531 185 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Personligen är det för att jag vill att det ska fungera även när nätet ligger nere.G Gallianoman skrev:Jag tror att ni behöver ett juniort inslag i den här tråden (jag tänker kompetensmässigt -inte åldersmässigt.)
Jag kan inte mycket om homeautomation - men hoppas på en brant inlärningskurva…och räds inte dumma frågor.
Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer? Jag tänker att ofta har man ju ett väl uppbyggt wifi över hela huset, och inte behöver bygga något nytt slags nät med förlängare… Jag har till exempel en frigga som ligger en bit från huset, men jag har sett till så att jag har samma wifi där….
WiFi funkar inte för batteridrivna prylar.G Gallianoman skrev:
Kör man t ex Zigbee behöver man inte bygga eller förlänga något nät. Enheterna är nätet och det är bara att stoppa in fler enheter i nätet så blir det bättre täckning helt automatiskt.G Gallianoman skrev:
Dessutom kan prylarna prata med varandra även om nätets supervisor inte fungerar. Med WiFi är man beroende av att accesspunkterna fungerar.
Att nätet (lokalt wifi) ligger nere kan såklart ske, men bortsett från det och hur mycket energi det drar så finns det även andra "problem" med wifi. Har man en standard konsument-router så kan det även göra att hela nätverket går långsamt (med tillräckligt många smarta hemmet enheter). Långsammare reponstider, sämre prestanda, etc... påverkar då allt på nätverket.
Medlem
· Västra götaland
· 562 inlägg
De drar mer ström bla så svårt att ha batteridrivna. Finns även en del säkerhetsproblem med att ha många wifienheter utomhus.G Gallianoman skrev:Jag tror att ni behöver ett juniort inslag i den här tråden (jag tänker kompetensmässigt -inte åldersmässigt.)
Jag kan inte mycket om homeautomation - men hoppas på en brant inlärningskurva…och räds inte dumma frågor.
Hur kommer det sig att man inte kör med så mycket wifi sensorer? Jag tänker att ofta har man ju ett väl uppbyggt wifi över hela huset, och inte behöver bygga något nytt slags nät med förlängare… Jag har till exempel en frigga som ligger en bit från huset, men jag har sett till så att jag har samma wifi där….
Nja, det syns väl om en kampera stjäls.Alfredo skrev:
Först scannas väl WiFi’t efter sårbarheter.
Ser ni någon med en roligklocka med antenn smyga omkring kan det vara läge att se över Wi-Fi, passord och brandväggar…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.fruugo.se/wifi-deauther...ool-for-nodemcu-arduino/p-269740370-596930305
Den får förstås bara användas för sårbarhetstester på egen installation.