530 868 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Är det någon som har någon bra väggmonterade display för att styra sina hus?
Är påväg att installera ett gäng motoriserade persienner, och att styra dem individuellt med knappar skulle bli extremt fult, så tänkte nu gå all-in på home assistant. Hittills har jag egentligen bara använt det för att ändra färgtemperatur på ett par led-paneler i mitt kontor.
Det verkar klyddigt med gamla surfplattor där folk måste toggla laddning av/på för att inte riskera att batterierna sväller upp, de två mest lovande jag hittat själv är:
- Shelly Wall Display XL, men visa påstår att den är för seg för att använda för att vissa HA dashboards med en bra användar upplevelese. Gillar dock att man kan montera den rakt över en eldosa.
- Unifi Connect Display. Gillar att den är PoE, och är redan djupt in i deras ecosystem, men hur bra är den egentligen för HA? (och den är rätt dyr)
Är påväg att installera ett gäng motoriserade persienner, och att styra dem individuellt med knappar skulle bli extremt fult, så tänkte nu gå all-in på home assistant. Hittills har jag egentligen bara använt det för att ändra färgtemperatur på ett par led-paneler i mitt kontor.
Det verkar klyddigt med gamla surfplattor där folk måste toggla laddning av/på för att inte riskera att batterierna sväller upp, de två mest lovande jag hittat själv är:
- Shelly Wall Display XL, men visa påstår att den är för seg för att använda för att vissa HA dashboards med en bra användar upplevelese. Gillar dock att man kan montera den rakt över en eldosa.
- Unifi Connect Display. Gillar att den är PoE, och är redan djupt in i deras ecosystem, men hur bra är den egentligen för HA? (och den är rätt dyr)
Det här är väl lätt gjort om man ändå kör HA, en smart plugg eller relä som slår av/på strömmen baserat på batterinivån i plattan är ju en väldigt rudimentär automation.A ajn82 skrev:
Kan ju aldrig vara värt 8-9000 för att skaffar en UniFi display istället för att göra en sådan automation..
Det beror väl på om man redan har en surfplatta liggande eller inte, sen är det lite klydd med var man ska göra av "laddaren", och hitta något sätt att väggmontera den osv.tveksamt skrev:
Men helt klart är 3k för Wall Display XL mer lockande än 9k för Unifi-alternativet, sen lär den dock vara bra för att integrera med deras kameror, men verkar tveksamt hur smidigt det går att köra HA samtidigt om man vill det
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Men det här gäller väl enbart om man vill publicera integrationer? En vanlig Svensson-installation av HA med HACS där man använder publicerade integrationer behöver ju inte GitHub-konto.blackarrow skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
I den beskrivningen jag hittade för att lägga till hacsmöjlighet ingick det som ett steg - så bara antog att även jag - som Svensson behövde det…Johan Gunverth skrev:
Tja, enklaste surfplattorna man kan köra HA på går väl på runt tusenlappen kanske, så även om man inte har någon liggande är det ju rejält mycket billigare än 3-9k tänker jag..A ajn82 skrev:Det beror väl på om man redan har en surfplatta liggande eller inte, sen är det lite klydd med var man ska göra av "laddaren", och hitta något sätt att väggmontera den osv.
Men helt klart är 3k för Wall Display XL mer lockande än 9k för Unifi-alternativet, sen lär den dock vara bra för att integrera med deras kameror, men verkar tveksamt hur smidigt det går att köra HA samtidigt om man vill det
Och visst måste man anpassa inkoppling av laddning mm, men det tänker jag att man måste oavsett, även om man kör något på PoE måste ju det dras fram osv.
Men det är mina fem cent bara, är ju förstås fritt fram att göra precis som man vill.
Jag har en Samsung-kyl med en stor platta i dörren, som är perfekt att ha som konsol för HA. Jag kan inte rekommendera Samsung och inte heller plattan, som kör eget operativsystem (Tizen, heter det visst) och har ett enormt litet förråd av appar och givetvis bara kör samsungbrowsern (som är helt efterbliven). Trots allt, har de en riktigt bra idé.
Häromdagen var jag på Biltema och såg att deras kundskärmar är perfekta också. Tyvärr brukar butiksinredning vara svindyr och dessutom svår att komma över som privatperson.
Ja, när ska vi få skärmar för våra hemautomationer? Jag fattar inte att det inte finns sedan länge! För tillfället är det nog just surfplattor som går att använda, men de är ju så erbarmligt små!
Häromdagen var jag på Biltema och såg att deras kundskärmar är perfekta också. Tyvärr brukar butiksinredning vara svindyr och dessutom svår att komma över som privatperson.
Ja, när ska vi få skärmar för våra hemautomationer? Jag fattar inte att det inte finns sedan länge! För tillfället är det nog just surfplattor som går att använda, men de är ju så erbarmligt små!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Enda kravet är att prylen kan köra en webbläsare.tveksamt skrev:
Tja, enklaste surfplattorna man kan köra HA på går väl på runt tusenlappen kanske, så även om man inte har någon liggande är det ju rejält mycket billigare än 3-9k tänker jag..
Och visst måste man anpassa inkoppling av laddning mm, men det tänker jag att man måste oavsett, även om man kör något på PoE måste ju det dras fram osv.
Men det är mina fem cent bara, är ju förstås fritt fram att göra precis som man vill.![]()
Jag fixade det nyligen med en Samsung-platta för en tusenlapp:A ajn82 skrev:Är det någon som har någon bra väggmonterade display för att styra sina hus?
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/page-386#post-6516402
Plattan har inbyggt stöd för batterioptimering så det tillåts att laddas ur och bara laddas till 85% när det behövs.
Något sånt här? https://www.proshop.se/Digital-skyl...tal-signage-interactive-communication/3304940
Men det skulle varit 1080 upplösning.
Men det skulle varit 1080 upplösning.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag försökte följa den här guiden:Johan Gunverth skrev:
https://hemmastyrning.se/guide-installera-hacs-pa-home-assistant/
Finns det något enklare sätt?