530 919 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Hur är Nabu Casa kopplat till Homeassistant? Gissar via Resperry pi (yellow).
Nu har jag kraschat mitt HA, och försöker få tag på så ny "cloud" backupp som möjligt. Jag har ju regelbundet sparat i Cloud på HA, men allt där är borta.
Föresten så kostar det 75 Euro per år att vara medlem i Nabu Casa och spara filer i deras moln.
Någon som greppat vad Nabu Casa är kopplat till- HA eller Rasperry Pi eller båda. Kan man skippa Nabu Casa och spara enbart i HA cloud...?
Nu har jag kraschat mitt HA, och försöker få tag på så ny "cloud" backupp som möjligt. Jag har ju regelbundet sparat i Cloud på HA, men allt där är borta.
Föresten så kostar det 75 Euro per år att vara medlem i Nabu Casa och spara filer i deras moln.
Någon som greppat vad Nabu Casa är kopplat till- HA eller Rasperry Pi eller båda. Kan man skippa Nabu Casa och spara enbart i HA cloud...?
Jag mappade upp en katalog på hemma NASen och kör backupper till den.S styren skrev:Hur är Nabu Casa kopplat till Homeassistant? Gissar via Resperry pi (yellow).
Vet inte om jag klarar att förklara.F Fumble skrev:
HA crashade ( någon krock med Supervisor och annat program Terminal & SSH )
Provar att återstarta.
Provar med annan Raspberry pi ( får då nytt IP nr?)
Allt i cloud är borta
Registrerar mig i Nabu Casa ( inget i det molnet heller)
Nu har jag dock lyckats laga HA med en lokalt sparad backup. Vill nu bli av med Nabu Casa konto. Vågar jag DELETA kontot där? Jag har fått en provperiod på 1 månad, och dom verkar inte plocka ut några pengar (ännu?). Frågan är om jag kan låta månaden gå bara utan att avsluta kontot?
Skall man sluta spara i Cloud (omedelbart)?
Observera att "Home Assistant Cloud" ligger med under Settings (första raden numer)
Tycker det är svårt att följa vad som faktiskt skett.S styren skrev:Vet inte om jag klarar att förklara.
Provar att återstarta.
Allt i cloud är borta
Nu har jag dock lyckats laga HA med en lokalt sparad backup. Vill nu bli av med Nabu Casa konto. Vågar jag DELETA kontot där? Jag har fått en provperiod på 1 månad, och dom verkar inte plocka ut några pengar (ännu?). Frågan är om jag kan låta månaden gå bara utan att avsluta kontot?
Observera att "Home Assistant Cloud" ligger med under Settings (första raden numer)
Har du skaffat cloud-konto efter du fått servern kraschad och försökt hitta backups?
Låter som att du betalat/betalar för en tjänst som inte fungerar.S styren skrev:Vet inte om jag klarar att förklara.
Provar att återstarta.
Allt i cloud är borta
Som andra skriver, dra en kopia till en NAS lokalt. Lita inte på molnet. Bonus, du delar bara din data med dig själv.
Jag kör HA som VM och backar hela instansen både lokalt och till egen off-site (inte cloud).S styren skrev:
Jo, jag känner till Nabu Casa, men inget jag någonsin funderat att satsa på.
Nabu casa är företaget som utvecklar home assistant. Eftersom de inte tar betalt för home assistant så är tjänsten cloud/nabu casa sättet de får in pengar.S styren skrev:Hur är Nabu Casa kopplat till Homeassistant? Gissar via Resperry pi (yellow).
För att Backup till cloud ska fungera behöver du betala för tjänsten. Och den måste hamna på under 5GB, då varnar den. Du behöver också säkerhetskopierat din återställningsnyckel.
Du kan läsa mer här. https://support.nabucasa.com/hc/en-us/articles/25619338169501-About-the-Home-Assistant-Cloud-backup
För att återställa från en krasch så installerar man en ny ren Home Assistant. Och sedan väljer man under konfigurationen att återställa från cloud backup. Läs mer här, https://www.home-assistant.io/common-tasks/general/#restoring-a-backup
Tack för info! Visste inte att Nabu Casa tagit över utvecklingen. Trodde ev. att dom sysslade med Yellow/green osv. Personligen är jag inte förvånad. Dvs att "utvecklaren" sålt iden till någon med mer muskler. Att dom vill ha in pengar är väntat.K knightjocke skrev:Nabu casa är företaget som utvecklar home assistant. Eftersom de inte tar betalt för home assistant så är tjänsten cloud/nabu casa sättet de får in pengar.
För att Backup till cloud ska fungera behöver du betala för tjänsten. Och den måste hamna på under 5GB, då varnar den. Du behöver också säkerhetskopierat din återställningsnyckel.
Du kan läsa mer här. [länk]
För att återställa från en krasch så installerar man en ny ren Home Assistant. Och sedan väljer man under konfigurationen att återställa från cloud backup. Läs mer här, [länk]
I övrigt har jag gjort allt som du beskriver. Kraschat och gjort en helt ny HA, samt uppdaterat denna. Tyvärr var mina lokala filer, inte senaste version, Varför jag började söka i cloudet. Där fanns inget.
Återställningsnyckel är sparad efter alla konstens regler. Vill inte betala för tjänsten. Skall man fortfarande göra backupp i molnet? Budskapet känns dubbelt. Filer är lagrade i molnet, men man kommer inte åt dom utan att betala? Skall man stoppa backup i molnet helt.
Jag kommer att spara lokalt som tidigare samt kanske också en extra backup till Nas eller annat gratis (fungerande). Nas, Google, är föreslaget hittils...
Mer som att de som startade HA och HAOS senare startade Nabu Casa för att kunna få in pengar.S styren skrev: