F Fumble skrev:
HomeWizard! Vilka storheter får du ut från den?
Detta får man ut i HA med den. (+Lite diagnostisk, etc)
Skärmbild av P1 Meter som visar aktuell energiförbrukning, ström och spänning för tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Här är ett exempel på en mätare som skriver HAN RJ12

• Mätare med en port märkningen "HAN [RJ12]" visas på bilden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
Fumble och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det duger bra - tack!
En sån får det bli!

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Det duger bra - tack!
En sån får det bli!
👍
För att vara tydlig, när jag läste på deras egen hemsida så skriver de uttryckligen att man får med en adapter mellan RJ45 och RJ12, köper man av någon annan leverantör vet jag inte, bara så man håller koll på den saken om det är viktigt för en.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
[bild]
Misstänker du har prenumeration hos Homewizard? Jag får nänligen inte ut någon spänning på mina faser.

D Dkvist skrev:
Misstänker du har prenumeration hos Homewizard? Jag får nänligen inte ut någon spänning på mina faser.
Nej. Kommunikationen går helt lokalt för mig. Det kanske är din mätare som inte rapporterar spänning? Eller så har du inte slagit på dolda värden? (+X disabled entities, etc)

S sjoelund skrev:
Nej. Kommunikationen går helt lokalt för mig. Det kanske är din mätare som inte rapporterar spänning? Eller så har du inte slagit på dolda värden? (+X disabled entities, etc)
Ja de var visst bara inaktiverade, oklart varför.

D Dkvist skrev:
Ja de var visst bara inaktiverade, oklart varför.
Tar en massa plats i databasen då de ändras ofta. Jag tror jag fixade så de inte sparas så länge i databasen då historiska värden inte är intressanta

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Tar en massa plats i databasen då de ändras ofta. Jag tror jag fixade så de inte sparas så länge i databasen då historiska värden inte är intressanta
Okej, jag har mycket utrymme för HA så det är nog inget problem. Men får väl kika om det börjar bli trångt.

Det var värst vad enkel den var att installera! Jag rullade upp skjortärmarna, smorde in armbågarna, gjorde mentala styrkeövningar, blundade och dök in för att lägga till någon form av integration eller MQTT topic. Då låg den redan där under "upptäckta - lägga till?". 😀👍

Jämfört med Tibber saknar den effektfaktor, max, min, medel, värden för innevarande timme och prognos. Det blir till att snickra sin egen statistik, men det KAN vara så att någon annan redan har gjort det, så man kan snegla lite...😉

Nu ska jag skrota tibberläsaren under hedniska former! För alltid hatad och glömd, ska det stå nånstans.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Jämfört med Tibber saknar den effektfaktor, max, min, medel, värden för innevarande timme och prognos. Det blir till att snickra sin egen statistik, men det KAN vara så att någon annan redan har gjort det, så man kan snegla lite...😉
Ja, Tibber har ju lite egna extra saker som inte rapporteras av elmätaren. Som elpris och annat. Det måste man då fixa själv. Effektfaktor tror jag nog inte du får ut av HomeWizard, men jag var inte så intresserad av den ändå... Tibber Pulse kan man ge till någon mindre teknikintresserad vän eller släkting; så hemskt dålig är den inte även om den har sina svagheter om man vill integrera med HA.

S sjoelund skrev:
Tibber Pulse kan man ge till någon mindre teknikintresserad vän eller släkting
Så elak får man inte vara!

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, Tibber har ju lite egna extra saker som inte rapporteras av elmätaren. Som elpris och annat. Det måste man då fixa själv. Effektfaktor tror jag nog inte du får ut av HomeWizard, men jag var inte så intresserad av den ändå... Tibber Pulse kan man ge till någon mindre teknikintresserad vän eller släkting; så hemskt dålig är den inte även om den har sina svagheter om man vill integrera med HA.
Jag kan ju se en fördel av den just för Tibber, för att de ska få informationen och jag ska kunna nyttja den i den appen.. men det är ju av helt andra orsaker så att säga. :)

F Fumble skrev:
Det blir till att snickra sin egen statistik, men det KAN vara så att någon annan redan har gjort det, så man kan snegla lite...😉
Jag har sneglat. Resultatet blev två mätare: En för daglig och en för timvis förbrukning. Den senare används för timvis förbrukningsprognos enligt följande.
{{states('sensor.hourly_energy_meter') | float(0) / (now().minute/60) | round(2)}}

Det var ju inte hela världen...🤓

Jag har länge tänkt skaffa någon form av display på väggen för att visa lite bra saker från Home Assistant. Jag har kollat på lite olika lösningar, typ Shelly Wall display och andra varianter baserade på en RaspberryPi och display. Förra veckan impulsköpte jag en Galaxy Tab A9 för tusen spänn och tänkte att jag skulle testa något med den.

Kraven jag hade var att sidan ska visas i fullskärm och en rörelse (de)aktiverad skärmsläckare. Extra bonus om allt är gratis (förutom själva hårdvaran).

Galaxy Tab A9 visar Home Assistant-skärm med väderprognos, temperaturer och ljusknappar.
Skapa konto

En tablet på väggen visar tid och datum, 09:33 måndag 19 jan. Skärmen är delvis svart med en text om att en IP-webbkamera övervakar området.
Skapa konto

Det finns lite olika sätt för att få websidan i fullskärm i Android. Jag kollade först på diverse olika kiosk-mode-appar, men ingen löste mina problem utan att man behöver betala pengar. Testade även immersive-mode för Chrome via adb. Lösningen blev webläsaren Opera Mini som har ett riktigt fullskärmsläge. Enda nackdelen är att det är en liten ikon nere till höger där man kan växla mellan fullskärm och fönster, men det kan jag leva med.
För att visa HA-gränssnittet utan störande verktygs- och menyfält använder jag HACS-tillägget WallPanel. Det har även en inbyggd skärmsläckare som kan styras via en entitet i Home Assistant.
Rörelsedetekteringen görs av appen IP Webcam som körs i bakgrunden och har en färdig integration för HA. Enda nackdelen med den lösningen är återigen att en notis tydligen måste finnas på skärmen när "övervakningen" är aktiv. Den valde jag att lägga nere i vänstra hörnet där den inte stör så mycket.

När kameran detekterar rörelse ändras en entitet i Home Assistant som i sin tur ändrar en hjälpare via en automation. WallPanel i sin tur styr skärmsläckaren utifrån status på hjälparen.

Inställningar för en skärmsläckare med namn "platta-screensaver", ikon "mdi:account-arrow-left", och entitets-ID "input_boolean.platta_screensaver".
Skapa konto

Gränssnitt som visar enhetens information, sensordata och automatiseringar; inkluderar Android IP Webcam, ljusnivå, rörelse och närhetsdata.
Skapa konto

Konfigurationen av WallPanel-tillägget görs i YAML direkt i den panel man vill köra i fullskärmsläge

Konfiguration av Home Assistant för en väggpanel, visar inställningar för verktygsfält, sidofält, skärmsläckare och klocklayout.
Skapa konto

Planen för framtiden är att hitta på något bra sätt att får plats med mer information på skärmen. Jag tycker de flesta kort har för mycket "dödutrymme" och det går inte att styra över marginaler, fontstorlek, etc. Jag har kollat på några HACS-custom-kort som ska vara lite mer slimmade, men inte hittat något riktigt bra än.

Det tomma utrymmet nere till höger innehåller några "dynamiska" entiteter som bl a visas när disk- och tvättmaskinerna kör ett program.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.