531 186 lĂ€st ·
6 154 svar
531k lÀst
6,2k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlĂ€gg
Modern flyttstĂ€dning, kallas det. đblackarrow skrev:
Precis som nĂ€mns Ă€r det nog ingen fördel att ha med âhemautomationâ i prospektet inför husförsĂ€ljning. Lite som ânytapetseratâ. Det Ă€r alltid fel tapet och ev. hemautomation Ă€r alltid fel typ. För köparen.
Fast jo..blackarrow skrev:
Jag har ju den förbrukning jag har, nÀr nÄgon annan flyttar in kan ju deras förbrukning vara nÄgot helt annat eftersom de har olika rutiner och önskemÄl. Att jag trivs bÀst nÀr jag har 18 grader inne gör det ju inte till mitt problem om nÀsta Àgare vill ha 25 grader och förbrukningen dÀrmed gÄr upp. Eller att de kommer kosta mer bara för att den inte optimerar sin förbrukning.
Jag minns inte exakt, men jag tror det var ett annat system. Det fanns inget nĂ€r han köpte, men han var med i TV3 pĂ„ nĂ„got kĂ€ndisrenoveringsprogram och fick det installerat. Sedan 10 senare sĂ„ var det utdaterat och ingen support att tillgĂ„. Det kan ocksĂ„ varit en tidigare version av KNX. DĂ€r man inte bara helt plötsligt kan uppgradera till nyare grejer.C cpalm skrev:Risk för att tant Agda som bara vill fĂ„ igĂ„ng utebelysningen inte köper den lösningen đ
Var det inte Markoolio som köpte en kÄk dÀr förra Àgaren gÄtt all-in pÄ KNX vilket resulterade i att han inte fick igÄng nÄgonting och anlitade Svanbergs eller vad de heter och fick lÀgga stora pengar pÄ att slÀnga ut "skiten" och installera vanliga prylar istÀllet?
Jag tror att han fick KNX lite. Vilket Àr KNX men bara med Schneider-prylar som enkelt programmeras. GÄr att ta steget till riktig KNX genom att programmera in allt i det riktiga programmet
Det Àr ju lite som att skruva upp tv, bokhylla osv. Man fÄr plocka ner och ÄterstÀlla. Samt vara tydlig med vad som ingÄr vid försÀljning. Platsbyggd möbel som ser mer integrerad ut Àn den Àr.C cpalm skrev:
Det Ă€r fyrkantiga flĂ€ckar pĂ„ golvet efter möblerna som stĂ„tt pĂ„ samma plats i trettio Ă„r. Om det stör dig sĂ„ lĂ€gg on golvet eller ta in en golvlĂ€ggare. Rummet Ă€r funktionsdugligt oavsett. Ăr det nĂ„gon konstighet i elcentralen sĂ„ fĂ„r man helt enkelt ringa elektriker. SĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r en av husets huvudsakliga funktioner.
Finns det ett enkelt sÀtt att kontrollera vad som Àr sparat i HA databas?
Har suttit med chatgpt och prova fÄ till loggning av 2 olika temperaturer nÀr en Shelly Àndrar state frÄn on till off och tvÀrtom..
Ibland funkar det skapligt, sen vill jag göra en liten Àndring och fÄr massa kod som ska skrivas in och inget funkar...
Jag tror det sparas i/med recorder men skulle vilja kunna kontrollera det.
FrÄgade chatgpt om det ocksÄ men det blir hur mycket kod som helst för nÄt jag tycker borde vara enkelt...
Jag Àr för dÄlig pÄ programmering och har inte riktigt tiden heller
Har suttit med chatgpt och prova fÄ till loggning av 2 olika temperaturer nÀr en Shelly Àndrar state frÄn on till off och tvÀrtom..
Ibland funkar det skapligt, sen vill jag göra en liten Àndring och fÄr massa kod som ska skrivas in och inget funkar...
FrÄgade chatgpt om det ocksÄ men det blir hur mycket kod som helst för nÄt jag tycker borde vara enkelt...
Det Àr en "vanlig" SQL-databas med ett fÄtal tabeller sÄ normal SQL fungerar. Sen vad som Àr enkelt beror ju pÄ...nino skrev:
Schema | Name | Type | Owner --------+-----------------------+-------+--------------- public | event_data | table | homeassistant public | event_types | table | homeassistant public | events | table | homeassistant public | migration_changes | table | homeassistant public | recorder_runs | table | homeassistant public | schema_changes | table | homeassistant public | state_attributes | table | homeassistant public | states | table | homeassistant public | states_meta | table | homeassistant public | statistics | table | homeassistant public | statistics_meta | table | homeassistant public | statistics_runs | table | homeassistant public | statistics_short_term | table | homeassistant(13 rows)HÀr Àr lÀnkar till dokumentation som kanske hjÀlper en bit pÄ vÀgen:
https://www.home-assistant.io/docs/backend/database/
https://data.home-assistant.io/
Fast nu var vÀl frÄgan hur man sparar utvald data vid egen valda tillfÀllen.
Inte hur man lÀser den.
"All data that is collected is to serve you, and only you.
Men visst Àr det bra att det Àr en standardiserad databas.
Inte hur man lÀser den.
"All data that is collected is to serve you, and only you.
- We believe that your data is yours, all of it."
Men visst Àr det bra att det Àr en standardiserad databas.
Med risk att jag inte riktigt hÀnger med...blackarrow skrev:
Vill man spara data "pÄ sitt eget sÀtt", alltsÄ utanför HAs normala databas, kan man vÀl göra det precis hur man vill, exempelvis med en helt fristÄende databas om sÄ önskas. Man bör vÀl Àven kunna göra egna tabeller i HAs databas som man uppdaterar/underhÄller pÄ egen hand. Vet dock inte om det kÀnns som en bra ide men det Àr sÀkert möjligt.
Vill man istÀllet nyttja det som HA automatiskt sparar kan man naturligtvis göra det, men dÄ fÄr man antagligen stÀlla upp defaultvÀrde pÄ spartiden rejÀlt. Tycker man databasen blir för stor kan man "manuellt" radera "ointressanta" entiteter efter kortare tid Àn defaultvÀrdet. Jag har exempelvis en default spartid pÄ strax över Äret men raderar "snabbvÀxande/ointressanta" entiteter redan efter nÄgra mÄnader.
Du ska komma Ät alla vÀrden via developer tools. Loggar du dina vÀrden till en helper av nÄgot slag?nino skrev:
Finns det ett enkelt sÀtt att kontrollera vad som Àr sparat i HA databas?
Sedan har du ju Activity-loggen för att se om din automation körts ihop med trace inne i automationen.
Standard-databasen Àr sqlite. Det finns ett addon som heter "sqlite web" som du kan installera för att komma in i den rÄa databasen
Jag kanske inte kan hjÀlpa dig men om du visar koden sÄ kan kanske fler kan hjÀlpa. Kan du skicka din (chatgpts) kod till en paste-tjÀnst? Finns flera. Tex. de hÀr.nino skrev:
https://pastebin.com/
https://paste.opensuse.org/
I första hand bör man vÀl kika om informationen man Àr ute efter redan finns (i databasen), vilket vÀl var vad du var inne pÄ.Alfredo skrev:
Medan jag förstod det som att @nino ville spara undan aktuella vÀrden just vid ett visst event för att kunna logga och granska om funktionen beter sig som tÀnkt, eller optimera den.
Lite som min VP loggar en Larm hÀndelser.
Vid varje larm sparas en bunt sensorvÀrden, driftstid. mode of operation etc
Man kan dÄ tex konstatera att felet mÄste vara mjukvarufel eftersom en viss hÀndelse kan vara helt orimlig under de aktuella förutsÀttningarna.
(Vilket jag förstÄs har rÄkat ut för).
Jag tror nog HA har ramverk för att göra det som behövs (utan att skapa en extra databas med allt det drar med sig).Alfredo skrev:
Vill man spara data "pÄ sitt eget sÀtt", alltsÄ utanför HAs normala databas, kan man vÀl göra det precis hur man vill, exempelvis med en helt fristÄende databas om sÄ önskas. Man bör vÀl Àven kunna göra egna tabeller i HAs databas som man uppdaterar/underhÄller pÄ egen hand. Vet dock inte om det kÀnns som en bra ide men det Àr sÀkert möjligt.
DÀr nÄnstans överlÄter jag diskussionen till de som vet mer...
Kanske inte alls relevant men nÀr exempelvis en automation triggat kan man i efterhand vÀlja att "Visa spÄrning" och fÄ ut info om varför den triggat och hur den "genomlöpts". Vi kom exempelvis nyss hem:blackarrow skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratades om hÄrdvara hÀr för ett tag sedan och tÀnkte hjÀlpa en bekant komma igÄng, kör gÀrna RPi, tÀnkte en 5 med 8GB och en SSD i samma lÄda men för Zigbee/Matter, Àr det Skyconnect som gÀller?
NÄgot annat nytt som kommit som man ska tÀnka pÄ samtidigt?
NÄgot annat nytt som kommit som man ska tÀnka pÄ samtidigt?
Renoverare
· Falun
· 171 inlĂ€gg
Leta efter âutrangeradeâ Windows 10-datorer pĂ„ blocket/marketplace/Ă„terbruksbutiker, dĂ€r kan man göra fynd. Jag hittade en dylik som kommunen rangerat ut för att det inte gĂ„r att köra Windows 11 pĂ„ (nĂ„ja, gĂ„r nog att brĂ„ka in men inte i kommunal drift) som kostade nĂ„gra hundralappar. Billigare, snabbare och stabilare Ă€n en paj, och drar inte speciellt mycket mer ström. Ă ngrar inte en sekund att jag bytte bort pajen.D djac skrev:
Jag har kört pÄ en RPi4 med SSD i flera Är nu utan ett enda problem.A aggplanta skrev: