tveksamt tveksamt skrev:
Det är en färdig release, men säg den mjukvara som inte har några buggar kvar. Ska du vänta med att släppa något tills alla buggar är avklarade lär det inte hända mycket…
Fattar det. Men en bug som crashar alla seriella anslutningar efter några sekunder?

K karlmb skrev:
Fattar det. Men en bug som crashar alla seriella anslutningar efter några sekunder?
Det är ett nytt projekt (3 år gammalt), vilket är en röd flagga. Dessutom skrivet i Python (en annan röd flagga).

S sjoelund skrev:
Det är ett nytt projekt (3 år gammalt), vilket är en röd flagga. Dessutom skrivet i Python (en annan röd flagga).
Ok. Inget Python innan, låter ju rimligt kanske.
Men borde ändå inte en bugg av denna dignitet hittats redan på 0-stadiet?

K karlmb skrev:
Ok. Inget Python innan, låter ju rimligt kanske.
Men borde ändå inte en bugg av denna dignitet hittats redan på 0-stadiet?
Det är säkert någonting som fungerat tidigare och nu slutat fungera för det att testerna körs på Microsofts servrar utan någon hårdvara inkopplad för att se om det faktiskt fungerar ;)

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är säkert någonting som fungerat tidigare och nu slutat fungera för det att testerna körs på Microsofts servrar utan någon hårdvara inkopplad för att se om det faktiskt fungerar ;)
Herregud, förlitar de sig MS? Har iofs sett några referenser till CoPilot men trodde det var ett skämt...
Dessutom drabbar det ju Nabus egna HA-green så det blir ju extra känsligt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Herregud, förlitar de sig MS? Har iofs sett några referenser till CoPilot men trodde det var ett skämt...
GitHub ägs av Microsoft

S sjoelund skrev:
GitHub ägs av Microsoft
Just det ja, de köpte den...också..

K karlmb skrev:
Just det ja, de köpte den...också..
Nu när de drar ner på egna utvecklare behöver de väl något som kan mata deras ai.

tveksamt tveksamt skrev:
Det är en färdig release, men säg den mjukvara som inte har några buggar kvar. Ska du vänta med att släppa något tills alla buggar är avklarade lär det inte hända mycket…
Det jobbiga är när en buggfix eller ny feature introducerar nya buggar.

• Wow
karlmb
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
En fegis inväntar en .0-release, men installerar då den senaste version som släppts innan 0-releasen. 🙄

K karlmb skrev:
Ja, inte mkt jag fattar än så länge, men Gemini tycker att detta är ett gott tecken, lösningen ska bara förpackas nu i 2026.5.2...
[länk]

Undrar om det kanske bara är en hallucination?
Ditt problem verkar ju vara att enheten/donheln försvunnit, inte att man läser/skriver och hänger core med hög CPU belastning.
Inte att man försöker läsa bytes som inte finns.

"OSError: [Errno 19] No such device"

blackarrow blackarrow skrev:
En fegis inväntar en .0-release, men installerar då den senaste version som släppts innan 0-releasen. 🙄
Absolut, men hur kul är det.. 😉
Och inte ens sista versionerna innan en ny .0 version är buggfria. 🙃

tveksamt tveksamt skrev:
Absolut, men hur kul är det.. 😉
Och inte ens sista versionerna innan en ny .0 version är buggfria. 🙃
Ungefär lika kul som att köpa köpa sista årsmodellen av gamla modellserien när det introducerats en ny bilmodell...

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Idag har jag och ChatGPT fått till styrningen av min Charge Amps Halo via local OCPP i HA:t. Tog sin tid att allt på plats men nu kan jag börja titta på schemaläggning baserat på pris och kan även se förbrukning och även styra laddströmmen. Skönt att slippa Charge Amps molntjänst som var rätt begränsad för en bil som inte har någon koppling till molntjänster.

TeroM TeroM skrev:
Idag har jag och ChatGPT fått till styrningen av min Charge Amps Halo via local OCPP i HA:t. Tog sin tid att allt på plats men nu kan jag börja titta på schemaläggning baserat på pris och kan även se förbrukning och även styra laddströmmen. Skönt att slippa Charge Amps molntjänst som var rätt begränsad för en bil som inte har någon koppling till molntjänster.
Hej, hur gjorde du för att styra om laddaren till egen OCPP? Hittar inte det alternativet någonstans i Charge Amps app eller via deras molnsida. Jag har en Charge Amps Aura med dubbla uttag men borde ju vara samma sak.

Vilken OCPP kör du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.