527 256 läst ·
6 113 svar
527k läst
6,1k svar
Home Assistant
Via webbgränssnittet direkt på laddboxen hade jag en möjlighet att peka på min HA istället för Charge Amps OCPP tjänst. Du behöver admin pin men den borde installatören lämnat till dig.L Lepoisson skrev:
Sen var det lite trixande och fixande för att få till allt för att styra och mäta laddningen.
Denna OCPP integration i HA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var / hur hittar jag installatörsappen? Du menar att ansluta till ett wifi som laddaren har tillgängligt om jag först bryter strömmen till laddaren? Och sen startar man appen när man är ansluten till wifit? Eller det har inget med wifi att göra?K Kanelbullen123 skrev:
Ja så fungerar det på dawn.L Lepoisson skrev:
Man bryter strömmen
Startar appen ”installer”
Anger en nyckel och så ansluter man via blåtand.
Då kan man justera inställningarna likt bilden jag visade. Men det kan söker skilja sig så dawn är deras nyare system
https://apps.apple.com/se/app/charge-amps-installer/id6446256364
Hmm, Gemini säger att han hittat att en fix kommer 15e maj.blackarrow skrev:
Vi får se.
Jag kan surfa direkt till min halo. Bryta strömmen då startar den en wifi som man kan ansluta till för konfiguration och att ansluta till husets wifi. När den är ansluten kan jag komma åt via min wifi. Enda jag behöver är admin pin koden som stod på pappret från charge amps.L Lepoisson skrev:
C crazytok skrev:Har pillat lite med Home Assistant nu och måste säga att det är helt klart ett mycket kompetent gränssnitt! Finns nog inte mycket man INTE kan göra....
Blir ofta förvånad över hur mycket komponenter (plugins) som också faktiskt redan finns färdigt.
Har länge funderat på hur jag ska integrera mitt verisure larm med ett smart hem. Men i HA fanns det ett färdigt plug-in så det var bara att lägga in så kan jag larma på/av, se alla sensorers tillstånd, öppen eller stängd dörr mm mm... så redan nu kan jag alltså med hjälp av detta skapa scenarion när man larmar på, eller öppnar en dörr som har en sensor tex.
Även NIBE finns det stöd för, så ska försöka koppla in min bergvärmepump för att kunna få upp lite snygg statistik kring förbrukning osv.
Tanken är också att få till ett bra system där jag även kan styra min framtida multiroom lösning med takhögtalare. Vill bland annat ha en touch skärm på väggen i hallen där jag kan styra detta, plus att jag har tänkt integrera Alexa för att få röststyrning. (Hoppas bara Alexa kommer på svenska snart!!!)
Är det någon här som har satt en surfplatta på väggen för styrning av HA?
Shelly Wall Display XL Svart
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Kan det vara samma problem som drabbade RPi4 med gammalt boot-ROM? Jag kollade min för någon månad sedan, men den var med OK version. Läste på nu och det var också USB-portar som inte initierades. HA Green är ju ingen Rpi, men liknande ARM-baserad CPU. Bara en tanke. Kanske uppdatera firmware.
Ok ska testa lite. Min laddare har något år på nacken och vet inte riktigt var jag kan ha lagt alla papper och ev pinkod…TeroM skrev:
Hur löser du/ni lastbalansering i occp-läge? Jag har en lastbalanserare från Charge Amps, men antar den kräver att man använder deras backend.
Jag har en USB/P1 kabel direkt till HA och får ut all info från elmätaren via DSMR-integrationen. Så det borde ju gå lösa lastbalansering via HA?
Hej Bullen,
Tips för att köra HA-noder på en gammal Rpi2?
Jag har hittat https://pypi.org/project/rpi2home-assistant/ men tänkte kolla om någon har andra tips först.
Tanken är att den ska få köra extern styrning på elpatronen, med ett NO-relä som sluts för att blockera patronen så den normala termostaten styr om rpi:n slutar funka (HA måste alltså aktivt blockera elpatronen).
Tips för att köra HA-noder på en gammal Rpi2?
Jag har hittat https://pypi.org/project/rpi2home-assistant/ men tänkte kolla om någon har andra tips först.
Tanken är att den ska få köra extern styrning på elpatronen, med ett NO-relä som sluts för att blockera patronen så den normala termostaten styr om rpi:n slutar funka (HA måste alltså aktivt blockera elpatronen).
Jag har senaste allt på min Green.Johan Gunverth skrev:
Den var ju lagrad 1 år så jag började med flera omgångar uppdateringar av allt.
Tyvärr hoppade jag på även 2026.5.1 som det inte går att backa 100% från.