527 295 läst ·
6 113 svar
527k läst
6,1k svar
Home Assistant
Ett slätt doslock brukar bli "osynliga" i vardagen, men visst, det beror på den omedelbara omgivningen, färger och mönster.F Fideliox skrev:Jag vet inte. Ja handdukstorken går direkt in i väggen. Sen hur det är kopplat vet jag inte. Jag tror(!) eftersom badrummet är renoverat och båda sitter på samma säkring som är benämnd "reserv" att det är draget på vinden. Allting är draget i bjälklaget, under isoleringen, förutom en kabel som ligger ovanpå och går till badrummet. Jag gissar att det är till golvvärmen och torken som installerats i efterhand. Så kanske det finns möjlighet att sätta något där? 🤔
Jag skruvade av takkontakten utanför badrummet igår, såg trångt ut.
[bild]
Ah det är klart, termostaten behövs ju inte egentligen. Men åh andra sidan lite fult med ett doslock och det kan ju vara nice att ha kontrollen kvar. Visst man kan sätta en fjärr på väggen men ser kanske lite b ut. Sen är ju en vanlig termostat lite "backup" också när HA pajjar. Såhär är termostaten kopplad idag.
[bild]
Har man NO (normal open) relä så riskerar man bara lite elräkning om HA lägger av, för vår (min) del så var det en riskavvägning mellan bekvämlighet och ekonomi å ena sidan kontra problem vid driftstörning å andra
Risken med ett system så kapabel som HA är att man bygger sig ett för högt torn, men vad som är "för högt" är individuellt för varje familj. Tända/släcka lampor? Styra lås till ytterdörr? Värmesystem? Än så länge har bekvämligheten vunnit hos oss.
Japp, för det mesta fungerar det men ibland är det irriterande när något går sönder vid update. Min största rädsla är om jag skulle gå bort då min sambo är oteknisk. Dammsugare, klippare och avfuktare samt värmepumpar skulle då behövas återställas. Har gjort ett dokument och skrivit ut för efterlevande..fam-lundborg skrev:
Ett slätt doslock brukar bli "osynliga" i vardagen, men visst, det beror på den omedelbara omgivningen, färger och mönster.
Har man NO (normal open) relä så riskerar man bara lite elräkning om HA lägger av, för vår (min) del så var det en riskavvägning mellan bekvämlighet och ekonomi å ena sidan kontra problem vid driftstörning å andra
Risken med ett system så kapabel som HA är att man bygger sig ett för högt torn, men vad som är "för högt" är individuellt för varje familj. Tända/släcka lampor? Styra lås till ytterdörr? Värmesystem? Än så länge har bekvämligheten vunnit hos oss.
Haha jag går i exakt samma tankar. Om jag går bort så slutar det mesta i huset att fungera, laddningen till bilarna havererar, trädgårdens automation, banköverföringar och allt annat som är automatiskt (typ allt). Jag är bara 40 år, men man vet ju aldrig, och hon är totalt ointresserad. 🙂F Fideliox skrev:Japp, för det mesta fungerar det men ibland är det irriterande när något går sönder vid update. Min största rädsla är om jag skulle gå bort då min sambo är oteknisk. Dammsugare, klippare och avfuktare samt värmepumpar skulle då behövas återställas. Har gjort ett dokument och skrivit ut för efterlevande..
Bara för att vara den som är sån, men om det är automatiskt funkar det väl fortsatt? Om det kräver kontinuerlig input från dig är det väl inte automatiskt.?E enoch85 skrev:
Jag är nog överens med hur du menar egentligen, men bara för att jag kan liksom.. 🤔
Här skulle allt fortsätta fungera som vanligt, men skulle något sluta funka, så skulle det bli knepigt för sambon att fixa.
Skulle exempelvis bilen inte ladda en dag skulle hon inte ha en aning om varför eller hur man åtgärdar problemet.
Fick bli en Shellypuck och köra på denne är lösningenR Rewrap skrev:
Antar att du dragit upp termostaten på ditt element i topp då?
Styr du det mot pris på något sätt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Är det någon här som har testat Claude Code-tillägget för Home Assistant? Jag fick svälja förtreten och börja prenumerera på Claude Pro för ett annat ändamål. Naturligtvis måste man ju ytvärdera de möjligheter som ges med ett betalabonnemang. Home Assistant inkluderat.
Som jag förstår det kan Claude ”förstå” hur min konfiguration ser ut och utifrån detta hjälpa mig att skriva lite mer komplicerade automationer och övrig YAML.
https://github.com/heytcass/home-assistant-addons
Som jag förstår det kan Claude ”förstå” hur min konfiguration ser ut och utifrån detta hjälpa mig att skriva lite mer komplicerade automationer och övrig YAML.
https://github.com/heytcass/home-assistant-addons
Jo du har rätt i sak, men ja, du fattartveksamt skrev:
Bara för att vara den som är sån, men om det är automatiskt funkar det väl fortsatt? Om det kräver kontinuerlig input från dig är det väl inte automatiskt.?
Jag är nog överens med hur du menar egentligen, men bara för att jag kan liksom.. 🤔
Här skulle allt fortsätta fungera som vanligt, men skulle något sluta funka, så skulle det bli knepigt för sambon att fixa.
Skulle exempelvis bilen inte ladda en dag skulle hon inte ha en aning om varför eller hur man åtgärdar problemet.
Om något strular finns ingen som kan fixa det.
Bra val av Claude!Johan Gunverth skrev:
Är det någon här som har testat Claude Code-tillägget för Home Assistant? Jag fick svälja förtreten och börja prenumerera på Claude Pro för ett annat ändamål. Naturligtvis måste man ju ytvärdera de möjligheter som ges med ett betalabonnemang. Home Assistant inkluderat.
[länk]
Har faktiskt byggt min egen AI i Node-Red (med hjälp av Claude), och hittills ger den bra resultat.
Har utöver det använt Claude aktivt sedan den 2025. Den har inte svikit mig ännu.
Johan Gunverth skrev:
[länk]
Har ni lust att beskriva lite mer hur man kan ha nytta av Claude i sin HA (för en som inte riktigt fattar)? Nåt exempel?E enoch85 skrev:
Utan att ha provat pluginet så kan du ju t.ex be Claude skriva en template för något du vill göra eller automatisera - och med pluginet hjälp hämta äkta data från ditt system som du bygger allt kring. Bara ett av tusen exempel. Endast fantasin sätter gränser.D Dublin skrev:
Är det då med betaltjänst? Eller vad ger betaltjänsten för fördelar?E enoch85 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Man behöver (tyvärr) betala för en prenumeration för att få tillgång till funktionen. I det nämnda fallet med Claude Code, åtminstone ”Pro” för 15€/mån. Man kan ju använda det till en hel del annat också, inte bara få hjälp i Home Assistant. T.ex. fråga hur man sparar in 15€ i månaden på något annat. 😁tveksamt skrev:
Alla väljer väl HA av olika anledningar, en stor del för min del är för att äga både data och lösningar själv. Att då sälja både min själ och mitt data till en språkmodell blir lite motsägelsefullt, så i det fallet sätter min fantasi gränserna.E enoch85 skrev:
Jag ställer hellre frågorna i/till forumet och därmed (förhoppningsvis) berikar både mig själv och resten av omvärlden.