n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag förstår inte den där sista frågan riktigt.

Jag använder HA till att bland annat styra playback på mina chromecasts (har en Trådfri-remote för play/paus, next/prev och volym), och så använder jag chromecasts för att spela upp meddelanden från HA (tex varna för att larmet är påslaget när man närmar sig en dörr)
Det är ju smart!

Chromecast har ju vissa mindre begränsningar. Min variant stödjer inte 4k. Typ SVTPlay går inte att röststyra. Det är lite krångligt att koppla upp en Chromecast på en VPN.

Särskilt det sistnämnda ska jag se om jag kan hitta något om. Det skulle vara smidigt om man kunde plocka upp en stream från en enhet med VPN (typ telefon eller dator) och sedan streama den vidare till Chromecast utan att behöva koppla upp en enskild Chromecast-enhet till VPN.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Behöver lite hjälp med att configa Yale Doorman! Jag har lagt in att dörren ska låsas OM dörren är olåst vid 23.30. Det jag även vill ha in är att den ska kontrollera så den är låst typ var 5min därefter, och låsa vid behov. Vi har hund som vi ibland går ut med efter 23.30, och då glömmer att låsa ibland när vi kommit in. "Men byta tiden den låser då". Ja, men vad är det roliga med det? Antar man måste göra ett script? Skulle även vilja ha in att den låser dörren när ingen är hemma, OM den är olåst. Hur lägger man in det?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
P
JLyck JLyck skrev:
Behöver lite hjälp med att configa Yale Doorman! Jag har lagt in att dörren ska låsas OM dörren är olåst vid 23.30. Det jag även vill ha in är att den ska kontrollera så den är låst typ var 5min därefter, och låsa vid behov. Vi har hund som vi ibland går ut med efter 23.30, och då glömmer att låsa ibland när vi kommit in. "Men byta tiden den låser då". Ja, men vad är det roliga med det? Antar man måste göra ett script? Skulle även vilja ha in att den låser dörren när ingen är hemma, OM den är olåst. Hur lägger man in det?
det är väl en automation. Välj trigger 23.30 och sen och villkor att dörren är olåst

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Kanske en dum fråga, men vad händer om du ber den låsa dörren och den redan är låst?

Jag har typ samma problematik med en del lysen. Exempelvis har vi en extra frys i uterummet. Lampan i uterummet tänds vid solnedgång och dimmar ner automatiskt till 23:30. Men sedan är folk (läs: jag) och springer där och hämtar glasspinnar mitt i natten och på morgonen lyser lampan... Men det har jag kunna lösa genom att helt enkelt lägga på extra släckningar kl. 1 och kl. 2.

R
JLyck JLyck skrev:
Jag hade nog lagt en repetition på säg var femte minut dygnet runt. Sedan hade jag lagt två villkor, att tiden är mellan två tider när det ska vara låst, och att dörren är olåst. Det sistnämnda villkoret kanske kan skippas om yale är smart nog att inte försöka låsa om det redan är låst.

Då kan ni gå ut när ni vill och är klockan efter 23.30 så kommer dörren automatiskt låsas efter max fem minuter.

J
JLyck JLyck skrev:
Ni kan lägga in home assistant companion på allas mobiler. Då kan du lägga till en automation med den som villkor också. Se länk nedan. Annars kan du ju ha ett gäng rörelsedetektorer där ni brukar vara. Vet ej om Yale annars funkar med en enkel Google home rutin annars, helt utan HA, eftersom Google home har koll på närvaro ändå.
https://www.home-assistant.io/getting-started/presence-detection/

R RoAd skrev:
Jag hade nog lagt en repetition på säg var femte minut dygnet runt. Sedan hade jag lagt två villkor, att tiden är mellan två tider när det ska vara låst, och att dörren är olåst. Det sistnämnda villkoret kanske kan skippas om yale är smart nog att inte försöka låsa om det redan är låst.

Då kan ni gå ut när ni vill och är klockan efter 23.30 så kommer dörren automatiskt låsas efter max fem minuter.
Repetition har jag nu fått till, dock inte att det ska gå säg 5min mellan varje koll så att säga.

J Jocke Best skrev:
Ni kan lägga in home assistant companion på allas mobiler. Då kan du lägga till en automation med den som villkor också. Se länk nedan. Annars kan du ju ha ett gäng rörelsedetektorer där ni brukar vara. Vet ej om Yale annars funkar med en enkel Google home rutin annars, helt utan HA, eftersom Google home har koll på närvaro ändå.
[länk]
Det löste jag nu genom som du skrev, HA på mobilerna.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Kanske en dum fråga, men vad händer om du ber den låsa dörren och den redan är låst?

Jag har typ samma problematik med en del lysen. Exempelvis har vi en extra frys i uterummet. Lampan i uterummet tänds vid solnedgång och dimmar ner automatiskt till 23:30. Men sedan är folk (läs: jag) och springer där och hämtar glasspinnar mitt i natten och på morgonen lyser lampan... Men det har jag kunna lösa genom att helt enkelt lägga på extra släckningar kl. 1 och kl. 2.
Inget vad jag vet. Inte testat iofs. Tror iofs bara jag får upp en notis kring det, att dörren är låst.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
R
JLyck JLyck skrev:
Repetition har jag nu fått till, dock inte att det ska gå säg 5min mellan varje koll så att säga.
Är inte expert på HAs egna syntax i yaml för jag använder huvudsakligen Node-RED för logiken, men en snabb sökning säger att du ska stoppa in "- delay: 300" för att vänta 5 minuter

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
É
Jag funderar lite på Home Assistant. Tror jag skulle vilja ha den även visa sakerna till HomeKit sen, får se.
Har ledsnat på nuvarande Zipato. Kanske är det inte Zipatos fel, det visar sig väl när jag flyttar över prylarna till annat.

Vilken hårdvara rekommenderar ni för att få ihop Home Assistant, z-wave, 433Mhz, zigbee, Homekit? Homekit är väl ingen hårdvara ändå för att koppla ihop om jag förstått rätt.

Jag har idag några Z-wave (med och utan plus) och 433Mhz-prylar, och 1st ikea-lampa (zigbee?) men kan ju blir fler. Ska man köpa en pryl för varje protokoll eller finns det bättre kombolösningar? Så det inte drar iväg i pengar, men undrar om det blir mer stabilt/robust med en för varje kanske. Nån kombo-sticka för zigbee och zwave funderade tydligen bara i USA. Och 433 Mhz saknas ju fortfarande oavsett med den lösningen.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
É ÉlPontus skrev:
Jag funderar lite på Home Assistant. Tror jag skulle vilja ha den även visa sakerna till HomeKit sen, får se.
Har ledsnat på nuvarande Zipato. Kanske är det inte Zipatos fel, det visar sig väl när jag flyttar över prylarna till annat.

Vilken hårdvara rekommenderar ni för att få ihop Home Assistant, z-wave, 433Mhz, zigbee, Homekit? Homekit är väl ingen hårdvara ändå för att koppla ihop om jag förstått rätt.

Jag har idag några Z-wave (med och utan plus) och 433Mhz-prylar, och 1st ikea-lampa (zigbee?) men kan ju blir fler. Ska man köpa en pryl för varje protokoll eller finns det bättre kombolösningar? Så det inte drar iväg i pengar, men undrar om det blir mer stabilt/robust med en för varje kanske. Nån kombo-sticka för zigbee och zwave funderade tydligen bara i USA. Och 433 Mhz saknas ju fortfarande oavsett med den lösningen.
ZigBee och Z-wave kan ju hanteras i SmartThings om den är OK för ditt behov för de protokollen. 433MHz rekommenderar jag RFXTRX433 till. Annars är ConBee II bra för ZigBee.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
É
Okej jag får väl läsa på lite mer då för förstår inte fördelen. Kan jag inte ha Home Assistant på en Rasberry Pi, sen typ en USB-sticka för Zwave, en för zigbee, en för mina 433Mhz nexa-brytare? Så har jag allt för att sen kunna börja lära mig hur de ska sättas upp. Jobbigt börja lära sig om man skaffat fel hårdvara. SmartThings verkar vara ytterligare en pryl. Zigbee är väl inte direkt första prio men kul kunna använda sådana prylar med.
Tycker det verkar smidigast med att allt sköts i HA och bara lägga till antenner typ. Om jag inte väljer att bara styra allt i HomeKit sen...

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
É
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.