530 513 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Gällande AppleTV så ska det komma en ny snart, så det kan vara värt att vänta lite om man funderar på att köpa en, har man Iphone är det klart värt. Den agerar hubb (ingen månadskostnad) samt att man får en städad upplevelse på TV:n (har märkt att det börjar smygas in reklam "rekommendationer" på nyare TV:s t.ex. LG)
Har kört HomeAssistant i docker på en NUC (conbee2+zha och senast zbt1) samt en AppleTV och homebridge i HA 5-6 år, det har varit väldigt driftsäkert.
Kul att IKEA växlat över till thread, tycker inte att det funnits så många prisvärda thread-enheter tidigare, det har ju ändå gått 3-4 år nu.. sen har vi ju zigbee 4.0 också vilket är rätt intressant, det känns ändå som att det börjar hända lite grejer nu 👍
Någon som testat IKEA:s nya rörelsesensor MYGGSPRAY utomhus? Den har godkänts för IP67
Har kört HomeAssistant i docker på en NUC (conbee2+zha och senast zbt1) samt en AppleTV och homebridge i HA 5-6 år, det har varit väldigt driftsäkert.
Kul att IKEA växlat över till thread, tycker inte att det funnits så många prisvärda thread-enheter tidigare, det har ju ändå gått 3-4 år nu.. sen har vi ju zigbee 4.0 också vilket är rätt intressant, det känns ändå som att det börjar hända lite grejer nu 👍
Någon som testat IKEA:s nya rörelsesensor MYGGSPRAY utomhus? Den har godkänts för IP67
När det gäller Apple TV är det viktigt att den har stöd för Thread, det är inte alla modeller som har det! T.ex. senaste versionen 4K gen3 är det endast Ethernet-versionen som har stöd för Thread.J JensRR skrev:Gällande AppleTV så ska det komma en ny snart, så det kan vara värt att vänta lite om man funderar på att köpa en, har man Iphone är det klart värt. Den agerar hubb (ingen månadskostnad) samt att man får en städad upplevelse på TV:n (har märkt att det börjar smygas in reklam "rekommendationer" på nyare TV:s t.ex. LG)
Mer info: https://support.apple.com/en-us/101605
Det gjorde Samsung redan för 15 år sedan, då jag köpte min sista Samsung produkt..J JensRR skrev:Gällande AppleTV så ska det komma en ny snart, så det kan vara värt att vänta lite om man funderar på att köpa en, har man Iphone är det klart värt. Den agerar hubb (ingen månadskostnad) samt att man får en städad upplevelse på TV:n (har märkt att det börjar smygas in reklam "rekommendationer" på nyare TV:s t.ex. LG)
HAN-porten är RJ12.F Fumble skrev:
Lätt att installera, kör man wifi-modellen så måste man ha bra signalstyrka om enheten placeras i ett mätarskåp.
Och ja, HA-kompatibel.
F Fumble skrev:
Kolla noga vad det är för port på just din mätare innan du köper något. Det finns mätare med båda varianterna i Sverige, så det kan vara en RJ12 eller en RJ45.snaggletooth skrev:
Ja just det, om det är en Kamstrup blir det väl krångligare.
HAN-port är ALLTID RJ 45. RJ 12 är ALLTID P1. De är INTE kompatibla.
Jag vänder mig alltså till HAN-portsfolket (övriga kan somna om) och ber om rekommendationer på en lokal läsare som ni använder med HA och är nöjda med. Googla kan jag göra själv. Jag vill slippa göra felköp.
Jag vänder mig alltså till HAN-portsfolket (övriga kan somna om) och ber om rekommendationer på en lokal läsare som ni använder med HA och är nöjda med. Googla kan jag göra själv. Jag vill slippa göra felköp.
I alla fall elbolagen håller inte med dig, se nedan.F Fumble skrev:
"HAN-port" som uttryck används av elbolag för båda typerna av port, ibland med tillägg, ex. HAN-P1 eller HAN-NVE, ibland skrivs P1, HAN eller H1 också.
Rekommendationen är därför att inte lita på vad som står någonstans utan att visuellt se efter hur uttaget i den mätare man ska ansluta något till ser ut.
Jag säger inte att du har fel, det är möjligt att det finns en standard som anger att just HAN ska vara RJ45 (du får gärna länka till detta i så fall), jag försöker bara vara tydlig med att det är i alla fall inte så det används så andra inte går på en nit.
Vad gäller rekommendation håller jag kvar vid HomeWizards mätare, den levereras med RJ12 och man får med en adapter från RJ12-RJ45
Se exempel från några energibolag:
Värnamo Energi:
Jönköping Energi:Det finns 3 olika typer av HAN-portar
Alla Värnamo Elnäts elmätare är av typen "Landis+Gyr" och har en "HAN/P1-port" med "RJ-12" honuttag.
HAN-portar för att hämta värden i realtid från elmätare finns i tre varianter "P1/RJ12", "HAN/RJ45" samt "KM/Kamstrup".
På vissa elmätare är porten märkt med HAN trots att det är en RJ12 port, därför rekommenderar vi att du kontrollerar din elmätare noggrant innan du beställer realtidsmätare eller andra smarta enheter till din elmätare.
Eon:
Inte enligt följande sida:F Fumble skrev:
https://hanporten.se/
"Det lokala kundgränssnittet kallas bland annat HAN-porten (Home Area Network), P1-porten eller H1-porten."
"Därför finns det även elmätare med den norska varianten av HAN-port. Skillnaden är att den norska är en RJ45 kontakt (vanlig internetsladd) och den svenska är en RJ12 kontakt."
Alltså, HAN-port = P1-port = H1-port, den kan ha kontakttypen RJ12 eller RJ45.
Vilken röra!
När jag köpte min Tibber Pulse för ett antal år sedan, var det tydligare uppdelning mellan de båda standarderna och jag har levt kvar i det. Värnamo verkar hålla med mig, men varnar för förvirring...
Ska använda RJ-beteckningarna framöver i stället. Hoppas det går bättre!
@tveksamt: Tack för förslag på HomeWizard! Vilka storheter får du ut från den?
När jag köpte min Tibber Pulse för ett antal år sedan, var det tydligare uppdelning mellan de båda standarderna och jag har levt kvar i det. Värnamo verkar hålla med mig, men varnar för förvirring...
Ska använda RJ-beteckningarna framöver i stället. Hoppas det går bättre!
@tveksamt: Tack för förslag på HomeWizard! Vilka storheter får du ut från den?