Byggahus.se

Home Assistant

1. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 512 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Jo det är klart, men kikade lite igår, kommer åt den via sambaservern, men inte via ssh eller HA. Så kanske måste ansluta skärm och tangentbord helt enkelt…
    Det verkar bero på vilken version av 3an man har om jag läst rätt, har inte haft tid att kolla upp det ännu, då jag ledsnat lite på den :p
    Men läste om detta tidigare, men verkar inte vara sd-kortet som dött utan snarare något problem vid uppdatering.

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 891 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    dolda lösningar behöver inte vinna något heller :D

• Laddar…
  3. n_sandstrom
    Medlem · Stockholms Län · 464 inlägg

n_sandstrom

Medlem
    Snyggt!
    Nu har du ökat prisnivån på din maskin med ca 10k :p

• Laddar…
  4. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 122 inlägg

tveksamt

Husägare
    Och med Murphy inblandad sannolikheten för att själva diskmaskinen ska haverera med ca 400%. ;)

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 127 inlägg
    Exakt, allt ovanför marknivå brinner upp och nedanför blir det vattenskador, men det var jkl kul att bygga! :)

@n_sandstrom Ska prova bygga ett alternativ med denna också: https://www.amazon.se/gp/product/B01DVD87Q6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Kan vara att den mekanismen är att föredra. Det jag är rädd för med nuvarande upplägg är att den från tid till annan kommer behöva finjusteras, att det blir alldeles för mycket strul...

6. C
    Byggahus Freak! · Västra Götaland · 2 427 inlägg

crazytok

Byggahus Freak!
  7. L
    Medlem · Örebro · 185 inlägg

Lund

Medlem
    Denna borde vara enkel men jag går bet. Någon som har lust att ta en titt?

Vill kolla om en markis är delvis stängd och om den är det vill jag plussa på en variabel och visa i HA. Men lyckas inte få till variabeldelen.

{% set markis_antal = 0 %}
    {% if states.cover.markis_arbetsrummet.attributes.current_position < 80 %}
    {{ markis_antal = markis_antal + 1 }}
    {% endif %}

Skriver jag bara {{ markis_antal }} får jag ut 0, men att addera till variabeln går jag bet på.

8. M
    Medlem · 127 inlägg
  9. J
    Medlem · 2 825 inlägg
    Också nyfiken!

10. C
    Byggahus Freak! · Västra Götaland · 2 427 inlägg

crazytok

Byggahus Freak!
    Nej jag har tyvärr aldrig använt en sådan själv. Så ni får bli försökskaniner! :)

Finns säkert i olika varianter men jag tror dom drivs med 12v och har inbyggda ändlägesgivare. Sedan växlar man plus och minus beroende på vilket håll den skall gå. Men ni får forska lite mer grundligt i det så jag inte lurar er.

11. J
    Medlem · 2 825 inlägg
    Får bli att prova när man får tid bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.