Alfredo Alfredo skrev:
När version 2026.4 kom blev det (som vanligt) häftiga diskussioner om hur buggig den var. Häromdagen kom version 2026.4.4. Är det någon som vågat uppgradera till denna, den senaste just nu i "aprilsläppet". Själv ligger jag ännu kvar på 2026.3.4.
Jag hoppar alltid över .0-versionerna och har aldrig drabbats av några märkbara buggar.

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
När version 2026.4 kom blev det (som vanligt) häftiga diskussioner om hur buggig den var. Häromdagen kom version 2026.4.4. Är det någon som vågat uppgradera till denna, den senaste just nu i "aprilsläppet". Själv ligger jag ännu kvar på 2026.3.4.
Jag uppdaterar varje vecka, gjort det i 3 år, aldrig haft några problem. 😅

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har haft några lustiga frysningar där det startar om ä. Men om det är 2026.4 eller något annat är oklart. Körde in 2026.4.3 igår så vet inte om det hjälpte ännu

Alfredo Alfredo skrev:
2026.4.1
Generellt sett inga problem, inte några som jag direkt kan knyta till core i alla fall.
Kör fyra protokoll
Vanlig ip
Zwave
Zigbee
Thread

Det som har strulat är att zwave- resp zigbee-stickorna inte har detekterats vid ett par omstarter. Det kan vara usb-hubben som börjar tröttna, den är jagvetintehur gammal och är på 24/7. Eller om det är NUC:en som börjar spöka. Startar man om utan stickorna och pluggar in dem senare så brukar det lösa sig.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
Någon som kan räkna ut elpriset/tim * export/tim (koda i Python tex)
Tänkte använda average price (GE-Spot Hourly Average Price SE3) * export/ hour)

"export" är samma som egen producerad el som sålts tillbaka på nätet. Särskilt intressant är minuspris. Vad kostar detta kunden när han levererar in på nätet.
Ev. vill jag minnas att fam-lundborg efterlyst detta. Kanske finns exempel ute där....

S
fixat

B
S styren skrev:
fixat
Tack för att du bidrar 🙏🏻

useless useless skrev:
Jag hoppar alltid över .0-versionerna och har aldrig drabbats av några märkbara buggar.
Och när jag kommer som nyfödd så klickar jag glatt på alla uppdateringslänkar för min nya men 1 år lagrade HA-green.
Gick jättebra tills jag kom upp till nuvarande, core-2026.5.1
Då fungerar inte USB-anslutna enheter längre, som min Sonoff Zigbee 3 dongle-E, som utgör basen i hela skiten... Uppflashad till Embrer o allt numera, men icke!
Efter dagar av rundor med Gemini, backuper fram o tillbaka mm mm , har vi kommit fram till att ingen lösning finns i sikte förrän de släpper en uppdatering från HA.
Men de jobbar väl över dagen med denna tror Gemini....:
https://github.com/home-assistant/core/issues/170262

Min logg:
Loggare: homeassistant
Källa: /usr/src/homeassistant/homeassistant/runner.py:238
Inträffade först: 07:34:26 (2 förekomster)
Senast loggat: 07:34:35

Error doing job: Fatal write error in file transport (task: None)
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.14/site-packages/serialx/descriptor_transport.py", line 268, in write
n = os.write(self._fileno, data)
OSError: [Errno 19] No such device

GAAHHH!

Redigerat:
Jag uppgraderade också till core-2026.5.1 nyligen, men har inte märkt av några problem. Kör på en RPi-4 i HAOS med rootdisken och donglar för Zigbee och Zwave via usb.
Har en "SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2" enligt hårdvaruinfon.

useless useless skrev:
Jag uppgraderade också till core-2026.5.1 nyligen, men har inte märkt av några problem. Kör på en RPi-4 i HAOS med rootdisken och donglar för Zigbee och Zwave via usb.
Har en "SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus V2" enligt hårdvaruinfon.
Ok. Märkligt.

K karlmb skrev:
Och när jag kommer som nyfödd så klickar jag glatt på alla uppdateringslänkar för min nya men 1 år lagrade HA-green.
Gick jättebra tills jag kom upp till nuvarande, core-2026.5.1
Då fungerar inte USB-anslutna enheter längre, som min Sonoff Zigbee 3 dongle-E, som utgör basen i hela skiten... Uppflashad till Embrer o allt numera, men icke!
Efter dagar av rundor med Gemini, backuper fram o tillbaka mm mm , har vi kommit fram till att ingen lösning finns i sikte förrän de släpper en uppdatering från HA.
Men de jobbar väl över dagen med denna tror Gemini....:
[länk]
Klen tröst men här snurrar 2026.5.1 på en NUC med tre USB-donglar, två via en hub (thread resp z-wave) o en direktansluten (zigbee).
Några uppdateringar tillbaka så var det problem med z-stickorna, det behövdes en extra omstart o ibland även att rycka stickan för att plugga tillbaka den efter omstarten. Dock icke denna omgång, tacksamt nog.

Ja, inte mkt jag fattar än så länge, men Gemini tycker att detta är ett gott tecken, lösningen ska bara förpackas nu i 2026.5.2...
https://github.com/puddly/serialx/pull/87

Undrar om det kanske bara är en hallucination?

Tycker ni att ni vinner något på att uppdatera med tidiga releaser? Jag fick nåt liknande strul för nåt drygt år sen. Sedan dess uppdaterar jag alltid sista veckan varje månad.

• Gilla
Primare42
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Tycker ni att ni vinner något på att uppdatera med tidiga releaser? Jag fick nåt liknande strul för nåt drygt år sen. Sedan dess uppdaterar jag alltid sista veckan varje månad.
Jag hade förstått att en 0-release är experimentell. Men 2026.5.1 en "färdig" release. Men nu har jag fattat att man iaf bör låta det gå några veckor innan man plockar upp den.

K karlmb skrev:
Jag hade förstått att en 0-release är experimentell. Men 2026.5.1 en "färdig" release. Men nu har jag fattat att man iaf bör låta det gå några veckor innan man plockar upp den.
Det är en färdig release, men säg den mjukvara som inte har några buggar kvar. Ska du vänta med att släppa något tills alla buggar är avklarade lär det inte hända mycket…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.