527 324 läst ·
6 113 svar
527k läst
6,1k svar
Home Assistant
När värme ändå är på tal.
Har ett elelement i garaget för att hålla några plusgrader.
Skulle gärna ha lite koll på förbrukningen och då kan man lika gärna passa på att få ett nytt med smart styrning.
Har ni nå rekomendationer?
Gärna ett som går att lägga till i HA lokalt istället för nån egen app. Och med mätning av effekt
Skulle gärna ha lite koll på förbrukningen och då kan man lika gärna passa på att få ett nytt med smart styrning.
Gärna ett som går att lägga till i HA lokalt istället för nån egen app. Och med mätning av effekt
Om det är ett vanligt elelement så går det också att köpa en smartplugg av ikea eller liknande och styra det med hjälp av home assistant. Det är så jag gör i fritidshuset. Ställer in det på 10 grader när jag är borta och åker jag dit ställer jag home assistant thermostaten på 22 grader så är det varmt och fint när jag kommer fram.A Akronym skrev:När värme ändå är på tal.
Sitter inte i vägguttag men då skulle jag iofs kunna köpa en shellyplug.R Rewrap skrev:Om det är ett vanligt elelement så går det också att köpa en smartplugg av ikea eller liknande och styra det med hjälp av home assistant. Det är så jag gör i fritidshuset. Ställer in det på 10 grader när jag är borta och åker jag dit ställer jag home assistant thermostaten på 22 grader så är det varmt och fint när jag kommer fram.
Det går att simulera en termostat alltså?
Tur jag redan möter temperaturen där inne då
Ja precis, det är denna integration jag själv använder: https://www.home-assistant.io/integrations/generic_thermostat/A Akronym skrev:
Kan vara värt ett försök i alla fall, synd att köpa ett helt nytt element bara för att få smartstyrningen när det går att lösa på det här sättet.
Jag har en Namron Panelradiator ZigBee 230V som jag köpte till den här säsongen efter att ha styrt en frostvakt med tempgivare och smartplug. Känns bättre... Dock ett ganska litet isolerat förråd. Zigbee är alltid lokalt, så också ett plusA Akronym skrev:När värme ändå är på tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äh Zigbee eller Shelly spelar egentligen ingen rollK karlmb skrev:
Har bägge redan. Men ännu en ny app för element var inte aktuellt 😅
Ja det där kanske är lösningenR Rewrap skrev:
Den där var ju lite intressant. Inte svindyr.S sjoelund skrev:
Men samtidigt 3st Shelly mini kostar ungefär lika mycket
Det hjälpte att mitt ex snodde min frostvakt när hon drog. Så jag behövde en ny radiator och kostnaden mot en dum var då lite mindre. (Givare och smart plug kunde jag ju flytta någon annanstans)A Akronym skrev: