Byggahus.se

Home Assistant

1. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 156 inlägg

pacman42

Medlem
    Det går att komma ännu billigare undan också. Problemet med de billigare lösningarna för ZigBee är att man kan slå I taket för antalet device då de ofta bygger på billiga kretsar som egentligen är till för utvecklare och debugging av zigbee.

2. J
    Medlem · 2 939 inlägg
    Hehe precis du tänker på denna som jag köpte på Ali med? Tycker fick jag inte den att hoppa igång lika smidigt och sämre räckvidd men zigbee löser ju täckningen självläkande kan man kanske säga.

SEK 35.15 30%OFF | Itead SONOFF Dongle Zigbee CC2531 USB Dongle Module Bare Board Packet Protocol Analyzer Interface Dongle Capture Packet Module https://a.aliexpress.com/_m0NzDkJ

3. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 375 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Jo, skaffa en Rpi 4 och kör in HA på den. Jag kör med aeotec gen 5 zwave sticka. Funkar bra. Sen styr jag det mesta via Home i iOS. Eller nej, det mesta är automatiserat så det är enstaka lampor jag tänder/släcker med iOS. Sen gillar jag HA appen till iOS.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 2 939 inlägg
    Mycket bra förslag

• Laddar…
  5. pacman42

pacman42

Medlem
    Eller så köper man en SmartThings för under tusenlappen. Men det beror på vad man skall göra och hur mycket tid man är beredd att lägga.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 2 939 inlägg
    Min rpi har blivit grymt mycket stabilare efter att jag bytte till en ssd med usbanslutning. Det är nog det bästa lyftet på senare tid.

SEK 224.86 45%OFF | Kingchuxing SSD 1TB M.2 SATA External Hard Drive USB 3.0 Flash Disk externo Ssd 512GB 256GB 128GB 64GB for Laptops Desktop PC https://a.aliexpress.com/_mPOXMBZ

• Laddar…
  7. JLyck

JLyck

Renoveringsnovis
    Jobbigt att föra över från minneskort till ssd? Sitter själv med minneskort, men funderar på en ssd istället, men drar mig då jag orkar inte just nu att göra om allt.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 2 939 inlägg
    Det behöver du inte. Skaffa Google drive som addon. Sedan så laddar du bara ner nyaste image på disken och sedan skaffar du samma addon på den nya installationen. Sedan återställer du bara till den du nyss sparade. Superenkelt. Det gamla sdkortet sparar du som en fysisk backup.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · 134 inlägg
    Det ska jag göra direkt.

Köper ni från Kina på AliExpress och tullar eller finns det andra sätt?

10. M
    Medlem · 134 inlägg
    Börjar trilla in prylar till en automatisk öppnare till diskmaskinen som jag spånat på. Tänker köra med en enkel stegmotor med hävert för att knuffa upp den. Förhoppningsvis ska det fungera med en smart plugg med elmätare som trigger.

Kört tryck öppna i hela köket, men tänkte inte på att det inte är så lyckat med helintegrerqd diskmaskin... :)

11. J
    Medlem · 2 939 inlägg
    Just den usbpinnen köpte jag och tullade för men Raspberry pi kan man köpa billigt i Sverige. Mycket nya prylar är svårare att få tag på i Sverige. Tex hittade jag en brandvarnare med Zigbee på Ali och den tänkte jag prova.

12. n_sandstrom
    Medlem · Stockholms Län · 479 inlägg

n_sandstrom

Medlem
    Vore ju himla trevligt att få till!

Vart har du tänkt montera den?
    Kikade vid vår maskin nu av ren nyfikenhet, inte mycket utrymme varken ovan eller på sidorna.

• Laddar…
  13. JLyck

JLyck

Renoveringsnovis
    Hur är er erfarenhet av att få in Ikea trådfri i HA? Antar att ikeas gateway behövs? Och har ni något tips på en liten smidig dörrsensor som snackar zwave?

14. pacman42

pacman42

Medlem
    Varför då, I princip vilken ZigBee-sticka som helst fungerar.

15. JLyck

JLyck

Renoveringsnovis
    Trodde i min enfald att gateway behövdes när det gällde trådfri. Men nu efter en djupare googling så förefaller det icke så. Tack! :ok:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.