530 919 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Nu har jag pillat i inställningarna för auto backup. Resultatet blir nu när jag gör en vanlig backup (lokalt) så blir filstorleken 50 Mb. Innan var den 1,29 Gb - 1,5 Gb. Vilket är rätt? Oroande.D Dkvist skrev:Vart har du kört dina Backups då? Om du inte har haft ett konto hos Nabu Casa så lär det inte finnas några backups där.
Det vanliga är att köra lokalt för de som har lite inarbetad infrastruktur. Google drive är ju vanligt för de som "bara vill köra" men kanske inte har så mycket hårdvara hemma. Båda är abonnemangsfria.
- Core2026.2.0
- Supervisor2026.01.1
- Operating System17.0
S styren skrev:
Mina fulla backuper blir ett par GB. Men jag har ställt upp recorder-inställningarna så all historik sparar ett år.
Sen beror det på vad som backas upp också. Gör man en backup i samband med en uppgradering av nån komponent så innehåller ju den backupen bara det som behövs för att återställa komponenten, så de blir sällan mer än några tiotal MB.
Ryms det mer än en disk i den? Ska du ha gott om plats per krona så är det väl 3,5" mekaniska diskar som gäller? De kan man stoppa en JBOD-låda, typ en sån här om man vill mecka lite själv:nino skrev:
https://www.amazon.se/Hårddiskhölje...läsare-hot-swappning-kapacitet/dp/B0F2T1TVM3/
Dock vill man köra någon form av RAID för säkerhetens skull och då bör man väl ha någon hårdvara som stödjer det? Jag har ingen erfarenhet av mjukvaru-raid i modern tid, men det kanske är tillräckligt bra och driftsäkert?
Frågade Google och den föreslog ett m.2 och en 2.5" ssd, sen en har jag en extern kabinett med usb som man skulle kunna tanka över till då och då (mest bilder och backuper så inget direkt kritiskt)
Unraid som mjukvara, verkar kosta typ 500:- för en licens, photosynk för att få över bilder från mobiler.
Då skulle man kunna få Raid på m.2 och 2.5" sen en extra kopia via externa
Unraid som mjukvara, verkar kosta typ 500:- för en licens, photosynk för att få över bilder från mobiler.
Ska det vara seriöst så bör man ha typ 4 diskar i en Raid-5/6 så inte allt havererar om en disk går sönder.nino skrev:
Frågade Google och den föreslog ett m.2 och en 2.5" ssd, sen en har jag en extern kabinett med usb som man skulle kunna tanka över till då och då (mest bilder och backuper så inget direkt kritiskt)
Jo så klart men samtidigt så borde det räcka gott för hemmabruk åt mig.useless skrev:
Kör man spegling plus extern så ska ju mycket till att man förlorar all data om ens någon.
Men fattar ju att det inte duger för kritiska saker
Fast du får väl minst 4 st mekaniska 3,5"-diskar och en extern låda för samma pris som en SSD i motsvarande storlek?nino skrev:
Vad är "automatsparar i HA"? Du verkar ju inte ha haft Nabu Casa konto tidigare så där lär inget ha sparats? Gissningsvis bara lokala filer på HA-maskinen. Skriver du sönder lagringsmedian på RPi:n så lär även denna data gå förlorad.S styren skrev:
Jag är inte med på varför IP-addressen skulle påverka. Lokal IP har ju inget med världen att göra och extern IP lär inte backup filen ha någon koll på. Verkar sjukt irrelevant så du får gärna förtydliga varför du tänker att det påverkar?
Mina backups är:
Lokalt på maskinen (återställa om något går fel med mitt pillande).
Google Drive (gratis, offsite om allt brinner upp).
Maskinen är virtuel, på speglade diskar och snapshots i mitt större backupförfarande.
50 MB låter något litet om du inte har någon data med ny maskin och inget innehåll så är det säkert rimligt. Mina backups är runt 250 MB styck.S styren skrev:
HA-maskinen tar ett par GB i spegling i servern.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Jo, men oavsett raid-teknik behöver man flera diskar för att tåla fel och de bör vara utbytbara under drift. Då går internt monterade m2-diskar bort.Johan Gunverth skrev:
Det är ju i princip det man betalar för om man köper en färdig nas-låda.
Jo men nu menade jag foton från mobilen där 95% är kort som inte direkt är viktiga.Alfredo skrev:
Sen menar jag att man kopierar till ytterligare en disk ansluten med usb som man kan lägga i brandskåp
Jag har kryssat i settings, history så och all under addons. Min blir 8-9GB.S styren skrev:
Men har du installerat om och återställt från backup kanske skräp rensats ur som gör backupen mindre. Jag har en ganska stor influx-databas till exempel. Och min vanliga databas är på 2GB.
Som med all backup så ska man testa den. Om du hade en pi till så kan du prova återställa till den. Så du vet att det fungerar och hur man gör. Det har jag själv gjort en gång, men var ett tag sedan nu