527 942 läst ·
6 114 svar
528k läst
6,1k svar
Home Assistant
Kanske har rensats. Bra ide att testa lill-backupen på PI nr2. Hade faktiskt funderat på det redan...(Vill inte röra den som fungerar nu)K knightjocke skrev:Jag har kryssat i settings, history så och all under addons. Min blir 8-9GB.
Men har du installerat om och återställt från backup kanske skräp rensats ur som gör backupen mindre. Jag har en ganska stor influx-databas till exempel. Och min vanliga databas är på 2GB.
Som med all backup så ska man testa den. Om du hade en pi till så kan du prova återställa till den. Så du vet att det fungerar och hur man gör. Det har jag själv gjort en gång, men var ett tag sedan nu
Nu har jag lyckets få igång backup från Nas. Inatt skall den skapa en backup om det fungerar. Det var en väldigt bra instruktion som hjälp.
Ny fråga: Vågar man registrera sig för google.cloud? Fritt 300 dollar kredit. Fri användning (backup)
Jo säkert men för mig och frun så läggs de bästa fotona på insta Facebook Snapchat Byggahus osv så dom finns oftast kvar.
Skulle så klart inte vilja förlora alla mina foton genom åren men har nog inte ett enskilt kort som jag skulle gråta blod över att förlora.
Men det är så klart olika för alla men så är det för mig
Sen som sagt, har man 2 diskar som speglas plus en lös så borde man inte förlora något kort förutom.vid en brand
Skulle så klart inte vilja förlora alla mina foton genom åren men har nog inte ett enskilt kort som jag skulle gråta blod över att förlora.
Men det är så klart olika för alla men så är det för mig
Sen som sagt, har man 2 diskar som speglas plus en lös så borde man inte förlora något kort förutom.vid en brand
Jaha... då har jag troligen kommit på varför backupfilerna är så små just nu (nyinstallation). Dom har ju en tendens att växa med tiden. knightjocke var inne på det......... I takt med att man gör backup, och antalet backuper växer i antal, så kopieras samtliga backupfiler ( som (då) blir större och större). Det blir då nästan omöjligt att spara alla backupper eftersom storleken kan bli xxx Gb.useless skrev:
Mina fulla backuper blir ett par GB. Men jag har ställt upp recorder-inställningarna så all historik sparar ett år.
Sen beror det på vad som backas upp också. Gör man en backup i samband med en uppgradering av nån komponent så innehåller ju den backupen bara det som behövs för att återställa komponenten, så de blir sällan mer än några tiotal MB.
Ja, jag skall rensa och minska antal.
Har nu också ordnat backup via google och Onedrive. Inget av detta imponerar. Via Nas verkar bäst.
Fast allra smidigast tycker jag vanlig lokal backup verkar vara....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 134 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 560 inlägg
Jag har problem med att få min hacs-installation certifierad. Googlar och ser att det är många som har problemet… men inläggen är par tre år gamla. Fler här som haft det problemet i modern tid?
Ja, en månad sen drygt. Tog några försök men kommer inte ihåg vad som löste det. Annan browser, stänga av adblock och annat 🤔G Gallianoman skrev:
Jodå, jag gör så.Johan Gunverth skrev:
Med "lokalt lagrad" menar jag "Detta system" som lagras på själva Raspberry Pin (HA-disken).
Av de backuper som lagras "utanför", så som Google, OneDrive, Synology Nas, så tyckte jag att NAS verkade bäst. Enklast eftersom man slipper tjöt/reklam etc. från Google och OneDrive. OneDrive vill ju plötsligt att jag skall synka alla mina enheter, och skaffa Office 365. Den innehåller också bara 5Gb lagring.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 134 inlägg
Backupen är ju bara en tar-fil så den kan enkelt synkas vidare från en lokal NAS eller direkt från den lokala backupen om man vill. Det viktiga är att man på ett enkelt sätt får tag på den när det blir dags att återställa en trasig installation.S styren skrev:Jodå, jag gör så.
Med "lokalt lagrad" menar jag "Detta system" som lagras på själva Raspberry Pin (HA-disken).
Av de backuper som lagras "utanför", så som Google, OneDrive, Synology Nas, så tyckte jag att NAS verkade bäst. Enklast eftersom man slipper tjöt/reklam etc. från Google och OneDrive. OneDrive vill ju plötsligt att jag skall synka alla mina enheter, och skaffa Office 365. Den innehåller också bara 5Gb lagring.
Medlem
· Västra götaland
· 560 inlägg
Menar du vad som menas med felet eller vad som räknas som modern tid? 🙂F Fumble skrev:
Felet är att när man installerar integrationen ska man certifiera sin enhet på github - genom en länk och en kod. När jag fått den certifierad under länken står homeassistant och snurrar på och väntar på certifiering (som alltså redan är gjord) …
Modern tid - nej jag tänker att om jag hittar fel som är tre fyra år gamla - borde det skett någon fix eller uppdatering som löst problemet…
Jag tar gärna emot tips från någon som lyckats lösa det…
Man behöver koppla sin HA till ett github konto som HA kan accessa.F Fumble skrev:
Man måste ”auktorisera” sin HA device så den klarar av det själv utan passord.
Möjligen lagras det någon nyckel som ett crertifikat på någe vis, men jag skulle kalla proceduren auktorisera HACS att använda mitt GitHub konto.