Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som förra gången då med Zigbee. IKEA implementerade ZLL istället för ZHA om jag inte minns fel. ZLL är väl en delmängd av ZHA? Philips var snabba på att tala om hur IKEA borde ha gjort. Kommer inte ihåg hur det löste sig då. Gav min gamla oanvända TRÅDLÖS-hubb till sonen och till den har vi kopplat in en del icke-IKEA-prylar.
Detta verkar ju beröra Zigbee-pryttlarna. Mina Ikea Zigbee-kraftreläer fungerar utmärkt i HA med Sonoff dongel.
EDIT: Jag som missade första meningen!

Det är mina Ikea Matter-Thread pryttlar som bara time:ade ut (alla fyra) exakt samtidigt och försvann.

Redigerat:
D Dkvist skrev:
Detta verkar ju beröra Zigbee-pryttlarna. Mina Ikea Zigbee-kraftreläer fungerar utmärkt i HA med Sonoff dongel.

Det är mina Ikea Matter-Thread pryttlar som bara time:ade ut (alla fyra) exakt samtidigt och försvann.
En bekant kör sina nya IKEA-prylar in i HA med en Apple-tv som coordinator och har inte haft några problem vad jag hört. Vet inte i detalj vilka prylar det är dock.

Går inte IKEA's nya matter-prylar att köra som gamla hederliga Zigbee-diton?

useless useless skrev:
Nja, inte om jag förstått rätt. De (en del i alla fall) ska gå att para med andra zigbee-enheter via touchlink. Men har läst en del rapporter om att de inte går att lägga in i ex ZHA.

useless useless skrev:
i och med att den kräver Dirigera-hubben eller annan Matter-hub för att kopplas i infrastruktur, så är det antingen Thread, WiFi eller Ethernet i enheten. Ethernet går ju följaktligen bort och WiFi känns orimligt eftersom parkoppling sker med närhet till olika enheter. Inget mer, ingen konfiguration, ingen Bluetooth-handoff.
Så den gamla TRÅDLÖS-hubben funkar inte för de nya IKEA-prylarna. DIRIGERA-hubben använder både Thread och Zigbee. Jag tror at IKEA hade fått äta upp sin gamla hatt om kundernas inköpta TRÅDLÖS-prylar inte kunde fortsätta att fungera med en ny hubb.

Alfredo Alfredo skrev:
Här finns lite info/diskussion om detta:

[länk]
Aha! Det finns alltså någon slags firmware-öppning i vissa av produkterna? Rent tekniskt är det ju samma sorts hårdvara med olika firmware. Det borde innebära att IKEA har gjort någon slags ”boot-loader” där man helt enkelt kan växla om en Thread-enhet till en Zigbee-enhet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Aha! Det finns alltså någon slags firmware-öppning i vissa av produkterna? Rent tekniskt är det ju samma sorts hårdvara med olika firmware. Det borde innebära att IKEA har gjort någon slags ”boot-loader” där man helt enkelt kan växla om en Thread-enhet till en Zigbee-enhet.
Ja, av/på 12 gånger verkar byta till zigbee-läge för den ljuskällan i alla fall. Finns kanske nåt liknande i andra enheter också?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K
tveksamt tveksamt skrev:
Satt med fingret på köpknappen när jag läste att det varit en del strul med den, alltså ZBT-2. Att den kanske jäktats ut lite. Har inte fördjupat mig i det ännu, jag planerar att byta min zigbee-router till en annan jag har liggande och använda min skyconnect till thread för att testa lite innan jag beslutar vad jag ska gå vidare med.
Förhoppningsvis så kommer det nyare firmware längre fram från Ikea eller till ZBT-2. Lite barnsjukdomar tänker jag

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vilka Ikea-prylar kan man koppla upp mot HA - om man inte har IKEAs egna hubb? Har fått för mig att några ikeaversioner ändå följer någon slags standardprotokoll... ?

(... sen har jag drömt något om att man kan använda Apple TV som någon slags brygga....? )

G Gallianoman skrev:
Vilka Ikea-prylar kan man koppla upp mot HA - om man inte har IKEAs egna hubb? Har fått för mig att några ikeaversioner ändå följer någon slags standardprotokoll... ?

(... sen har jag drömt något om att man kan använda Apple TV som någon slags brygga....? )
Alla. De gamla stödjer zigbee och de nya thread+matter. (finns några antika fjärrkontrollerade lampor som inte går mot någon hub alls)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Alla. De gamla stödjer zigbee och de nya thread+matter.
Det är det korta svaret... Det lite längre svaret är att du behöver en Matter-gateway för att prata Matter med IKEA's nya prylar. Antingen en dedicerad gateway kopplad till HA, eller någon kompatibel pryl på nätverket som kan prata Matter, t ex Apple TV.

redarn redarn skrev:
de nya thread+matter
och i den del fall även zigbee för de nya, se länken ett par inlägg upp.

tveksamt tveksamt skrev:
och i den del fall även zigbee för de nya, se länken ett par inlägg upp.
Och i en del fall fungerar inte deras enheter med alla ZB controllers heller...

Så är det säkert, jag har själv inte haft några problem så har aldrig haft anledning att läsa på om det. 🙃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.