useless useless skrev:
Jag har kört på en RPi4 med SSD i flera år nu utan ett enda problem.
Även jag har en sådan snurrande helt problemfritt sedan länge. Använder den dock inte till HA men det hade garanterat fungerat bra. Men förslaget i förrförra inlägget tycker jag är minst lika bra. Lite av en smaksak.

A
useless useless skrev:
Jag har kört på en RPi4 med SSD i flera år nu utan ett enda problem.
Det var definitivt ett par år mellan sönderskrivningarna men tillräckligt jobbigt när det hände. Skall väl tilläggas att det var på den tiden när det krävdes en hel eget pyssel innan allt kom upp igen. Är nog mera strömlinjeformat idag. Hur som helst, alla blir saliga på sin lösning.

A aggplanta skrev:
Det var definitivt ett par år mellan sönderskrivningarna men tillräckligt jobbigt när det hände. Skall väl tilläggas att det var på den tiden när det krävdes en hel eget pyssel innan allt kom upp igen. Är nog mera strömlinjeformat idag. Hur som helst, alla blir saliga på sin lösning.
SD-kort är och har alltid varit en förbrukningsvara i den tillämpningen.

Det är tid, on eller off, samt 2 olika temperaturer, som jag vill spara under kanske ett års tid för att senare kunna plocka ur vissa värden som jag tror går efter ett mönster.

Det är i verkligheten en bergvärmepump som jag vill logga, kolla vilken temp framledning har när pumpen startar och vid vilken ute temp, samma när den slår av

D djac skrev:
men för Zigbee/Matter, är det Skyconnect som gäller?
De har släppt ny hårdvara för det som heter ZBT-2. Om man vill köra det senaste från dem alltså, det finns drösvis med andra alternativ också.
Observera att man inte kan/bör/ska/rekommenderas att köra zigbee och matter på samma hårdvara, man behöver två adaptrar.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Observera att man inte kan/bör/ska/rekommenderas att köra zigbee och matter på samma hårdvara, man behöver två adaptrar.
ZigBee och Thread antar jag du menar. Att köra Matter över Ethernet borde inte vara något problem på en ZigBee gateway (Ikea gör det)

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
K
nino nino skrev:
Det är tid, on eller off, samt 2 olika temperaturer, som jag vill spara under kanske ett års tid för att senare kunna plocka ur vissa värden som jag tror går efter ett mönster.

Det är i verkligheten en bergvärmepump som jag vill logga, kolla vilken temp framledning har när pumpen startar och vid vilken ute temp, samma när den slår av
En varsin automation och en varsin helper. När pumpen startar skriver du framledningen och när pumpen stannar skriver du ute-temp. Genom att sätta value-fältet med en template

D djac skrev:
Pratades om hårdvara här för ett tag sedan och tänkte hjälpa en bekant komma igång, kör gärna RPi, tänkte en 5 med 8GB och en SSD i samma låda men för Zigbee/Matter, är det Skyconnect som gäller?

Något annat nytt som kommit som man ska tänka på samtidigt?
Några påpekar att SD-kort kan skrivas sönder. Det finns två lösningar på det. Antingen kör man High/Max Endurance-kort eller så gör man som det är tänkt med ”data-disk”. För det senare ligger själva systemet read-only på SD-kortet, som då inte slits alls, och datat på den externa disken. I ditt fall SSD:n. Inställningen för detta gör man efter att Home Assistant är installerat på SD-kortet. Läs mer här.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
och datat på den externa disken. I ditt fall SSD:n.
Varför ska man alls ha ett SD-kort om man har en "riktig" disk?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
eller så gör man som det är tänkt med ”data-disk”. För det senare ligger själva systemet read-only på SD-kortet, som då inte slits alls
Det fanns inte på den tiden jag körde RPi. Mindre än 24 timmar tog det för mig att ta slut på SD-kortet och på den tiden hade inte bootloader stöd att ladda OS från USB. De har gjort fina framsteg, och konkurrenterna är ännu bättre med stöd för M.2 diskar som standard

Alfredo Alfredo skrev:
För att tidiga versioner av RPi4 inte kan boota från SSD?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att tidiga versioner av RPi4 inte kan boota från SSD?
Låter som ett bra skäl. Hade ingen koll på det.

Alfredo Alfredo skrev:
  • Det är enkelt för nybörjaren att skapa ett fungerande system. När SD-kortets system är inläst ligger det i RAM och har samma prestanda som om man har knåpat ihop systemet på en bootbar SSD. Systemet är alltid ”read-only” så det är ingen fördel att ha det på en SSD mot ett SD-kort.
  • Systemdisken (SD-kortet) kan enkelt bytas ut mot ett fräsch kopia om det strular och det synkar sedan automatiskt mot data på datadisken.

D
Några påpekar att SD-kort kan skrivas sönder. Det finns två lösningar på det. Antingen kör man High/Max Endurance-kort eller så gör man som det är tänkt med ”data-disk”. För det senare ligger själva systemet read-only på SD-kortet, som då inte slits alls, och datat på den externa disken. I ditt fall SSD:n. Inställningen för detta gör man efter att Home Assistant är installerat på SD-kortet. Läs mer här.
Tack, ja men så kör jag själv idag, på en Pi4 och då med extern USB SSD, nu tänkte jag få in allt i en låda med en Pi5 och en PCI-SSD.

Funderar på att byta min egen samtidigt, av ngn anledning kör jag 32-bitars men supporten för det upphör ju nu, när jag ändå ska gör om känns det lika bra att uppgradera hårdvaran.

D
tveksamt tveksamt skrev:
De har släppt ny hårdvara för det som heter ZBT-2. Om man vill köra det senaste från dem alltså, det finns drösvis med andra alternativ också.
Aha, det visste jag inte, trodde den var allt i ett, bra info!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.