C
blackarrow blackarrow skrev:
För att komma runt detta så tankade jag ner HAOS filen till min win11/WSL2 Ubuntu för att extrahera boot och kernel som jag sen flyttade till min Rock 4 SE.
Plockade ut lite info som konsolport, disk id mm för att knåpada ihop qemu start kommandot ovan.

Skämt åsido är det ju detta som får en att inse att det aldrig går att sälja ett hus med sådana här lösningar.
Om inte köparen också råkar vara Unix-ninja förstås...

• Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Har man en fast publik IP-adress så är man inte beroende av så mycket mer än el och internet. Men det är få internetleverantörer som erbjuder det och det brukar kosta pengar.
Fast IP är ju ovanligt, men det löser sig med ddns. Och nej, dns är ingen tjänst man kan/vill undvika i de flesta fall, även med fast IP så det får man acceptera. Kalla det molntjänst om du vill, jag håller inte med ;)

C cpalm skrev:
Skämt åsido är det ju detta som får en att inse att det aldrig går att sälja ett hus med sådana här lösningar.
Jag tror det är ovanligt att serverparken ingår i fastighetsförsäljningen. 😀

R RoAd skrev:
Fast IP är ju ovanligt, men det löser sig med ddns. Och nej, dns är ingen tjänst man kan/vill undvika i de flesta fall, även med fast IP så det får man acceptera. Kalla det molntjänst om du vill, jag håller inte med ;)
Vad skiljer dynamisk dns från andra molntjänster?

useless useless skrev:
En skillnad är att det är tämligen enkelt att skapa redundans. Jag har nog minst fyra sätt att "hitta hem" utifrån...

C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror det är ovanligt att serverparken ingår i fastighetsförsäljningen. 😀
Om man nu kan kalla en RPi för serverpark kan man väl iofs i sig tänka sig att bjuda köparen på den. 🙂
Problemet är ju att man vet att köparen kommer att ringa om en månad och "felanmäla" nåt.

Finns det några tricks för att få igång en "Otillgänglig" Zigbee Enhet?

En dök upp efter firmwareuppdateringen, men har tappat kontakten en Silvercrest grendosa som jag vill använda till "Julelen".

C cpalm skrev:
Om man nu kan kalla en RPi för serverpark kan man väl iofs i sig tänka sig att bjuda köparen på den. 🙂
Problemet är ju att man vet att köparen kommer att ringa om en månad och "felanmäla" nåt.
Då svarar man väl bara att köp en ny HA Green och ladda på backuppen från USB-stickan du fick med huset?

R
useless useless skrev:
Att DNS är (och alltid har varit) en naturlig sak att ha "på internet". Den måste t.o.m. vara där för att göra någon större nytta.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
C
Då svarar man väl bara att köp en ny HA Green och ladda på backuppen från USB-stickan du fick med huset?
Risk för att tant Agda som bara vill få igång utebelysningen inte köper den lösningen 😀

Var det inte Markoolio som köpte en kåk där förra ägaren gått all-in på KNX vilket resulterade i att han inte fick igång någonting och anlitade Svanbergs eller vad de heter och fick lägga stora pengar på att slänga ut "skiten" och installera vanliga prylar istället?

Lite nyfiken på hur ni tänker kring den aspekten? Om ni medvetet undviker hårda beroenden till HA så att man lätt kan plocka bort den utan att något slutar fungera eller om ni går all-in och fyller elcentralen med aktorer och grejor där ingenting funkar utan att automationen lirar?

C cpalm skrev:
om ni går all-in och fyller elcentralen med aktorer och grejor där ingenting funkar utan att automationen lirar?
Köparen: Jag får inte utebelysningen att fungera.

Jag: Jaså vill du att de ska lysa. Det tror jag inte nämndes i köpekontraktet. Men det är lätt ordnat! En enstaka stolpe eller samtliga? Alla sidor av byggnaden eller bara någon? Jag SMSar en "offert" så är det bara att välja och vraka. Du har mitt swishnummer! Koderna kommer direkt efteråt! Nice doing business with you!

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Risk för att tant Agda som bara vill få igång utebelysningen inte köper den lösningen 😀
Jag har sålt ett hus och lät lite enklare grejer sitta.
- Behöver huset internet för att fungera?
På den frågan kunde jag svara
Nej, och alla lampor går att tända och släcka med de vanliga knapparna.

Skulle jag annonsera ut ett hus idag skulle jag nog inte nämna HA även om allt väsentligt går att styra med de vanliga knapparna här också. Tror det avskräcker fler än det lockar.
Men det lockar inte att skruva bort dimrar och dosbrytare.
C cpalm skrev:
Var det inte Markoolio som köpte en kåk där förra ägaren gått all-in på KNX vilket resulterade i att han inte fick igång någonting och anlitade Svanbergs eller vad de heter och fick lägga stora pengar på att slänga ut "skiten" och installera vanliga prylar istället?
...
C cpalm skrev:
Lite nyfiken på hur ni tänker kring den aspekten? Om ni medvetet undviker hårda beroenden till HA så att man lätt kan plocka bort den utan att något slutar fungera eller om ni går all-in och fyller elcentralen med aktorer och grejor där ingenting funkar utan att automationen lirar?
Där undrar jag över de som integrerar värme och varmvattens prisstyrning, NibePi etc.
Plockar man bort dessa prylar kanske inte energideklarationen stämmer längre. (Den stämmer väl ändå inte iofs...). 😇

Skaffar man sig denna hobby har man nog inte planer på att flytta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skaffar man sig denna hobby har man nog inte planer på att flytta.
Hur ofta har man planer på att flytta innan man får planer på att flytta?

Alfredo Alfredo skrev:
Hur ofta har man planer på att flytta innan man får planer på att flytta?
En flytt kan väl dessutom om komma oplanerat…eller impulsivt…?
Då kanske HA inte är största bekymret?

Men ska man plocka bort grejerna eller låta dem sitta kvar?

R
Jag tycker inte det är svårare än att om internet, HA, eller andra "smarta prylar" tas bort så ska saker som "sitter fast" fortfarande fungera. Lamputtag ska styras av en knapp, bergvärmepumpen ska värma, laddboxen ska ladda, etc... Så saker som är beroende av moln- eller lokala tjänster går bort.

Jag har en hel del "puckar" i huset, men de sitter bakom strömbrytare och går därmed att styra med en fysisk knapp.

Styrning av bergvärmen är implementerad så att den inte påverkar om inget säger till den att påverka. Tas min HA-server bort så fungerar den precis som den gjorde innan jag lade till den extra styrningen.

Laddboxen är kopplad lokalt till HA via OCPP så den får jag fabriksåterställa så den går mot molntjänsten igen (om den finns kvar) om jag flyttar och tar bort min server.

I övrigt har jag mängder med "lösa enheter" som: smart belysning, sensorer, mediaenheter, kameror, lås, larm, etc som inte sitter fast monterat. Där har jag bara principen "inget moln om det går att undvika", och "inget får bli jobbigt om något slutar fungera".

• Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.