S styren skrev:
Skall man fortfarande göra backupp i molnet? Budskapet känns dubbelt. Filer är lagrade i molnet, men man kommer inte åt dom utan att betala? Skall man stoppa backup i molnet helt.
Du ska fundera på ett sätt att backa upp dina data och inställningar som känns bra och fungerar för dig.
Det finns de som tar en backup om dagen och lagrar på 2-3 olika ställen, och de som inte gör backuper alls.
Du kan lagra dessa filer lokalt eller i molnet (valfritt vilket, finns inget krav att använda just Nabu Casa).

Kan man ens spara data dit utan att ha ett konto och betala för tjänsten?
Hade du verifierat att backuperna fanns där innan kraschen?

K
S styren skrev:
Tack för info! Visste inte att Nabu Casa tagit över utvecklingen. Trodde ev. att dom sysslade med Yellow/green osv. Personligen är jag inte förvånad. Dvs att "utvecklaren" sålt iden till någon med mer muskler. Att dom vill ha in pengar är väntat.
Nej, det är inte sålt. Man har bolaget för att finansiera utvecklingen. Som du säger säljer de även hårdvara. Blir även enklare att hoppa på home assistant för nybörjaren med en färdigbyggd och installerad burk dessutom.

S styren skrev:
I övrigt har jag gjort allt som du beskriver. Kraschat och gjort en helt ny HA, samt uppdaterat denna. Tyvärr var mina lokala filer, inte senaste version, Varför jag började söka i cloudet. Där fanns inget.

Återställningsnyckel är sparad efter alla konstens regler. Vill inte betala för tjänsten. Skall man fortfarande göra backupp i molnet? Budskapet känns dubbelt. Filer är lagrade i molnet, men man kommer inte åt dom utan att betala? Skall man stoppa backup i molnet helt.
Betalar du inte så kan du inte lagra i deras moln. Om du bara kört trial så slutar backupen nog rulla när månaden är slut.

S styren skrev:
Jag kommer att spara lokalt som tidigare samt kanske också en extra backup till Nas eller annat gratis (fungerande). Nas, Google, är föreslaget hittils...
Med det nya backupsystemet finns stöd för att lagra i tredjepartsmoln. Eller räcker det att köra till en lokal NAS. Det gör jag. https://www.home-assistant.io/integrations/#backup

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
HA har krashat, och jag försöker hitta backups
Vart har du kört dina Backups då? Om du inte har haft ett konto hos Nabu Casa så lär det inte finnas några backups där.

Det vanliga är att köra lokalt för de som har lite inarbetad infrastruktur. Google drive är ju vanligt för de som "bara vill köra" men kanske inte har så mycket hårdvara hemma. Båda är abonnemangsfria.

Vad behöver man för hård och mjukvara för att sätta upp en NAS?
Eller köper man färdiga?

Skulle vilja ha för att dels lagra backup från HA, helst från flera olika på olika fysiska platser, dels nåt enkelt för att ladda över bilder från mobilen

Har hört ryktesvägen att Uppsala håller på att byta till fjärravlästa vattenmätare så jag hörde av mig till deras kundtjänst om huruvida de skulle tillhandahålla något api för att kunna ta in förbrukningen i home assistant. Fick som svar att de inte hade det på gång just nu men om tillräckligt med intresse fanns så skulle de kika på det utan att lova något.

Några fler från Uppsala som är sugna?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Annars kan ni fråga om de kommer köra wM-Bus; isåfall skulle de bara behöva lämna ut krypteringsnyckeln och så kan man själv läsa av signalen. Jag får ut värden var 90e sekund från vår mätare.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
nino nino skrev:
Eller köper man färdiga?

Skulle vilja ha för att dels lagra backup från HA, helst från flera olika på olika fysiska platser, dels nåt enkelt för att ladda över bilder från mobilen
Det går att bygga med en RaspberyyPi eller nån avlagd laptop och några hårddiskar. Men förutom priset vet jag inte om det finns några fördelar med det jämfört med att en färdig lösning.

• Gilla
nino
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Annars kan ni fråga om de kommer köra wM-Bus; isåfall skulle de bara behöva lämna ut krypteringsnyckeln och så kan man själv läsa av signalen. Jag får ut värden var 90e sekund från vår mätare.
Frågade det också men tydligen kör deras nya mätare på NBiot-bandet så ingen wMbus.

nino nino skrev:
Eller köper man färdiga?

Med en gammal PC kan du köra TrueNas Scale som är en fullödad NAS. Förutom det du önskar kan den gör i princip vad som helst med olika tillagda tjänster. Fördelen med den gamla PC:n är att det relativt lätt kan monteras hårddiskar i den och minnet kan utökas lätt. Du behöver 8GB med Truenas
Annars kanndu köpa minsta modellerna av t.ex. Synology DS124 eller DS224 och hårddiskar till det. Dessa NAS:ar har inbyggda funktioner för fjärrbackup och annat.

S
D Dkvist skrev:
Vart har du kört dina Backups då? Om du inte har haft ett konto hos Nabu Casa så lär det inte finnas några backups där.

Det vanliga är att köra lokalt för de som har lite inarbetad infrastruktur. Google drive är ju vanligt för de som "bara vill köra" men kanske inte har så mycket hårdvara hemma. Båda är abonnemangsfria.
Automatsparar i HA (till Nabu Casa?)- dessutom vanlig lokal backup.
Att autobackupp inte längre fanns där efter jag bytt enhet (Rasberry Pi) och erhållit nytt IP-nummer verkar logiskt (?).
Varje HA har ett eget unikt ID också.

nino nino skrev:
Eller köper man färdiga?

Hur mycket "hacker" är du?

Gillar du att peta i saker, söka på nätet när det strular, osv, bygg en egen.

Vill du ha ett enkelt system att köra på, köp en färdig NAS, Synology eller liknande.

Tänk på att diskar är binära, nya eller fulla, så ta i från början ...

• Haha
Fumble
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Hur mycket "hacker" är du?

Gillar du att peta i saker, söka på nätet när det strular, osv, bygg en egen.

Vill du ha ett enkelt system att köra på, köp en färdig NAS, Synology eller liknande.

Tänk på att diskar är binära, nya eller fulla, så ta i från början ...
Jag tycker ju det är kul, iaf när man får till det.
Sen är jag dumsnål så kan jag spara 1000:- men å andra sidan kan få sitta 2 veckor med att krångla

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Med en gammal PC kan du köra TrueNas Scale som är en fullödad NAS. Förutom det du önskar kan den gör i princip vad som helst med olika tillagda tjänster. Fördelen med den gamla PC:n är att det relativt lätt kan monteras hårddiskar i den och minnet kan utökas lätt. Du behöver 8GB med Truenas
Nackdelen är att de ofta drar relativt mycket ström (och har fläktar som kanske stör). För en pryl som ska vara igång dygnet runt är det värt att leta energisnåla alternativ.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nackdelen är att de ofta drar relativt mycket ström (och har fläktar som kanske stör). För en pryl som ska vara igång dygnet runt är det värt att leta energisnåla alternativ.
Även om du har en strömsnål maskin så drar mekaniska diskar ganska mycket ström de också.

S sjoelund skrev:
Även om du har en strömsnål maskin så drar mekaniska diskar ganska mycket ström de också.
I min ena NAS har jag mekaniska diskar. De står still när de inte används (vilket är 99% av tiden).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.