genom docker-container.
Kan jag få in mätvärdena direkt eller måste jag köra MQTT?
Rpi5 låter trevligt.kashieda skrev:
Eftersom HA använder virtualisering med docker containers och HAoS i botten så fort du nog både använda någon HACS lösning plus något hack i bootconfig i HAOS som laddar drivrutin för I2c.
En enklare mer flexibel lösning är ESPhome + 10 rader konfiguration, så kan du mäta på en godtycklig plats.
ESPhome lösningen fungerar även om du uppgraderar HAoS, Linux'en som kör Docker.
Det kanske blir några esp32-baserade också när vi ska mäta mer i labbet, så kanske lika bra att slänga in en MQTT-container när jag fått ssd:n.blackarrow skrev:
Rpi5 låter trevligt.
Eftersom HA använder virtualisering med docker containers och HAoS i botten så fort du nog både använda någon HACS lösning plus något hack i bootconfig i HAOS som laddar drivrutin för I2c.
En enklare mer flexibel lösning är ESPhome + 10 rader konfiguration, så kan du mäta på en godtycklig plats.
ESPhome lösningen fungerar även om du uppgraderar HAoS, Linux'en som kör Docker.
Been there, done that.Alfredo skrev:
Men är det inte lite tråkigt att inte ha en komplett HA, HAOS-ish?
Sen kör ju HA forfarande i en container så den har ändå inte kontakt med gpio eller i2c.
En Rpi5 om bara kör HA är resursslöseri.
Jag kör HAOS i en VM i KVM på Arm.
med spett, slägga och envishet så funkar det tills nästa HAOS osuppgradering.
Är det inte tråkigt att ha en helt kapabel server som bara kan köra HA och inte mailserver, webbserver, molnlösning, backup, etc som inte finns i HAOS? HAOS skulle jag dessutom säga inte är helt komplett heller - inkluderar ju bara det som körs i HA och inte HACS om du behöver separata tjänster för det.blackarrow skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 431 inlägg
Är det inte tråkigt att lägga några tusenlappar på att inte ha en Proxmox-server som kan göra i princip allt möjligt utan att störa utvecklarnas intentioner med Home Assistant OS? 😉S sjoelund skrev:
Helt fel väg att gå med obegränsad utbyggnad av HA, istället för att lämna den installation ifred och lägga övriga tjänster i en annan maskin.
Gå på ESPhome/ESP32-spåret med externa sensorer istället för att tvinga in GPIO som ändå inte stöds officiellt. Ett 10-pack ESP32-C3-Zero kostar några hundra och kan göra lite allt möjligt och tar ingen plats alls. Gå upp på ESP32-S3 (16R8) om du vill ha lite beräkningskapacitet vid ändpunkten.