530 341 läst ·
6 151 svar
530k läst
6,2k svar
Home Assistant
Det är är trevligt att se. Jag har också planer på en platta någonstans för lite allmän nyttig information till hushållet, jag har dock inte någon bra plats för denna ännu varför jag inte heller kommit till skott med det. Kul att se olika lösningar.useless skrev:
Jag har länge tänkt skaffa någon form av display på väggen för att visa lite bra saker från Home Assistant. Jag har kollat på lite olika lösningar, typ Shelly Wall display och andra varianter baserade på en RaspberryPi och display. Förra veckan impulsköpte jag en Galaxy Tab A9 för tusen spänn och tänkte att jag skulle testa något med den.
Kraven jag hade var att sidan ska visas i fullskärm och en rörelse (de)aktiverad skärmsläckare. Extra bonus om allt är gratis (förutom själva hårdvaran).
[bild]
[bild]
Det finns lite olika sätt för att få websidan i fullskärm i Android. Jag kollade först på diverse olika kiosk-mode-appar, men ingen löste mina problem utan att man behöver betala pengar. Testade även immersive-mode för Chrome via adb. Lösningen blev webläsaren Opera Mini som har ett riktigt fullskärmsläge. Enda nackdelen är att det är en liten ikon nere till höger där man kan växla mellan fullskärm och fönster, men det kan jag leva med.
För att visa HA-gränssnittet utan störande verktygs- och menyfält använder jag HACS-tillägget WallPanel. Det har även en inbyggd skärmsläckare som kan styras via en entitet i Home Assistant.
Rörelsedetekteringen görs av appen IP Webcam som körs i bakgrunden och har en färdig integration för HA. Enda nackdelen med den lösningen är återigen att en notis tydligen måste finnas på skärmen när "övervakningen" är aktiv. Den valde jag att lägga nere i vänstra hörnet där den inte stör så mycket.
När kameran detekterar rörelse ändras en entitet i Home Assistant som i sin tur ändrar en hjälpare via en automation. WallPanel i sin tur styr skärmsläckaren utifrån status på hjälparen.
[bild]
[bild]
Konfigurationen av WallPanel-tillägget görs i YAML direkt i den panel man vill köra i fullskärmsläge
[bild]
Planen för framtiden är att hitta på något bra sätt att får plats med mer information på skärmen. Jag tycker de flesta kort har för mycket "dödutrymme" och det går inte att styra över marginaler, fontstorlek, etc. Jag har kollat på några HACS-custom-kort som ska vara lite mer slimmade, men inte hittat något riktigt bra än.
Med apexcharts kan du få in lite fler serier i samma graf, jag har t ex en med både tenperatur (4 sensorer linjegraf) samt total strömförbrukning (heltimme stapeldiagram) allt i samma graf, blir inte direkt plottrigt tycker jag om man väljer bra färger till de olika serierna.
Jag kollade lite på den, men tycker att aktuellt värde är lite svårt att se. För den övre grafen med utetemperatur använder jag mini-graph-card från HACS. Den visar aktuellt värde i fokus och man kan ha flera entiteter i samma. Men tyvärr verkar man inte kunna ha etiketter på axlarna, vilket jag tycker är en stor begränsning.B bhus2021 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan publicera det aktuella värdet som sådant med apexcharts:useless skrev:
Jag kollade lite på den, men tycker att aktuellt värde är lite svårt att se. För den övre grafen med utetemperatur använder jag mini-graph-card från HACS. Den visar aktuellt värde i fokus och man kan ha flera entiteter i samma. Men tyvärr verkar man inte kunna ha etiketter på axlarna, vilket jag tycker är en stor begränsning.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser vi alltså aktuellt värde för den blå grafen i blått, de färgade staplarna i gult och två värden som inte är med i grafen i mitten i grått och svart.
Vill du ha skalorna i ett fast intervall eller ska du ha det dynamiskt till heltal? Prova något hitåt:B bhus2021 skrev:
type: custom:config-template-card
variables:
PRICE_MAX: states['sensor.combined_max_price'].state
PRICE_MIN: states['sensor.combined_min_price'].state
PRICE_YAXIS: states['sensor.combined_max_price_chart_yaxis'].state
entities:
- sensor.combined_min_price
- sensor.combined_max_price
- sensor.combined_max_price_chart_yaxis
card:
type: custom:apexcharts-card
[....]
yaxis:
- id: usage_h
min: 0
max: ~3
apex_config:
decimalsInFloat: 0
forceNiceScale: true
- id: price
min: 0
max: ${ parseFloat(PRICE_YAXIS) }
opposite: true
apex_config:
decimalsInFloat: 0
forceNiceScale: true
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Jag tackar för tipset, har inte hunnit skaffa några Thread-prylar men beställde igår, det blev en SMLIGHT SLZB-MR4U.Johan Gunverth skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Just nu ligger den hos säljaren och väntar på att skickas.M mrmlz skrev:
Men tanken är att den ska köra både Zigbee och Thread åt mig, och kanske lite blåtand med.
Hoppas att det ska vara enkelt att integrera när den väl kommer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Då jag införskaffat IKEA Timmerflotte inser jag att min Sonoff zigbee dongle 3.0 plus P inte pratar Matter.. Så tvunget då att införskaffa ny sticka. Antingen en Sonoff zigbee dongle 3.0 plus E eller SONOFF Zigbee 3.0 & Thread Dongle Lite (EFR32MG21) som är några kronor billigare.
Någon som har åsikter om dessa två?
Någon som har åsikter om dessa två?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 165 inlägg