G Gallianoman skrev:
Jag tror att ni behöver ett juniort inslag i den här tråden (jag tänker kompetensmässigt -inte åldersmässigt.)
Jag kan inte mycket om homeautomation - men hoppas på en brant inlärningskurva…och räds inte dumma frågor.

Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer? Jag tänker att ofta har man ju ett väl uppbyggt wifi över hela huset, och inte behöver bygga något nytt slags nät med förlängare… Jag har till exempel en frigga som ligger en bit från huset, men jag har sett till så att jag har samma wifi där….
Personligen är det för att jag vill att det ska fungera även när nätet ligger nere.

J
Wifi drar mer batterier än Zigbee och Thread också...

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer?
WiFi funkar inte för batteridrivna prylar.

G Gallianoman skrev:
Jag tänker att ofta har man ju ett väl uppbyggt wifi över hela huset, och inte behöver bygga något nytt slags nät med förlängare… Jag har till exempel en frigga som ligger en bit från huset, men jag har sett till så att jag har samma wifi där….
Kör man t ex Zigbee behöver man inte bygga eller förlänga något nät. Enheterna är nätet och det är bara att stoppa in fler enheter i nätet så blir det bättre täckning helt automatiskt.

Dessutom kan prylarna prata med varandra även om nätets supervisor inte fungerar. Med WiFi är man beroende av att accesspunkterna fungerar.

En annan fördel är att du inte har enheter som snokar på ditt nätverk och skickar tillbaka data till Kina. Jag hade en Tuya-baserad strömbrytare som skickade 600 MB en dag... (Som tur var på eget VLAN)

• Wow
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Walle85
Att nätet (lokalt wifi) ligger nere kan såklart ske, men bortsett från det och hur mycket energi det drar så finns det även andra "problem" med wifi. Har man en standard konsument-router så kan det även göra att hela nätverket går långsamt (med tillräckligt många smarta hemmet enheter). Långsammare reponstider, sämre prestanda, etc... påverkar då allt på nätverket.

S sjoelund skrev:
Jag hade en Tuya-baserad strömbrytare som skickade 600 MB en dag.
Har du någon susning om vad?

useless useless skrev:

Kör man t ex Zigbee behöver man inte bygga eller förlänga något nät. Enheterna är nätet och det är bara att stoppa in fler enheter i nätet så blir det bättre täckning helt automatiskt.
Men hur får jag smartast till det i min frigga?
(Jag fattar alla argument i övrigt….)

Walle85
Handlar det bara om några få enheter och du kan ge dem fast ström (inte batteridrivna) så är det inga problem. 👍

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon susning om vad?
Nope. Plockade raskt bort den och ersatte med Zigbee

G Gallianoman skrev:
Jag tror att ni behöver ett juniort inslag i den här tråden (jag tänker kompetensmässigt -inte åldersmässigt.)
Jag kan inte mycket om homeautomation - men hoppas på en brant inlärningskurva…och räds inte dumma frågor.

Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer? Jag tänker att ofta har man ju ett väl uppbyggt wifi över hela huset, och inte behöver bygga något nytt slags nät med förlängare… Jag har till exempel en frigga som ligger en bit från huset, men jag har sett till så att jag har samma wifi där….
De drar mer ström bla så svårt att ha batteridrivna. Finns även en del säkerhetsproblem med att ha många wifienheter utomhus.

K karlmb skrev:
Finns även en del säkerhetsproblem med att ha många wifienheter utomhus.
Vad tänker du på här?

Alfredo Alfredo skrev:
Vad tänker du på här?
Varje enhet är ju en potentiell öppning för att hacka sig in. Behövs bara ett pw så kan man komma in i routern.
Louvren hade ett o samma till sina kameror...

K karlmb skrev:
Varje enhet är ju en potentiell öppning för att hacka sig in.
Tänker du genom att man kan stjäla den och nyttja dess godkända MAC-adress eller? Jag hänger kanske inte riktigt med.

Edit efter citering. Skulle stått stjäla och inte själva.

Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du genom att man kan själva den och nyttja dess godkända MAC-adress eller? Jag hänger kanske inte riktigt med.
Jag är ingen expert men det är väl en möjlighet.

Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du genom att man kan stjäla den och nyttja dess godkända MAC-adress eller? Jag hänger kanske inte riktigt med.

Edit efter citering. Skulle stått stjäla och inte själva.
Nja, det syns väl om en kampera stjäls.
Först scannas väl WiFi’t efter sårbarheter.
Ser ni någon med en roligklocka med antenn smyga omkring kan det vara läge att se över Wi-Fi, passord och brandväggar…

Smartklocka med antenn och skärm som visar menyalternativ som "SCAN" och "ATTACK". Märkt "D&B Watch" och "DSTIKE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.fruugo.se/wifi-deauther...ool-for-nodemcu-arduino/p-269740370-596930305

Den får förstås bara användas för sårbarhetstester på egen installation.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.