527 241 läst ·
6 113 svar
527k läst
6,1k svar
Home Assistant
Vad är det du ska göra? Tända och släcka en lampa vid vissa tider?tveksamt skrev:
Jag skulle vilja sätta en shelly plug s i ett uttag på en plats (Hus A) där jag inte har något annat jag kan påverka och vilja ansluta/styra denna från mitt lokala HA (Hus B).
Lite googling säger mig att MQTT ska vara ett bra protokoll för detta, men hur sätter jag upp det på ett bra och säkert sätt?
I hus A finns ett publikt wifi jag kan ansluta till.
I hus B finns mitt eget lokala nätverk med en HA installation. Jag ansluter till den via en cloudflare-tunnel via en egen domän "ha.exempel.com".
Shellyenheten kommer i så fall att sitta i ett låst utrymme, så jag är inte orolig för (fysisk) publik access till den.
Är det rimligt att genomföra?
Isåfall räcker väl Shelly appen och tidsstyrning eller astro
Om det bara är att slå på något vis behov, om det inte är så ofta, så funkar ju appen till det med
I första läget är det bara på av med tidsstyrning, men i förlängningen skulle jag vilja kunna styra den lite mer dynamiskt med automationer i HA, baserat både på elpriser, temperaturer och lite annat. Eller egentligen flera. Dessutom på flera platser.nino skrev:
Jag ska spana in jockes lösning ovan så får vi se om jag får ihop den, annars får jag kanske nöja mig med lite mindre dynamik i det hela.
Jag kör mqtt för de sensorer som stödjer det. Jag har sensorer på några olika ställen i Sverige som alla sitter bakom en wireguard-tunnel till min mqtt-broker hemma.tveksamt skrev:
Absolut, och jag tror inte det skulle vara ett stort problem, men det är ju bra att veta om förutsättningarna.
Såg något lite snabbt om möjligheten till en stunnel mellan en enhet och mqtt-brokern, men (för mig) väldigt oklart om det vore möjligt i det här fallet.
Vore kul att höra om något satt upp något liknande.
Så har jag kört i flera år och det har varit extremt få avbrott i mätningarna.
Jag skickar temp/fukt varje 5 min via mqtt som sedan skickar dessa mätvärden in i en influxdb mha node-red. Funkar perfekt.
Det ska jag titta på.J JohanLan skrev:Jag kör mqtt för de sensorer som stödjer det. Jag har sensorer på några olika ställen i Sverige som alla sitter bakom en wireguard-tunnel till min mqtt-broker hemma.
Så har jag kört i flera år och det har varit extremt få avbrott i mätningarna.
Jag skickar temp/fukt varje 5 min via mqtt som sedan skickar dessa mätvärden in i en influxdb mha node-red. Funkar perfekt.
Återkommer när (knappast om) jag stöter på patrull.. 🙃
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Sådärja. Ett kit med IKEA KAJPLATS färglampa och tvåknappsfjärr BILRESA installerad i hemnätverket och HA. Testade att köra helt utan att läsa instruktioner och det funkade direkt. Nu visste jag redan att AppleTV:n hade installerat sig självt som Thread Border Router och att den hade plockats upp av Home Assistant. Dock inga anslutna enheter förrän nu. Ej heller någon IKEA-hub för Thread.
- För KAJPLATS-lampan blir det initialt ett aber när Matter-koden står på sidan av ljuskällan och lampan redan är monterad. Då träder den alternativa verifieringen in: håll mobiltelefonen med HA-appen nära den tända lampan. Den bör alltså använda en Bluetooth BLE bakkanal för detta. Finns ju ingen Thread i mobilen och Thread/WiFi-länken är ju inte uppsatt än. Upptäckte sedan att koden fanns som etikett i förpackningen.
- BILRESA-fjärren adderades lika enkelt som ett HomeKit-tillbehör. Tryck på länk-knappen, lägg till, scanna kod från baksida fjärren.