F Fideliox skrev:
Generellt sätt har vi värmen av men hade varit fint att köra t ex 2h när luftfuktigheten går upp vid dusch.
Testa först hur många timmar som behövs för att göra någon märkbar skillnad. Golvvärme är trögt och jag är inte säker på att bara två timmar gör någon direkt nytta.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Testa först hur många timmar som behövs för att göra någon märkbar skillnad. Golvvärme är trögt och jag är inte säker på att bara två timmar gör någon direkt nytta.
Tyvärr har min termostat pajjat. 😂

F Fideliox skrev:
Tyvärr har min termostat pajjat. 😂
Du kan fulkoppla golvslingan direkt för provets skull.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
När värme ändå är på tal.
Har ett elelement i garaget för att hålla några plusgrader.
Skulle gärna ha lite koll på förbrukningen och då kan man lika gärna passa på att få ett nytt med smart styrning.
Har ni nå rekomendationer?
Gärna ett som går att lägga till i HA lokalt istället för nån egen app. Och med mätning av effekt

R
A Akronym skrev:
Skulle gärna ha lite koll på förbrukningen och då kan man lika gärna passa på att få ett nytt med smart styrning.
Gärna ett som går att lägga till i HA lokalt istället för nån egen app. Och med mätning av effekt
Om det är ett vanligt elelement så går det också att köpa en smartplugg av ikea eller liknande och styra det med hjälp av home assistant. Det är så jag gör i fritidshuset. Ställer in det på 10 grader när jag är borta och åker jag dit ställer jag home assistant thermostaten på 22 grader så är det varmt och fint när jag kommer fram.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Om det är ett vanligt elelement så går det också att köpa en smartplugg av ikea eller liknande och styra det med hjälp av home assistant. Det är så jag gör i fritidshuset. Ställer in det på 10 grader när jag är borta och åker jag dit ställer jag home assistant thermostaten på 22 grader så är det varmt och fint när jag kommer fram.
Sitter inte i vägguttag men då skulle jag iofs kunna köpa en shellyplug.
Det går att simulera en termostat alltså?
Tur jag redan möter temperaturen där inne då

A Akronym skrev:
Eller valfri zigbee puck om du vill börja med zigbee.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
A Akronym skrev:
shelly pm med tenp-addon plus valfri tempsensor. så kör jag i en gäststuga.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
R
A Akronym skrev:
Ja precis, det är denna integration jag själv använder: https://www.home-assistant.io/integrations/generic_thermostat/

Kan vara värt ett försök i alla fall, synd att köpa ett helt nytt element bara för att få smartstyrningen när det går att lösa på det här sättet.

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
R
Ser ut såhär:

Termostatdisplay som visar 8°C med en justeringsradial. Temperatur läses av som "Idle" med alternativ för att öka eller minska temperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
A Akronym skrev:
Jag har en Namron Panelradiator ZigBee 230V som jag köpte till den här säsongen efter att ha styrt en frostvakt med tempgivare och smartplug. Känns bättre... Dock ett ganska litet isolerat förråd. Zigbee är alltid lokalt, så också ett plus :)

Skärmdump av en kontrollpanel för en panelvärmare ansluten via Zigbee2MQTT, visar enhetsinfo, kontroller, automations, scener och sensoruppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Eller valfri zigbee puck om du vill börja med zigbee.
Äh Zigbee eller Shelly spelar egentligen ingen roll
Har bägge redan. Men ännu en ny app för element var inte aktuellt 😅
R Rewrap skrev:
Ja precis, det är denna integration jag själv använder: [länk]

Kan vara värt ett försök i alla fall, synd att köpa ett helt nytt element bara för att få smartstyrningen när det går att lösa på det här sättet.
Ja det där kanske är lösningen :)

S sjoelund skrev:
Jag har en Namron Panelradiator ZigBee 230V som jag köpte till den här säsongen efter att ha styrt en frostvakt med tempgivare och smartplug. Känns bättre... Dock ett ganska litet isolerat förråd. Zigbee är alltid lokalt, så också ett plus :)
Den där var ju lite intressant. Inte svindyr.
Men samtidigt 3st Shelly mini kostar ungefär lika mycket

A Akronym skrev:
Den där var ju lite intressant. Inte svindyr.
Men samtidigt 3st Shelly mini kostar ungefär lika mycket
Det hjälpte att mitt ex snodde min frostvakt när hon drog. Så jag behövde en ny radiator och kostnaden mot en dum var då lite mindre. (Givare och smart plug kunde jag ju flytta någon annanstans)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Akronym skrev:
Äh Zigbee eller Shelly spelar egentligen ingen roll
Har bägge redan. Men ännu en ny app för element var inte aktuellt 😅

Ja det där kanske är lösningen :)
Det blir väl ingen ny app, du kör väl elementet i samma app som resten av zigbee grejorna? HA i detta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.