D djac skrev:
Aha, det visste jag inte, trodde den var allt i ett, bra info!
Jag tror de har gett upp att försöka få ihop allt i ett, vilket är väldigt synd, hade varit trevligt.

tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror de har gett upp att försöka få ihop allt i ett, vilket är väldigt synd, hade varit trevligt.
Jag såg nyligen några stickor med två antenner. En av dem var väl PoE matad vilket ger lite friare placering.

Varken gamla skyConnect, nu ZBT-1 eller nya ZBT-2 klarar både Thread och Zigbee samtidigt.
Så vilken "är bäst idag"?
Tänker så att man ska slippa köpa något annat som strular och visar sig inte klarar båda protokollen samtidigt...?

Antar det är teknisk svårt att köra två radioprotokoll i samma SW på samma radiochip och samma CPU.

Ska man välja två olika så man inte själv eller Linux blandar ihop vilken som kör vilket protokoll?

blackarrow blackarrow skrev:
Ska man välja två olika så man inte själv eller Linux blandar ihop vilken som kör vilket protokoll?
Har man två identiska på ungefär samma plats kanske det kvittar vem som kör vad?

De har ju serienummer etc sparat som används för att identifiera vilken som är vilken så det ska ju inte vara något problem att ha två av samma även om du vill veta vilken som gör vad.

D
Jag såg nyligen några stickor med två antenner. En av dem var väl PoE matad vilket ger lite friare placering.

Varken gamla skyConnect, nu ZBT-1 eller nya ZBT-2 klarar både Thread och Zigbee samtidigt.
Så vilken "är bäst idag"?
Tänker så att man ska slippa köpa något annat som strular och visar sig inte klarar båda protokollen samtidigt...?

Antar det är teknisk svårt att köra två radioprotokoll i samma SW på samma radiochip och samma CPU.

Då kanske man ändå ska använda Ikeas Dirigera, den kör väl bägge, då blir ju firmwareuppdateringarna på Ikea-prylarna åtminstone lösta?

Det är väl Silicon Labs som har problem med multiprotokoll-firmware till EmberZnet (Skyconnect). Det är därför HA/Nabu Casa inte rekommenderar det.

D djac skrev:
Då kanske man ändå ska använda Ikeas Dirigera, den kör väl bägge, då blir ju firmwareuppdateringarna på Ikea-prylarna åtminstone lösta?
Z2M fungerade bättre på att uppdatera firmware på deras ZigBee prylar än Dirigera. Med Dirigera kollar den kanske någon gång i veckan - med Z2M kan du tvinga uppdateringen när du känner för det.

Alfredo Alfredo skrev:
Låter som ett bra skäl. Hade ingen koll på det.
Det finns så många olika hw lösningar för olika SoC (System on a Chip).
BIOS/UEFI som botar upp systemen fungerar bara om hårdvaran är standardiserad som i PC värden.

Så SBC kortens SoC har ett extra steg för att boota. Ofta kan CPUn själv ladda ett program från något seriellt minne, som sen laddar (U)EFI från en diskpartition isf ett flashminne. Som i sin tur laddar initrd, initiala filsystemet i ram, och Kernel så att Linux filsystem och alla applikationer kan monteras och startas.

Det finns flera hönan och ägget problem här, tex linux drivrutiner för olika filsystem ligger på disken men man kan inte läsa disken utan att ha drivrutinerna.
Men i första steget måste drivare för usb, pci, NVMe chip ha sina drivrutiner.

Jag kan rent av tycka det är smidigt att kunna ”bränna” och bota upp på ett uSD kort.
Alternativet för min SBC är att löda in ett större Flashminne som blockerar en pinne på 40 pinnad kontakten.

Jag kan boosta min SBC med uSD + SSD över USB (smidigare att fixa diskarna från win pc) och sen flytta över SSDn till m.2 slotten och köra NVMe direkt mot kortet.
Att komma dit var förstås väldigt pilligt och man borde väl lägga sin tid på annat. 😛

Nota bene ang. ZBT-2. Det står Zigbee eller Thread i all dokumentation.
The easiest way to get started with Zigbee or Thread, thanks to our intuitive start-up wizard and one-click updates.
Seamlessly migrate your Zigbee or Thread network.
Start up a new network in mere minutes by dedicating your Connect ZBT-2 to either Zigbee or Thread.
Det kanske fortfarande är problem att köra två protokoll samtidigt i samma hårdvara?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nota bene ang. ZBT-2. Det står Zigbee eller Thread i all dokumentation.

Det kanske fortfarande är problem att köra två protokoll samtidigt i samma hårdvara?
I all fall för den är det uttalat att det inte ska göras. Kan inte svara för om det är möjligt men fungerar dåligt eller om det inte är möjligt alls.
För andra hårdvaror kanske det funkar, det kan jag för lite om ämnet för att uttala mig om.

D djac skrev:
Jag provade Dirigera. Tänkte den skulle ha högre WAF.

Provade bara med nån icke Ikea Zigbee device men frun klarade inte av att sätter en time schedule på en plugg. (Och inte jag heller).

Om man antar att det kommer att finnas buggar och uppdateringar till Matterdevices så är det nog en fördel med tillverkarens egna Hub.

Även om OTA är standardiserat i Matter så betyder inte det att tex HA har tillgång till Ikeas devices Firmware.

Tillägg, från Reddit:
"Firmware seems to be the main thing that needs the vendor’s apps. Otherwise, you can control with any matter controller. I run Nanoleaf lights from a raspberry pi and my iPhone.

I used the Nanoleaf to only update their firmware.

I reckon Matter will solve this issue, but it’s quite complicated I think."

"I have a matter LG TV that requires an LG matter hub (lol)"

"A lot of manufacturers won’t supply their updates outside of the app, and honestly matter is a buggy constantly improving standard, you usually want the updates although sometimes they make things worse"

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kan meddela att återställning av backup med en Home Assistant som rullar med ren HTTPS (ej reverse proxy som Nginx) inte funkar riktigt. Jag tänkte passa på att byta SD-kortet som har suttit i som systempartition i 5 år. I med ett nytt system på SD-kort och kör ”Onboarding” från backup. Det tar cirka 15 minuter att återställa och CLI meddelar att Home Assistant är nåbart på:

http://homeassistant.local:443

vilket inte stämmer alls. Det borde istället vara

https://homeassistant.gunverth.se

som tidigare. Till slut inser jag att

https://homeassistant.local

är rätt adress för GUI:t, men med certifikatvarningar naturligtvis. In och härja i /Inställnjngar/System/Nätverk/ där allt är nollställt. Ordnar detta och allt fungerar normalt utan omstart.
Återställningsrutinen sätter alltså inte rätt URL när det tidigare systemet har haft SSL/TLS. Det funkar korrekt med vanlig bonnig http dock.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Jag provade Dirigera. Tänkte den skulle ha högre WAF.

Provade bara med nån icke Ikea Zigbee device men frun klarade inte av att sätter en time schedule på en plugg. (Och inte jag heller).

Om man antar att det kommer att finnas buggar och uppdateringar till Matterdevices så är det nog en fördel med tillverkarens egna Hub.

Även om OTA är standardiserat i Matter så betyder inte det att tex HA har tillgång till Ikeas devices Firmware.

Tillägg, från Reddit:
"Firmware seems to be the main thing that needs the vendor’s apps. Otherwise, you can control with any matter controller. I run Nanoleaf lights from a raspberry pi and my iPhone.

I used the Nanoleaf to only update their firmware.

I reckon Matter will solve this issue, but it’s quite complicated I think."

"I have a matter LG TV that requires an LG matter hub (lol)"

"A lot of manufacturers won’t supply their updates outside of the app, and honestly matter is a buggy constantly improving standard, you usually want the updates although sometimes they make things worse"
Du menar att du körde Ikeas app gissar jag?

Min tanke var om man kör Dirigera i HA, där borde den väl funka finfint och kunna köra Thread och Zigbee samtidigt, eller..?

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Du menar att du körde Ikeas app gissar jag?
Ja
D djac skrev:
Min tanke var om man kör Dirigera i HA, där borde den väl funka finfint och kunna köra Thread och Zigbee samtidigt, eller..?
Ja, det borde fungera fint.
Jag har inte ägnat så mycket tanke åt uppdateringar när jag har köpt lite olika Zigbee enheter, men den standarden känns mer mogen.
Med introduktionen av Matter blir det nog viktigare.

• Gilla
djac
  • Laddar…
SMlight SLZB-06M kan ju flashas om med Thread/Matter. Kräver PoE.

Made in Ukraine 🇺🇦

SMlight SLZB-06 Zigbee Ethernet USB adapter, visas med lång antenn och förpackning, stödjer Thread/Matter, kräver PoE. Made in Ukraine.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.