R
P PsychoCheF skrev:
Håller inte riktigt med.
Från ett användarperspektiv så kan man ju tycka att det inte ska behöva vara så många olika steg och kringsystem för att få det att fungera.
Det hade likväl kunnat finnas en windows version också.
Opensource projekt är såklart trevligt och ska stöttas. Dock får man känslan av att HA lever på en egen lite lätt anarkistisk ö.
Som med det mesta har ju allt sina för och nackdelar. HAs fördel är ju såklart alla integrationer och stora community. Den snabba utvecklingen är ju lika mycket för- som nackdel.

Rpi är bra till mycket, men den har också sina nackdelar och kräver en del pyssel & fix för att bli pålitlig. Då har jag ju redan överlägsen hårdvara i min win10 server som har kapacitet över. Onödigt med extra prylar om det inte ska behövas, tycker jag iaf.
Ja du är ju fri att tycka vad du vill förstås. Men att du inte fick igång HA under virtuell miljö på din Windows 10 server låter 100% som ditt eget fel, eller i.a.f. inte som något du ska skylla på HA. Så, kanske onödigt med extra prylar om de inte behövs, men i detta fallet hade det löst en stor del av dina problem. Ditt val ;)

Och att en raspberry pi skulle behöva "en del pyssel & fix för att bli pålitlig" låter också som ett PsychoCheF-problem. Jag installerade den Raspberry jag kör HA på för ca ett och ett halvt år sedan. Den har inte krånglat än och jag har verkligen inte "pysslat" med annat än HA på den.

Resten i ditt inlägg kommenterar jag inte vidare. Som jag sa i mitt förra inlägg så hävdar jag inte på något sätt att HA skulle vara speciellt enkelt. Jag påpekade bara att det mesta du verkade ha problem med berodde på annat än HA.

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Håller inte riktigt med.
Från ett användarperspektiv så kan man ju tycka att det inte ska behöva vara så många olika steg och kringsystem för att få det att fungera.
Opensource projekt är såklart trevligt och ska stöttas. Dock får man känslan av att HA lever på en egen lite lätt anarkistisk ö.
Som med det mesta har ju allt sina för och nackdelar. HAs fördel är ju såklart alla integrationer och stora community. Den snabba utvecklingen är ju lika mycket för- som nackdel.

Rpi är bra till mycket, men den har också sina nackdelar och kräver en del pyssel & fix för att bli pålitlig. Då har jag ju redan överlägsen hårdvara i min win10 server som har kapacitet över. Onödigt med extra prylar om det inte ska behövas, tycker jag iaf.
Jag sällar mig väl till kören som anser att du har gjort livet onödigt jobbigt... En rpi4 så hade du haft det up-n-running på ett tjilivipp, och när du väl möter begränsningarna av att t.ex. köra allt från ett sdkort så hade du varit tillräckligt varm i kläderna för att uppgradera till en SSD eller byta till en riktig dator.

Det är bara släppa Windows-sargen, den kommer inte vara till någon hjälp :) Det finns ju få om ens några saker som Windows gör bättre när det gäller sånt här och följer man den upptrampade vägen så är det rätt enkelt att administrera en linuxinstallation.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Ska man börja störa sig på oanvänd hårdvara så finns det mycket att göra.

Jag har en server med massa kraft i. Jag hade tex kunnat låta den vara router, men min internetleverantör har inga guider för hur man installerar pfSense på den.
Rent för djävligt är det, så jag fick köpa en riktig router för några hundralappar istället.

P PsychoCheF skrev:
Det hade det. Opensrource du vet, ingen hindrar dig från att börja bygga en :)

En stor del är ren Python, så allt du behöver skriva om är det som är docker-baserat, säkert inte mer än 20%

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Ja, jag säger inte att den är bra. Och att jag inte själv svurit över den :p

Men det är ett komplext projekt att dokumentera bra. Och det inte inte bara dess interna komponenter som förändras snabbt, även mycket av det man integrerar mot.

Man skulle behöva få till en cykel av "code review" fast för docs. Helst lite som det Fn87 är inne på, att "folk som behöver hjälp" ska sitta på andra sidan, se om guider är tydliga nog, och annars fylla i vilka luckor som finns.

Men folk som frågar om hjälp istället för att självutbilda sig, är nog inte dom som gärna lägger tid på att hjälpa till.
Som helt grön skulle jag nog kunna ta mig rollen att identifiera var det är svårt att komma vidare. Om jag nu sätter igång med HA..

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som helt grön skulle jag nog kunna ta mig rollen att identifiera var det är svårt att komma vidare. Om jag nu sätter igång med HA..
Tänkvärt:

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tänkvärt:
[media]
Det där var ju en lustig video, men den belyser inte det som folk brukar klaga på i HA's dokumentation.

Utan det är snarare issues som.

"Varför berättar den inte åt vilket håll jag ska skruva för att öppna locket, jag har aldrig använt en burk förut"

"Jag har inget bord hemma. När jag försökte följa guiden fick jag damm på allt."

• Gilla
Messier1994 och 3 till
  • Laddar…
Som tur är lider de flesta av åkommor som sunt förnuft och slutledningsförmåga.

Det här med teknik är som med mycket annat. Välj den nivå som passar dig och den support du behöver.
Detta gäller inte bara val av produkt utan hur du använder produkten. HA är inte till för alla, HA på en virtuell maskin är för ännu färre. Klarar man inte av att sätta upp Google assistant syncen eller remote access manuellt, då betalar man för Nabu casa.

Förväntar man sig att allt bara ska funka och vara automagiskt har man kommit fel. Men nu för tiden är det ju nästan så med HA, in med en färdig image i VirtualBox, öka disk size, välj nätverk, starta, byt till extern DB, skapa en genväg och lägg i autostart mappen. 20 minuter inklusive boot, 30 minuter om man behöver installera VirtualBox.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Det där var ju en lustig video, men den belyser inte det som folk brukar klaga på i HA's dokumentation.

Utan det är snarare issues som.

"Varför berättar den inte åt vilket håll jag ska skruva för att öppna locket, jag har aldrig använt en burk förut"

"Jag har inget bord hemma. När jag försökte följa guiden fick jag damm på allt."
Nja, jag tror nog du förstår vad jag menar. Givetvis måste all dokumentation ligga på en lagom nivå för mottagaren. Man ska inte behöva upplysa om vad en USB-kabel är tex eller varför en enhet måste matas med 5V.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hur använder ni HA iförhållande till ”media”?

Jag har Chromecast på alla apparater. Jag kör plug-in:et som möjliggör att Air droppa media till Chromecast vilket är väldigt smidigt ibland. Är ju hyfsat ovanligt numera, men är ju irriterande med spelare som inte har Chromecast-länk i iPhone.

Men kan man uppnå några andra fördelar med HA som är bättre än Chromecast?

Har köpt en till RPI, ska göra en Magic Mirror med dottern som är 11.

Är sjukt hur det slår på utvecklingen för tjejer som inte använder datorer eller spelar och bara ser på dubbade serier. Grabben som är 12 har jättelätt för engelska. Upptäckte just att dottern hamnat hyfsat långt efter. Jag har allting kört lite extra Matte med mina barn så där har hon lätt än så länge, men känns som om det blir mer viktigt där också...

Blir kul att se hur den blir. Måste ju säga att de som man ser online är ganska coola. :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag tyckte med HA var svårt i början med och då är jag ändå programmerare. Det blir dock fort bättre och idag förstår man ju faktiskt lite ändå och dokumentationen börjar ju täcka en del. När jag började med det för ca ett år sen dock så var det ju nästan omöjligt att förstå. Det gick knappt att göra något i orginal GUIt och all dokumentation som finns dokumenterade i princip bara ren yaml men inte hur man faktiskt hittade någon yaml att editera...

Sen är ju yaml nog det absolut sämsta format man kan tänka sig. Till och med toml är ju bättre och det är ändå helt horribelt.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Jag är riktigt sugen på att sätta upp en maffig kontrollpanel också. Möjligtvis något byggt av en gammal skärm med IR touch ram runt eller någon billig touchvariant av skärm som går att hitta på blocket.

Har ni kontrollpaneler?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Hur använder ni HA iförhållande till ”media”?

Jag har Chromecast på alla apparater. Jag kör plug-in:et som möjliggör att Air droppa media till Chromecast vilket är väldigt smidigt ibland. Är ju hyfsat ovanligt numera, men är ju irriterande med spelare som inte har Chromecast-länk i iPhone.

Men kan man uppnå några andra fördelar med HA som är bättre än Chromecast?
Jag förstår inte den där sista frågan riktigt.

Jag använder HA till att bland annat styra playback på mina chromecasts (har en Trådfri-remote för play/paus, next/prev och volym), och så använder jag chromecasts för att spela upp meddelanden från HA (tex varna för att larmet är påslaget när man närmar sig en dörr)

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Är sjukt hur det slår på utvecklingen för tjejer som inte använder datorer eller spelar och bara ser på dubbade serier. Grabben som är 12 har jättelätt för engelska. Upptäckte just att dottern hamnat hyfsat långt efter. Jag har allting kört lite extra Matte med mina barn så där har hon lätt än så länge, men känns som om det blir mer viktigt där också...
Jag lärde mig engelska i skolan. Absolut inte av att spela Sim City 2000.
Att kapitlet i läroboken om "saker i staden" gick extra flytande är bara en ren slump!

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
P
Jag förstår inte den där sista frågan riktigt.

Jag använder HA till att bland annat styra playback på mina chromecasts (har en Trådfri-remote för play/paus, next/prev och volym), och så använder jag chromecasts för att spela upp meddelanden från HA (tex varna för att larmet är påslaget när man närmar sig en dörr)
jag kör allting med Google Home högtalarna. Sjukt smidigt att kunna pausa med rösten. Har inte kommit på nån användning av chromecast med HA än. Har ungefär som dig, om någon öppnar en dörr och vi inte är hemma, så skriker Google Home högtalarna ut ett meddelande via HA.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.