X xydix skrev:
Har du fått ordning på det?
Är det e backup skapad i hass.io?
Jag kör själv inte hassio/hassos men om du har en backup som är partial så testa at återställ en liten bit i taget. Har läst någonstans att det kan bli problem med att återställa.
Japp, jag har en backup ifrån Hassio.
Det går inte så fort...
Har nu fått igång datorn med Debian, Docker med HA Supervised.
Portainer har jag installerat men när jag loggade på första gången så fanns inte local valet. Så Portainer är inte igång helt än. Måste undersöka varför det blev så.
Sen när allt det fungerar så tänkte jag försöka att köra mitt snapshot ifrån Hassio.
Men det kan alltså vara problem med det ?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hej,
Har sätt porblem med Portainer, kanske någon här kan hjälpa mig?
Som jag skrev tidigare så finns inte valet "Local" när man gör konfigurationen av Portainer.
Så jag kommer inte vidare nu med detta.
Någon som vet vad som kan vara fel???

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Min HA tuffar på väldigt stabilt måste jag säga. Någon gång har Grafana/Influx hängt sig lite, men det har inte varit några större problem.

Har införskaffat en Nest Hub Max och samtidigt skrotat frugans fysiska familjekalender. Hade hoppats kunna köra kalendern på hubben istället — men det har visat sig vara mycket svårare än jag trodde. HA Cast verkar inte fungera alls längre till en Nest Hub efter en uppdatering för några månader sedan.

Köpte en Nest Hub Max och har skrotat familjens fysiska kalender. Trodde Hubben skulle vara ett bra substitut, men en så länge får jag det inte att fungera bra alls. Helst av allt skulle kalendern visas typ som en screen saver, men det verkar inte gå.

Men det skulle ju enkelt gå att lösa om jag kunde casta Google-kalendern till Hubben. Men hur jag än försöker får jag det inte att fungera. När jag efter mycket om och men lyckas casta min lovelace kalender till Hubben så är den tom, trots att den fungerar perfekt och visar alla händelser från Google Kalendern i lovelace vyn i Home Assistant på telefonen/datorn….

Har någon hållt på med detta eller har någon idé vad jag kan testa? Har tok-kört-fast med detta i typ en månad nu…

Jag kan enkelt använda en sensor som triggar att något gastas till hubben i typ 2 minuter vid rörelse — men hur sjutton ska jag kunna casta kalendern?

Redigerat:
Har just lagt in SIA inegrationen mot AJAX och det verkar fungera så långt att det kopplade upp sig, Men vad är status. Det skapades 5 devicer.
Den första är bara ett namn
nummer 2 är förmodligen larm av/på står off som status nu
Nummer 3 kan vara om det är larm men inbrott eller brand?
De andra 2 har jag ingen aning om.

Skärmbild av användargränssnitt som visar en lista över fem uppkopplade enheter med status för SIA-integration mot AJAX.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan sprida lite ljus?

M Messier1994 skrev:
Köpte en Nest Hub Max och har skrotat familjens fysiska kalender. Trodde Hubben skulle vara ett bra substitut, men en så länge får jag det inte att fungera bra alls. Helst av allt skulle kalendern visas typ som en screen saver, men det verkar inte gå.

Men det skulle ju enkelt gå att lösa om jag kunde casta Google-kalendern till Hubben. Men hur jag än försöker får jag det inte att fungera. När jag efter mycket om och men lyckas casta min lovelace kalender till Hubben så är den tom, trots att den fungerar perfekt och visar alla händelser från Google Kalendern i lovelace vyn i Home Assistant på telefonen/datorn….

Har någon hållt på med detta eller har någon idé vad jag kan testa? Har tok-kört-fast med detta i typ en månad nu…

Jag kan enkelt använda en sensor som triggar att något gastas till hubben i typ 2 minuter vid rörelse — men hur sjutton ska jag kunna casta kalendern?
Vad är fördelen med att casta, versus att bara köra Home Assistant direkt i webbläsaren?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vad är fördelen med att casta, versus att bara köra Home Assistant direkt i webbläsaren?
Ingen egentligen tror jag, bara det att Nest Hub inte har en webbläsare… (du kan hamna i en bantad version genom att ställa en fråga, men den är värdelös)

Helt ärligt, jag har typ inte använt min Nest Hub alls sedan jag köpte den. Den får ganska bra betyg — men för oss är den vansinnigt värdelös på allt. Skulle vilja visa vår Google-kalender vid utvalda tillfällen men det är helt omöjligt utan väldigt stor handpåläggning…

J
M Messier1994 skrev:
Ingen egentligen tror jag, bara det att Nest Hub inte har en webbläsare… (du kan hamna i en bantad version genom att ställa en fråga, men den är värdelös)

Helt ärligt, jag har typ inte använt min Nest Hub alls sedan jag köpte den. Den får ganska bra betyg — men för oss är den vansinnigt värdelös på allt. Skulle vilja visa vår Google-kalender vid utvalda tillfällen men det är helt omöjligt utan väldigt stor handpåläggning…
Varför inte skaffa en vanlig platta och köra fully kiosk browser som HA-client?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Varför inte skaffa en vanlig platta och köra fully kiosk browser som HA-client?

[media]
Det fungerar, men är samtidigt lite liten för en familjekalender. Helst skulle man ju vilja ha något ännu större.

J
M Messier1994 skrev:
Det fungerar, men är samtidigt lite liten för en familjekalender. Helst skulle man ju vilja ha något ännu större.
Ja iofs, men eftersom det är android skulle du ju kunna installera det på nästan vad som helst med en skärm. Tex en bildskärm med en liten androidbox bakom. Eller en pensionerad TV.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vilken väg ska jag gå?
Flyttar till nytt hus i veckan, och funderar på larm gällande brand och inbrott. Jag vill ha ett larm som kan integreras med Home assistant, så man kan använda sensorerna för automation. Jag ser två alternativ:
  • Köpa ZigBee (ändrat från Wifi efter ny kunskap) sensorer, kameror och sirén, koppla dessa till HA och köra detta som larm
  • Köpa ett fristående larm som har tät integrering med HA.
Funderar inte på anslutning till larmcentral, vill ha notifikation och att det tjuter hemma, samt att kolla via kamera vad som händer. Kamerdelen har egentligen alltså inte med larmet att göra.

Vad säger ni? Om man ska ha ett fristående larm, vilket finns det som är billigt, pålitligt och integrerar bra med HA?

Kör DSC i gamla huset, vilket funkar kanon med HA, men det är både dyrt och omständligt.

Redigerat:
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
J
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vilken väg ska jag gå?
Flyttar till nytt hus i veckan, och funderar på larm gällande brand och inbrott. Jag vill ha ett larm som kan integreras med Home assistant, så man kan använda sensorerna för automation. Jag ser två alternativ:
  • Köpa Wifi sensorer, kameror och sirén, koppla dessa till HA och köra detta som larm
  • Köpa ett fristående larm som har tät integrering med HA.
Funderar inte på anslutning till larmcentral, vill ha notifikation och att det tjuter hemma, samt att kolla via kamera vad som händer. Kamerdelen har egentligen alltså inte med larmet att göra.

Vad säger ni? Om man ska ha ett fristående larm, vilket finns det som är billigt, pålitligt och integrerar bra med HA?

Kör DSC i gamla huset, vilket funkar kanon med HA, men det är både dyrt och omständligt.
Kan inte mycket om larm men när det gäller sensorer är inte wi-fi bra eftersom det äter batterier. Aqaras ZigBeesensorer är minst och batterierna håller längst.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kan inte mycket om larm men när det gäller sensorer är inte wi-fi bra eftersom det äter batterier. Aqaras ZigBeesensorer är minst och batterierna håller längst.
Aha, det var bra att veta, då har jag till sist fattat varför man ska köra ZigBee och inte Wifi direkt, har bara sett det som ett onödigt extra steg. Tack

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
J
Vispen74 Vispen74 skrev:
Aha, det var bra att veta, då har jag till sist fattat varför man ska köra ZigBee och inte Wifi direkt, har bara sett det som ett onödigt extra steg. Tack
Japp det är jättestor skillnad. Med ZigBee klarar de upp till ett par år. Med ZigBee några månader.

• Gilla
  • Haha
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Japp det är jättestor skillnad. Med ZigBee klarar de upp till ett par år. Med ZigBee några månader.
Med Wifi några månader menar du?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.