493 762 läst ·
5 557 svar
494k läst
5,6k svar
Home Assistant
Medlem
· Västra götaland
· 521 inlägg
- Har du ett abonnemang med publik IPR RoAd skrev:DU måste beskriva vad du har för förutsättningar för att det ska gå att svara på din fråga.
- Har du ett abonnemang med publik IP
- Har du en router med stöd för att uppdatera dynamisk DNS
- Har du en router som klarar att agera VPN-server, gärna wireguard som är väldigt enkelt och mycket säkert.
Om du svarar ja på alla tre ovanstående är det troligen ganska enkelt. I.a.f. lika enkelt som att skaffa tailscale. Men inte riktigt lika enkelt som Nebu casa.
Förutom den dynamiska DNSen (som kan användas till mycket mer) och själva bredbands-anslutningen så är allt under din kontroll.
Nej. - men jag kan visst beställa (Bahnhof)
- Har du en router med stöd för att uppdatera dynamisk DNS
Ja. - TP_link deco
- Har du en router som klarar att agera VPN-server, gärna wireguard som är väldigt enkelt och mycket säkert.
Ja.TP_link deco
Ja, så vitt jag vet har bahnhof den möjligheten. Men det kostar väl tyvärr några kronor i månaden.G Gallianoman skrev:
TP-link kan jag inget om, men klarar den att uppdatera ddns vid förändring av din IP, och att köra en wireguardserver så ska det inte vara några problem att sätta upp ett system som "sköter sig självt".
Det kan man bli lite beroende på lösning.useless skrev:
Ja det är rätt naturligt att man blir beroende av internetleverantören om man har en internetanslutning... Vi är helt överens här. 🙄useless skrev:
Men bara för att man accepterar vissa beroenden betyder det inte, att det inte kan vara klokt att försöka hålla antalet nere.
Nej det är det säkert inte men jag tror de flesta som implementerar något föredrar högre driftsäkerhet framför lägre.useless skrev:
Bara häromdagen satte cloudflarestrulet stopp för var och varannan sak jag försökte göra och någon vecka innan var det AWS som slog ut "halva internet".
Tailscale är säkert jättebra och naturligtvis ska man använda det och andra "tjänster" om man tycker de ger värde, men man ska även vara medveten om den ökade sårbarhet som kommer ju fler beroenden mot andra som man har.
Nej, det är gratisR RoAd skrev:
Kan den inte det så kan man ställa in servern på att uppdatera DDNS istället (inte lika effektivt då den inte ser när IP ändras, så det måste kollas typ varje timme eller något)R RoAd skrev:
Nej dom tar betalt nu mer, hade du innan dom börja ta betalt så fortsätter det vara gratis.S sjoelund skrev:
Vill jag mena 😬
Edit
Jag hade nog fel, det är nog statisk som kostar
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Molntjänst ≈ Internet/Någon annans dator. 🤓
Hur det än är har man beroenden till diverse saker. Min grundprincip är att inga saker jag styr och övervakar ska vara beroende av någon molntjänst. Att jag kan komma åt grejerna utifrån via vpn är praktiskt, men inget HA är beroende av för att fungera.Alfredo skrev:
Låter förnuftigt!useless skrev:
Men hur kan du "styra och övervaka" om du inte ens kommer åt grejerna ifall VPN är nere? 😉useless skrev:
Du behöver inte svara... Jag tror vi förstår varandra egentligen... 😀