E
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Alla väljer väl HA av olika anledningar, en stor del för min del är för att äga både data och lösningar själv. Att då sälja både min själ och mitt data till en språkmodell blir lite motsägelsefullt, så i det fallet sätter min fantasi gränserna.
Jag ställer hellre frågorna i/till forumet och därmed (förhoppningsvis) berikar både mig själv och resten av omvärlden.
Ja det är också ett alternativ. Eller så kan man skapa appar till omvärlden och dela med sig av det man tillverkat 😉. Du behöver inte sälja din data, du kan fortfarande låta den vara lokal.

https://github.com/enoch85/ge-spot
https://github.com/enoch85/EffektGuard
https://github.com/enoch85/ovms-home-assistant

Claude jobbar med entiteter, inte med din faktiska data i det fall du gör en template t.ex.

"Hej Claude, jag har en entitet som heter såhär, jag vill att den ska visa värden såhär med hjälp av den här andra entiteten." När din template är klar kommer Claude inte läsa din data. Se det mer som ett verktyg för att hjälpa dig tillverka saker.

Redigerat:
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
R
A Akronym skrev:
Fick bli en Shellypuck och köra på denne är lösningen :)

Antar att du dragit upp termostaten på ditt element i topp då?

Styr du det mot pris på något sätt?
Precis, har dragit den i topp bara så den alltid slår på, så är det home assistant som styr istället. I integrationen går det att ställa in hur länge elementet minst ska vara "på" eller "av", har själv satt det till 15 minuter. Så hamnar man inte i situationen där elementet slås på och av hela tiden. Intalar mig själv att det förlänger livslängden på smartpluggen.. 😀

Har ingen styrning mot pris, stugan ska hålla grundvärmen när jag inte är där och när jag väl är där vill jag att det ska vara varmt.

E enoch85 skrev:
Claude jobbar med entiteter, inte med din faktiska data i det fall du gör en template t.ex.
Glömde nämna denna viktiga skillnad. 🙂

• Gilla
enoch85
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Någon av er som är lite pålästa och förstår vad ni pratar om, vad är skillnaden mellan smlight SLZB-MR4U och MR1U?

[länk]
[länk]

Exempelvis @13th Marine eller @Johan Gunverth
Vilka radiochip som används.
Finns en jämförelse någonstans 🤔

13th Marine 13th Marine skrev:
Vilka radiochip som används.
Finns en jämförelse någonstans 🤔
Usch då, ska man behöva grotta ner sig i det också.. 😮

E
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Usch då, ska man behöva grotta ner sig i det också.. 😮
Äldre chip med mogen FW MR1U, nyare chip MR4U.
Den senare ska också klara lite fler anslutna enheter.

EDIT:Hittade en som hade alla, bortsett från att de blandat tillverkarnamnet på de två till höger.

Tabell som jämför olika SLZB-chipmodeller: MR1, MR2, MR3, MR4, MR5 och MRW10, med specifikationer för tillverkningsföretag och anslutningskapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Äldre chip med mogen FW MR1U, nyare chip MR4U.
Den senare ska också klara lite fler anslutna enheter.

EDIT:Hittade en som hade alla, bortsett från att de blandat tillverkarnamnet på de två till höger.

[bild]
Lysande, stort tack!

Fick larm i Shelly appen, hög temp på en shelly1 mini gen4
Kikade i HA och tempen där visade 72.5 grader, är inte det väldiga varmt?
Den ligger löst på ett akustiktak med minst 10-15cm luft uppåt

nino nino skrev:
Fick larm i Shelly appen, hög temp på en shelly1 mini gen4
Kikade i HA och tempen där visade 72.5 grader, är inte det väldiga varmt?
Den ligger löst på ett akustiktak med minst 10-15cm luft uppåt
Vad är det för ström som går genom pucken?
Är det dåligt åtdragna kablar så har du motstånd vid anslutningspunkt som är en massa energi som brinner upp, och då i pucken.

Jag hade dock räknat med att 70 C drift-temp på grejerna inte är speciellt farligt men det är ju vad jag tänker att den ska klara. Industriklass är +85 C (omgivningstemperatur).

Det är inte just nåt, en vallhorn som aktiverar Shellyn vid rörelse och tänder en led lampa, 60*60cm infälld i akustiktaket, mestadels är den släckt.

Hur får man till en koppling så att man kan se värden från Homey energy dongle i homeassistant? Jag har förstått att det inte är helt ”straight forward”…

K
Angående integrering av diverser AI-modeller: Det går ju också att köra ”grovarbetet” på ens lokala dator och ha en koppling via MCP (Model Context Protocol). Lite som när man frågar en databas i klartext istället för att använda SQL.
Här är ett exempel på lösning där Home Assistant-gänget tydligen ville samarbeta. https://github.com/homeassistant-ai/ha-mcp

• Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.