530 919 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
HA funkar fint, men har lyckat fippla till det med den manuella integrationen mot Google så nu är frugan lite irriterad att det inte funkar som vanligt. Med detta sagt blev jag ändå glad att hon faktiskt använder detta ”onödiga trams” som det hela tiden har hetat 
Själv köpte jag mig en HP Prodesk 600 G2. En mycket liten PC, begagnad på Tradera. Slängde i min installation av HA på en SSD, och monterade dold på väggen. Funkar perfekt och en uppdatering eller omstart går på minuten. Enda negativa att jag nu har 2 Rpi som skräpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul, det är precis vad jag också har gjort. Fast en HP Prodesk 400 G3 mini… Har installerat Proxmox och sedan HomeAssistant på VM och även Nextcloud som en molnlösning på samma maskin. Funkar bra än sålänge!
Jag har dock inte kommit vidare med HA för att börja bygga en lösning som känns tillfredsställande. Har sååå svårt att hitta rätt väg att gå för att få det både snyggt, enkelt och bra! Hur gör ni? Moddar ni eller kör ni bara med Lovelace egna cards? Vill ju ha en lösning som funkar både på telefon och padda. Men har tyvärr inte den tiden som behövs för att modda själv…
Jag har dock inte kommit vidare med HA för att börja bygga en lösning som känns tillfredsställande. Har sååå svårt att hitta rätt väg att gå för att få det både snyggt, enkelt och bra! Hur gör ni? Moddar ni eller kör ni bara med Lovelace egna cards? Vill ju ha en lösning som funkar både på telefon och padda. Men har tyvärr inte den tiden som behövs för att modda själv…
Kul! Jag funderade på Proxmox och virtuell maskin men har inte direkt användning för mer saker vid TVn så jag kör den stand alone eller vad det kan heta. Min Lovelace är väldigt basic, kör bara i min mobil egentligen, och endast lampor och uttag i stort sett i min Lovelace. Dock en hel del automationer men dom behöver man ju inte klicka på så mycket.C crazytok skrev:Kul, det är precis vad jag också har gjort. Fast en HP Prodesk 400 G3 mini… Har installerat Proxmox och sedan HomeAssistant på VM och även Nextcloud som en molnlösning på samma maskin. Funkar bra än sålänge!
Jag har dock inte kommit vidare med HA för att börja bygga en lösning som känns tillfredsställande. Har sååå svårt att hitta rätt väg att gå för att få det både snyggt, enkelt och bra! Hur gör ni? Moddar ni eller kör ni bara med Lovelace egna cards? Vill ju ha en lösning som funkar både på telefon och padda. Men har tyvärr inte den tiden som behövs för att modda själv…![]()
Hur gick det med brandvarnaren? Letar själv zigbee/wifi brandvarnare. Men dom ärJ Jocke Best skrev:
Dyra i Sverige…
Hittar inte min order, men det finns många som säljer. Denna är det:
SEK 262.14 37%OFF | Wireless Zigbee Smart Anti-fire Alarm Smoke Sensor Smart Home Sensors 2.4GHz High sensitivity Bulit In Battery https://a.aliexpress.com/_mKU3FtC
SEK 262.14 37%OFF | Wireless Zigbee Smart Anti-fire Alarm Smoke Sensor Smart Home Sensors 2.4GHz High sensitivity Bulit In Battery https://a.aliexpress.com/_mKU3FtC
Hej
Det går inget bra alls....
Mitt system, Hassio i Docker med Portainer på en Ubuntu maskin låste sig.
Så jag bestämde mig att göra en om installation av allt ihop eftersom jag hade ganska nya backuper av systemet.
Själva installationen gick bra av Ubuntu, Docker, Portainer och Hassio.
Kom så långt att jag kunde ansluta till HA frontend och la över mina backuper men när jag körde en restore av backupen så hängde sig allt, dvs jag kan inte längre få kontakt med HA frontend.
Och nu vet jag inte hur jag skall komma vidare.
Är en nybörjare på allt detta, Ubuntu, Docker, Portainer och HA.
Så om någon här skulle kunna hjälpa mig att komma till rätt med detta så skulle jag bli väldigt glad.
Så jag bestämde mig att göra en om installation av allt ihop eftersom jag hade ganska nya backuper av systemet.
Kom så långt att jag kunde ansluta till HA frontend och la över mina backuper men när jag körde en restore av backupen så hängde sig allt, dvs jag kan inte längre få kontakt med HA frontend.
Så om någon här skulle kunna hjälpa mig att komma till rätt med detta så skulle jag bli väldigt glad.
Väldigt oklart måste jag säga.
Har min installation av HAos på en RPi4, och har sedan installation på denna enhet (hade tidigare en RPi3 utan problem) haft bekymmer med att hela systemet hängt sig med ojämna mellanrum, allt från en gång om dagen till var 3-4 dag eller så.
Varje gång det händer har enda sättet att komma igång igen vart en norsk reset och efteråt ser jag inget i loggarna som ger mig någon hint om vad det kan vara.
Så för ca en vecka sedan lade jag efter ett tips till en sensor för att hålla koll på temperaturen på CPUn och tog även bort någon integration (YR.no?) och stängde av den automatiska backupen till google drive.
Peppar, peppar så har den varit uppe och snurrat sedan dess. Så högst oklart vad som strular egentligen.
Har min installation av HAos på en RPi4, och har sedan installation på denna enhet (hade tidigare en RPi3 utan problem) haft bekymmer med att hela systemet hängt sig med ojämna mellanrum, allt från en gång om dagen till var 3-4 dag eller så.
Varje gång det händer har enda sättet att komma igång igen vart en norsk reset och efteråt ser jag inget i loggarna som ger mig någon hint om vad det kan vara.
Så för ca en vecka sedan lade jag efter ett tips till en sensor för att hålla koll på temperaturen på CPUn och tog även bort någon integration (YR.no?) och stängde av den automatiska backupen till google drive.
Peppar, peppar så har den varit uppe och snurrat sedan dess. Så högst oklart vad som strular egentligen.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Diffust är bra beskrivet över den gamla OZW-integrationen.Rickard_nr1 skrev:
Man kunde köra kommandon mot Z-Wave-nätet och sedan i praktiken inte få någon återkoppling alls. Ibland funkade saker och ibland inte. Lade du till en enhet så hade du ingen aning om den kommit in, likaså med förändringar eller borttagningar.
Kan bara rekommendera alla att byta till Z-Wave JS, den nya integrationen. Riktigt bra kontrollpanel för enheterna, när man lägger till så visar den förloppet och status glasklart, o.s.v. Bytet är lite jobbigt då man tappar alla enhetsnamnen i Home Assistant men om man inte nollställer nätet så är enheterna i varje fall fortfarande parade med kontrollern, bara det att de har tappat namnen.
Prova ssh’a in på den och se om du kan komma åt något? Vet inte på rak arm vad du kan prova utan du får nog googla dig fram… :/D dubbfredda skrev:Hej
@crazytok det går bra att ansluta med ssh mot datorn. Men vad skall jag göra sen?C crazytok skrev:
Man kan även ansluta till Portainer och se att alla Containers är igång och allt ser bra ut.
//Fredrik
Har du fått ordning på det?D dubbfredda skrev:
Är det e backup skapad i hass.io?
Jag kör själv inte hassio/hassos men om du har en backup som är partial så testa at återställ en liten bit i taget. Har läst någonstans att det kan bli problem med att återställa.