531 185 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
Funkar det även om man inte har fast ip?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Ja. Tailscale har en ”tracker” som hjälper dina enheter att hitta varandra. Denna går att köra själv om man är konspiratoriskt lagd. Det skapas ett eget privat nätverk mellan alla inloggade enheter. Det betyder att ”alla ser alla” inom detta nätverk. Fungerar även på mobiloperatörernas dubbel-NAT s.k. CGNAT.G Gallianoman skrev:
Finns det golvvärme termostater med någon slags Home Assistent integration, t ex Zigbee eller wifi?
Generellt sätt har vi värmen av men hade varit fint att köra t ex 2h när luftfuktigheten går upp vid dusch.
Generellt sätt har vi värmen av men hade varit fint att köra t ex 2h när luftfuktigheten går upp vid dusch.
Så här kan man göra med ett element från ADAX som har en helt oduglig inbyggd tempgivare och ännu mer odulig app 
Elementet är kopplat på en IKEA smartplugg och tempen i rummet mäts med IKEA timmerflotte. Detta räcker för att kunna skicka av/på enligt det schema jag byggt för vilka tider det ska värma och med timmerflotte kan jag mäta mer exakt i rummet för att min måltemperatur ska bli bra. IKEA-pluggens förbrukning, Watt i realtid, räcker för att kunna beräkna förbrukning hur man vill egentligen.
Bonus: har en Honeywell cirkulationsfläkt som också går på smartplugg och som startar 60 sekunder efter värmen för att sprida luften och den stannar på "element off".
Elementet är kopplat på en IKEA smartplugg och tempen i rummet mäts med IKEA timmerflotte. Detta räcker för att kunna skicka av/på enligt det schema jag byggt för vilka tider det ska värma och med timmerflotte kan jag mäta mer exakt i rummet för att min måltemperatur ska bli bra. IKEA-pluggens förbrukning, Watt i realtid, räcker för att kunna beräkna förbrukning hur man vill egentligen.
Bonus: har en Honeywell cirkulationsfläkt som också går på smartplugg och som startar 60 sekunder efter värmen för att sprida luften och den stannar på "element off".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se inlägget nedan. Ska bygga samma funktion/template för vår Woods avfuktare att starta vid xx % fukt och stänga av när värdet är under angivet så att säga.F Fideliox skrev:
Går att göra nästan vad som helst i HA känns det som.
Ja jag har två st zwave som funkar i HA, är väl sedvanlig kinakvalitet men de har funkat i 3 år nu.F Fideliox skrev:
Dock kunde jag inte använda tenpsensorn i golvet då det var annan modell mot vad termostaten förstod, men rumstempen som är inbyggd funkar och syns i HA
https://www.amazon.se/dp/B07QHTQQ2T?ref_=pe_24982401_513610551_E_301_dt_1
För elgolv?F Fideliox skrev:
Det finns, googla
zigbee termostat golv
Så får du träffar i lite olika prisklasser.
Vi har
https://www.elbutik.se/product.html/namron-zigbee-touch-termostat-16a
Lite pyssel med att uppdaterafirmware så att den slutade stänga av sig (away mode). Hade också gärna haft en sensor direkt för golvtemperatur, nu kan man polla dem mha zha toolkit men det är inte tillförlitligt.
Ja det verkar finnas en del men svårt att säga vad som är bra. Schneider har en, vill härna ha märkes men utan display, tycker det är fult.
https://www.se.com/se/sv/product/WD...rum-kan-styras-via-wiserappen-zigbee-3-0-vit/
Oklart om skärmen går att stänga av.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WDE002497.html
Jag har också en elektrisk handdukstork som vi också är för snåla att använda. I vårt förra hus hade vi en 3h timer på den vilket var smidigt.
Både handdukstorken och golvvärmen verkar gå på samma säkring. Har ingen synlig kopplingsdosa men däremot takuttag utanför badrummet, kanske går att sätta en enkel switch där bara? 🤔
https://www.se.com/se/sv/product/WD...rum-kan-styras-via-wiserappen-zigbee-3-0-vit/
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WDE002497.html
Jag har också en elektrisk handdukstork som vi också är för snåla att använda. I vårt förra hus hade vi en 3h timer på den vilket var smidigt.
Både handdukstorken och golvvärmen verkar gå på samma säkring. Har ingen synlig kopplingsdosa men däremot takuttag utanför badrummet, kanske går att sätta en enkel switch där bara? 🤔
Redigerat:
Att dra sladd från utrymme utanför badrum är väl vare sig tillåtet eller att rekomendera.F Fideliox skrev:Ja det verkar finnas en del men svårt att säga vad som är bra. Schneider har en, vill härna ha märkes men utan display, tycker det är fult.
[länk]
[länk]
Av den kommentaren verkar det på dig som att handdukstorken är direkansluten till dosa, då är väl kabeln för kort för att räcka till ett uttag där en extern switch kan sättas, men det går kanske att få plats med en plugg i väggdosan?
Node-on terkostaten som vi har kan ställas in att släcka displayen, är det den vita varianten så blir det då en svart ruta, kanske mindre iögonfallande med den svarta termostaten.
Är det 240V så räcker det med en zigbee temp/fuktmätare och en zigbee-puck i dosan istället förtermostaten, och ett doslock, isället för termostaten.F Fideliox skrev:
Generic Thermostat läggs upp som Helper, indata är temp-givaren och pluggen styrdonet.
Så styr vi den vattenburna golvvärmen (i princip, golvshuntaran matas med 24V så det är NO reläer som bryter i vårt fall)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Migrerade Zigbee-donglen från Sonoff ZBDongle-E till Smlight MR4U, gick smidigt och verkar funka.
Nu ska vi bara lyckas få tag på några Timmerflotte till Thread-sidan.
Nu ska vi bara lyckas få tag på några Timmerflotte till Thread-sidan.
Jag vet inte. Ja handdukstorken går direkt in i väggen. Sen hur det är kopplat vet jag inte. Jag tror(!) eftersom badrummet är renoverat och båda sitter på samma säkring som är benämnd "reserv" att det är draget på vinden. Allting är draget i bjälklaget, under isoleringen, förutom en kabel som ligger ovanpå och går till badrummet. Jag gissar att det är till golvvärmen och torken som installerats i efterhand. Så kanske det finns möjlighet att sätta något där? 🤔fam-lundborg skrev:
Att dra sladd från utrymme utanför badrum är väl vare sig tillåtet eller att rekomendera.
Av den kommentaren verkar det på dig som att handdukstorken är direkansluten till dosa, då är väl kabeln för kort för att räcka till ett uttag där en extern switch kan sättas, men det går kanske att få plats med en plugg i väggdosan?
Node-on terkostaten som vi har kan ställas in att släcka displayen, är det den vita varianten så blir det då en svart ruta, kanske mindre iögonfallande med den svarta termostaten.
Jag skruvade av takkontakten utanför badrummet igår, såg trångt ut.
Logga in
Skapa konto
Ah det är klart, termostaten behövs ju inte egentligen. Men åh andra sidan lite fult med ett doslock och det kan ju vara nice att ha kontrollen kvar. Visst man kan sätta en fjärr på väggen men ser kanske lite b ut. Sen är ju en vanlig termostat lite "backup" också när HA pajjar. Såhär är termostaten kopplad idag.fam-lundborg skrev:
det 240V så räcker det med en zigbee temp/fuktmätare och en zigbee-puck i dosan istället förtermostaten, och ett doslock, isället för termostaten.
Generic Thermostat läggs upp som Helper, indata är temp-givaren och pluggen styrdonet.
Så styr vi den vattenburna golvvärmen (i princip, golvshuntaran matas med 24V så det är NO reläer som bryter i vårt fall)
Logga in
Skapa konto