530 513 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag försöker få korrekta kvartspriset i Nordpool integrationen i HACS. Jag har försökt leta men hittar inget som ger mig korrekt pris jämfört med Tibber. Jag vet att Tibber-integrationen har nuvarande pris, men jag skulle vilja ha exakt pris om några timmar.
- Någon som har fått exakt samma öre/kwh i HomeAssistant kommande timmar jämfört med Tibber?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Vad är fel på nordpoolintegrationens pris?
Just som jag hade börjat gilla HA...blackarrow skrev:
https://github.com/home-assistant/core/issues/170938
Tydligen gick jag rätt in i en ny bugg 😠
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Det priset du ser ska vara direkt från nordpool. Du väljer om den ska visa skatt och påslag.I Igelknorr skrev:Jag försöker få korrekta kvartspriset i Nordpool integrationen i HACS. Jag har försökt leta men hittar inget som ger mig korrekt pris jämfört med Tibber. Jag vet att Tibber-integrationen har nuvarande pris, men jag skulle vilja ha exakt pris om några timmar.
- Någon som har fått exakt samma öre/kwh i HomeAssistant kommande timmar jämfört med Tibber?
För att visa priset över dygnet (och kommande dygn från kl. 13), så brukar man göra en graf/diagram med apex charts. Då alla värden finns lagrade i sensorn.
Hur mycket skiljer sig priserna åt?I Igelknorr skrev:Jag försöker få korrekta kvartspriset i Nordpool integrationen i HACS. Jag har försökt leta men hittar inget som ger mig korrekt pris jämfört med Tibber. Jag vet att Tibber-integrationen har nuvarande pris, men jag skulle vilja ha exakt pris om några timmar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Jag lägger till moms, elskatt och en ungefärlig elnätsavgift på min, detta i nordpoolsensorn under configuration.yaml
K knightjocke skrev:
S sjoelund skrev:
tveksamt skrev:
Många svar på min fråga. Jag lade till min Nordpool-sensor direkt i HACS-integrationen som heter Nordpool och hittar inte hur jag kan ändra den i efterhand eller se vilken template jag använder. Har testat flera olika värden. Kanske bättre att lägga till direkt i configuration.yaml och kunna justera. Men det känns som att den diffar mer ju mer priset stiger? 🤔13th Marine skrev:
---
Nu kanske någon undrar varför jag vill ha exakta priset för kommande timmar som jag faktiskt betalar.
Mitt problem med rörligt pris är att frun frågar "ska jag vänta med att tvätta?". Mitt standard-svar var att det skiljer för lite för att bry sig. Men frun ville spara pengar om det gick...
Jag hittade https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours som kan hitta det billigaste fönstret för en maskin som tar x timmar.
T.ex.
- name: Cheapest Energy Time 3h unique_id: cheapest_energy_time_3h device_class: timestamp state: > {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours( sensor='sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_10_0', hours=3, include_tomorrow=true, start=now() ) }}Sen så har jag en sensor som räknar ut kostnaden för den perioden:
- name: "Nordpool billigaste 3h pris" unique_id: nordpool_billigaste_3h_pris state: > {% set antal_kvartar = 16 %} {% set ts_raw = states('sensor.cheapest_energy_time_3h') %} {% set dt = ts_raw | as_datetime | as_local %} {% set minutes_over = dt.minute % 15 %} {% set dt_rounded = dt - timedelta(minutes=minutes_over, seconds=dt.second) + timedelta(minutes=15 if minutes_over > 0 else 0) %} {% set ts_local_str = dt_rounded.timestamp() | timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:%S+02:00', true) | trim %} {% set np = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_10_0', 'raw_today') or []) + (state_attr('sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_10_0', 'raw_tomorrow') or []) %} {% set ns = namespace(total=0, found=false, index=0) %} {% for p in np %} {% if p.start | trim == ts_local_str and not ns.found %} {% set ns.found = true %} {% set ns.index = loop.index0 + 8 %} {% endif %} {% endfor %} {% if ns.found %} {% for i in range(antal_kvartar) %} {% if ns.index + i < np | length %} {% set ns.total = ns.total + (np[ns.index + i].value | float(0)) %} {% endif %} {% endfor %} {{ (ns.total / antal_kvartar) | round(3) }} {% else %} 0 {% endif %} unit_of_measurement: "öre/kWh"Och en som beräknar priset för nu
- name: "Nordpool pris 3h" unique_id: nordpool_pris_3h state: > {% set antal_kvartar = 12 %} {% set np = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_10_0', 'raw_today') or []) + (state_attr('sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_10_0', 'raw_tomorrow') or []) %} {% set now_ts = now().timestamp() %} {% set ns = namespace(index=0, total=0) %} {% for p in np %} {% if as_timestamp(p.start) <= now_ts %} {% set ns.index = loop.index0 %} {% endif %} {% endfor %} {% for i in range(antal_kvartar) %} {% set idx = ns.index + i %} {% if idx < np | length %} {% set ns.total = ns.total + (np[idx].value | float(0)) %} {% endif %} {% endfor %} {{ (ns.total / antal_kvartar) | round(3) }} unit_of_measurement: "öre/kWh"Sen har jag detta kort i dashboarden som snabbt visar vad man kan spara om man väntar, eller om det är lika bra att bara tvätta direkt.
Den har koden nedan, besparing sätts till vad man tycker är värt det.
type: custom:mushroom-template-cardprimary: > {% set kwh = 1.2 %} {% set dt = states('sensor.cheapest_energy_time_3h') | as_datetime | as_local %} {% set nu_kr = states('sensor.nordpool_pris_3h') | float(0) / 100 * kwh %} {% set billig_kr = states('sensor.nordpool_billigaste_3h_pris') | float(0) / 100 * kwh %} {% set besparing = (nu_kr - billig_kr) | round(2) %} {% set procent = (((nu_kr - billig_kr) / nu_kr) * 100) | round(0) if nu_kr > 0 else 0 %} {% set timmar_till = ((dt.timestamp() - now().timestamp()) / 3600) | int %} {% if besparing > 1 %} {% set idag = now().date() %} {% set billig_dag = dt.date() %} {% if billig_dag == idag %} {% set dag_text = 'idag' %} {% elif billig_dag == idag + timedelta(days=1) %} {% set dag_text = 'imorgon' %} {% else %} {% set dag_text = dt.strftime('%a') %} {% endif %} {{ besparing }} kr ({{ procent }}%) billigare {{ dag_text }} kl {{ dt.strftime('%H:%M') }} (om {{ timmar_till }}h) {% else %} Nu är en bra tid {% endif %}secondary: ""icon: mdi:washing-machineicon_color: > {% set avvikelse = states('sensor.elpris_avvikelse_3h') | float(0) %} {% if avvikelse <= -10 %} green {% elif avvikelse >= 10 %} red {% else %} blue {% endif %}badge_icon: mdi:currency-eurbadge_color: > {% set kwh = 1.2 %} {% set nu_kr = states('sensor.nordpool_pris_3h') | float(0) / 100 * kwh %} {% set billig_kr = states('sensor.nordpool_billigaste_3h_pris') | float(0) / 100 * kwh %} {% set besparing = (nu_kr - billig_kr) | round(2) %} {% if besparing > 0.5 %} red {% elif besparing > 0.1 %} orange {% else %} green {% endif %}multiline_secondary: falsecard_mod: style: | ha-card { border-radius: 18px; }Finns säkert färdiga lösningar för detta, men jag hittade inget och använde LLM/AI som hjälp.
Men vilken HAOS kör du? 17.0?K karlmb skrev:
Om du i princip nyinstallerat allt borde det väl inte vara några problem att backa?
Slarvat med configbackuperna?
Har inte den 2 bootpartitioner/ sidor så man kan växla HAOS?
Är det bara en vanlig bugg som är blockerande?
Är det en bugg med workaround?
Triggas problemet av din setup?
Använder du en USB hubb eller förlängare så du får bort dongel/donglarna en bit bort från HA green?
Egen strömmatning till hubben kan vara värt ett försök då en del usb portar kan ha dålig strömkapacitet.
Ett problem var väl att de nya drivrutinerna tror det är ett simpelt seriechip anslutet och drar ner strömmen, fast det sitter en dongel med radio som drar "massa ström" och som då dör...
Klippt ur nån av kommentarerna till din länk:K karlmb skrev:
"Check your environment for new sources of 2.4GHz interference and make sure you're using an extension cable, not placing the coordinator near SSDs and USB 3.0 ports, etc. Just because things worked in the past with a bad setup doesn't mean they'll keep working in the future."