R
S sprucetwig skrev:
Har man en Unifi-router är ju Teleport ett väldigt smidigt sätt att nå sitt interna nät. Kräver i princip ingen kunskap, inga abonnemang och inget publikt ip. Finns säkert liknande lösningar hos andra tillverkare.
I.s.f. blir man beroende av en molntjänst.

R RoAd skrev:
DU måste beskriva vad du har för förutsättningar för att det ska gå att svara på din fråga.

- Har du ett abonnemang med publik IP
- Har du en router med stöd för att uppdatera dynamisk DNS
- Har du en router som klarar att agera VPN-server, gärna wireguard som är väldigt enkelt och mycket säkert.

Om du svarar ja på alla tre ovanstående är det troligen ganska enkelt. I.a.f. lika enkelt som att skaffa tailscale. Men inte riktigt lika enkelt som Nebu casa.

Förutom den dynamiska DNSen (som kan användas till mycket mer) och själva bredbands-anslutningen så är allt under din kontroll.
Nej. - men jag kan visst beställa (Bahnhof)
Ja. - TP_link deco
- Har du en router som klarar att agera VPN-server, gärna wireguard som är väldigt enkelt och mycket säkert.
Ja.TP_link deco

R
G Gallianoman skrev:
Nej. - men jag kan visst beställa (Bahnhof)
Ja. - TP_link deco
Ja.TP_link deco
Ja, så vitt jag vet har bahnhof den möjligheten. Men det kostar väl tyvärr några kronor i månaden.

TP-link kan jag inget om, men klarar den att uppdatera ddns vid förändring av din IP, och att köra en wireguardserver så ska det inte vara några problem att sätta upp ett system som "sköter sig självt".

useless useless skrev:
Man blir ju lika beroende av "någon annan" om man har dynamiskt DNS.
Det kan man bli lite beroende på lösning.

useless useless skrev:
Eller för den delen har en internetanslutning.
Ja det är rätt naturligt att man blir beroende av internetleverantören om man har en internetanslutning... Vi är helt överens här. 🙄

Men bara för att man accepterar vissa beroenden betyder det inte, att det inte kan vara klokt att försöka hålla antalet nere.

useless useless skrev:
när jag vill se om lampan är tänd i köket när jag inte är hemma så är det ingen jättestor förlust...
Nej det är det säkert inte men jag tror de flesta som implementerar något föredrar högre driftsäkerhet framför lägre.

Bara häromdagen satte cloudflarestrulet stopp för var och varannan sak jag försökte göra och någon vecka innan var det AWS som slog ut "halva internet".

Tailscale är säkert jättebra och naturligtvis ska man använda det och andra "tjänster" om man tycker de ger värde, men man ska även vara medveten om den ökade sårbarhet som kommer ju fler beroenden mot andra som man har.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, så vitt jag vet har bahnhof den möjligheten. Men det kostar väl tyvärr några kronor i månaden.
Nej, det är gratis

R RoAd skrev:
TP-link kan jag inget om, men klarar den att uppdatera ddns vid förändring av din IP, och att köra en wireguardserver så ska det inte vara några problem att sätta upp ett system som "sköter sig självt".
Kan den inte det så kan man ställa in servern på att uppdatera DDNS istället (inte lika effektivt då den inte ser när IP ändras, så det måste kollas typ varje timme eller något)

S sjoelund skrev:
Nej, det är gratis

Kan den inte det så kan man ställa in servern på att uppdatera DDNS istället (inte lika effektivt då den inte ser när IP ändras, så det måste kollas typ varje timme eller något)
Nej dom tar betalt nu mer, hade du innan dom börja ta betalt så fortsätter det vara gratis.

Vill jag mena 😬

Edit
Jag hade nog fel, det är nog statisk som kostar

Redigerat:
R
S sjoelund skrev:
Nej, det är gratis
Ok, då blandar jag ihop dem med någon annan leverantör.

R RoAd skrev:
I.s.f. blir man beroende av en molntjänst.
Så är det ju, men det gäller ju även övriga lösningar som diskuteras.

Molntjänst ≈ Internet/Någon annans dator. 🤓

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är det säkert inte men jag tror de flesta som implementerar något föredrar högre driftsäkerhet framför lägre.
Hur det än är har man beroenden till diverse saker. Min grundprincip är att inga saker jag styr och övervakar ska vara beroende av någon molntjänst. Att jag kan komma åt grejerna utifrån via vpn är praktiskt, men inget HA är beroende av för att fungera.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min grundprincip är att inga saker jag styr och övervakar ska vara beroende av någon molntjänst.
Låter förnuftigt!

useless useless skrev:
Att jag kan komma åt grejerna utifrån via vpn är praktiskt, men inget HA är beroende av för att fungera.
Men hur kan du "styra och övervaka" om du inte ens kommer åt grejerna ifall VPN är nere? 😉

Du behöver inte svara... Jag tror vi förstår varandra egentligen... 😀

R
S sprucetwig skrev:
Så är det ju, men det gäller ju även övriga lösningar som diskuteras.
Nej, på vilket vis är en egen VPN-server och lokal HA-server beroende av molntjänster?

R RoAd skrev:
Nej, på vilket vis är en egen VPN-server och lokal HA-server beroende av molntjänster?
Har man en fast publik IP-adress så är man inte beroende av så mycket mer än el och internet. Men det är få internetleverantörer som erbjuder det och det brukar kosta pengar.

useless useless skrev:
Har man en fast publik IP-adress så är man inte beroende av så mycket mer än el och internet. Men det är få internetleverantörer som erbjuder det och det brukar kosta pengar.
Få ISP? Om din ISP inte ger dig både publik v4 och v6 /56, utan extra kostnad, så byt ISP!

H homelabber skrev:
Få ISP? Om din ISP inte ger dig både publik v4 och v6 /56, utan extra kostnad, så byt ISP!
Publik, ja. Fast är väl otroligt ovanligt till konsumenter numera, även om man är beredd att betala extra för det?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.