K knightjocke skrev:
Är det inte bättre att lägga till din NAS som backupdestination i HA? Så sköter HA din retention av backuperna på nasen.
Jo, det kan man såklart göra...
NFS-stöd måste vara något nytt? När jag satte upp backuperna för ett par år sen fanns det inget officiellt supporterat sätt att montera en disk via nfs (förutom vid prompten då, men det räknas inte).

Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
useless useless skrev:
NFS-stöd måste vara något nytt? …
Inbyggt stöd för NFS och SMB kom med version 2023.6 så vitt jag kan se. Har själv kört med NFS sedan dess.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inbyggt stöd för NFS och SMB kom med version 2023.6 så vitt jag kan se. Har själv kört med NFS sedan dess.
Jag vet inte om jag är dum eller bara har otur, men det är omöjligt att montera via guit. Det går bra att montera från prompten i HAOS, så det är inget fel på utdelningen. Loggen säger:

Failed to to call /mounts - not a valid value for dictionary value @ data['type']. Got 'nfs'required key not provided @ data['server']. Got Nonerequired key not provided @ data['share']. Got None

Edit: När jag angav serverns namn istället för IP-nummer så funkade det. Låter som en bugg tycker jag?

useless useless skrev:
…: När jag angav serverns namn istället för IP-nummer så funkade det. Låter som en bugg tycker jag?
Skumt. Jag kör FQDN på allt, så jag har inte testat med rent IP. Så här ser det ut hos mig.
Användargränssnitt för serverkonfiguration med värdnamn tank.gunverth.se, val av NFS-protokoll och fjärrsökväg /mnt/data1/backup/ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
D
Jag kör Tibberintegrationen och använder Price Level-attributet men det verkar ha försvunnit, fler som upplever detta?

D djac skrev:
Jag kör Tibberintegrationen och använder Price Level-attributet men det verkar ha försvunnit, fler som upplever detta?
Vad jag förstår har den bakomliggande sensorn hos Tibber tagits bort och ingen implementation har gjorts för att ersätta den, men det skulle vara möjligt:
https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/1191

• Gilla
markusla
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Vad jag förstår har den bakomliggande sensorn hos Tibber tagits bort och ingen implementation har gjorts för att ersätta den, men det skulle vara möjligt:
[länk]
Jag ser att det finns ett nytt Intraday Price ranking, någon som vet hur detta funkar egentligen, är detta det värde som låg bakom CHEAP osv?

Vilken hårdvara ska man ha till Home Assistant?
Mitt val föll på Radxa Rock(Pi) 4 SE pga brist på riktiga Raspberry Pi då i chips kruserisens tidevarv.

Provade HAOS men tyckte det var lite tråkigt att inte kunna använda den fritt även till annat.

Efter att ha kört HA i container ett tag så vill jag ha möjlighet att köra/prova Add-Ons.
Men vill fortfarande ha tillgång till Docker och kunna installera annat. Det finns ju 6 cpukärnor till förfogande.

I många fall så installerar man lätt en egen container med de extra grejer man vill ha eller som finns som add-ons, men något som finns som add-on som man vill köra i en container plockar man inte bara ut och puttar in docker-compose-filen. Den containern boottartar inte.

Så mitt val föll på en virtualizerad HAOS och en "koppar Ubuntu" med docker compose för egna nyss.

Fick definiera en nätverksbrygga så VMen kan boota med en egen IP från routern/DHCP och sitta på samma LAN.
SBC kortet bootar med sin gamla IP adress.

Har installerat KVM och QEMU där VMen kör med kernel acceleration som då execverar det mesta native på CPUn.

Kod:
  sudo qemu-system-aarch64 -name haos -machine virt,accel=kvm \
      -cpu host -m 2048 \
      -bios /usr/share/qemu-efi-aarch64/QEMU_EFI.fd \
      -drive if=none,id=hd,format=qcow2,file=/opt/vz/haos_vm/16.3/haos_generic-aarch64-16.3.qcow2 \
      -device virtio-blk-pci,drive=hd \
      -netdev tap,id=net0,ifname=tap0,script=no,downscript=no \
      -device virtio-net-pci,netdev=net0 \
      -kernel /opt/vz/haos_vm/16.3/haos_kernel/Image \
      -append "console=ttyS0 console=ttyS0 console=tty0 root=PARTUUID=8d3d53e3-6d49-4c38-8349-aff6859e82fd rootwait zram.enabled=1 zram.num_devices=3 systemd.machine_id=00000000000000000000000000000000 fsck.repair=yes systemd.condition-first-boot=true rauc.slot=A" \
      -nographic -serial mon:stdio \
      -device qemu-xhci  \
      -device usb-host,vendorid=0x10c4,productid=0xea60 \
      -D /opt/vz/haos_vm/qemu_haos.log

EFI stub: Booting Linux Kernel...
EFI stub: EFI_RNG_PROTOCOL unavailable
EFI stub: Generating empty DTB
EFI stub: Exiting boot services...
[    0.000000] Booting Linux on physical CPU 0x0000000000 [0x410fd082]
[    0.000000] Linux version 6.12.51-haos (builder@113c92a9d172) (aarch64-buildroot-linux-gnu-gcc.br_real (Buildroot -g02f1553a) 13.4.0, GNU ld (GNU Binutils) 2.43.1) #1 SMP PREEMPT Tue Nov  4 14:21:05 UTC 2025
.
.
.
Welcome to Home Assistant
homeassistant login:

Läste in senaste backupen
Sen hoppade Zigbee-grejerna igång, så bara, direkt utan krångel.

Men för att komma dit och köra HAOS med en 6.x kernel i ett filsystem som min QEMU på Ubuntu/Radxa 22.04 inte ens kunde läsa och inge fel utskrifter blir man ju lite ställd.

För att komma runt detta så tankade jag ner HAOS filen till min win11/WSL2 Ubuntu för att extrahera boot och kernel som jag sen flyttade till min Rock 4 SE.

Plockade ut lite info som konsolport, disk id mm för att knåpada ihop qemu start kommandot ovan.

Kod:
            https://github.com/home-assistant/operating-system/releases
            wget https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/16.3/haos_generic-aarch64-16.3.qcow2.xz

sudo qemu-nbd -d /dev/nbd0
            sudo qemu-nbd -c /dev/nbd0 haos_generic-aarch64-16.3.qcow2

sudo fdisk -l /dev/nbd0
            sudo file /dev/nbd0*

sudo mkdir /mnt/haos_boot/
            sudo mount /dev/nbd0p1 /mnt/haos_boot
            sudo mkdir /mnt/haos_kernel/
            sudo mount /dev/nbd0p2 /mnt/haos_kernel

USB stick on Windows D:
            sudo mount -t drvfs D: /mnt/d

sudo tar cvf /mnt/d/extracted.tar ./haos_boot/ ./haos_kernel/
            ./haos_boot/
            ./haos_boot/EFI/
            ./haos_boot/EFI/BOOT/
            ./haos_boot/EFI/BOOT/grubenv
            ./haos_boot/EFI/BOOT/bootaa64.efi
            ./haos_boot/EFI/BOOT/grub.cfg
            ./haos_boot/cmdline.txt
            ./haos_kernel/
            ./haos_kernel/Image

• Gilla
bhus2021 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är ju inte helt omöjligt, men det går faktiskt att köra fler maskiner än en för ett sådant upplägg. 😉
Man kan t.ex. ha Home Assistant HAOS i en RPi eller annan SBC och en Linux-burk, typ Proxmox, i en valfri PC för allt annat där man kan härja fritt.

Jag har just börjat så det kan finnas brister i min uppsättning som jag inte märkt än. En som jag har märkt är att jag borde ha kört Ubuntu i stället för Rasbian, men frågan är om det blir något byte där.

jag kör HA som en docker och ESPhome från kommanforaden. Än så länge verkar det funka...

Mitt val föll på Radxa Rock(Pi) 4 SE pga brist på riktiga Raspberry Pi då i chips kruserisens tidevarv.

Provade HAOS men tyckte det var lite tråkigt att inte kunna använda den fritt även till annat.

Efter att ha kört HA i container ett tag så vill jag ha möjlighet att köra/prova Add-Ons.
Men vill fortfarande ha tillgång till Docker och kunna installera annat. Det finns ju 6 cpukärnor till förfogande.

I många fall så installerar man lätt en egen container med de extra grejer man vill ha eller som finns som add-ons, men något som finns som add-on som man vill köra i en container plockar man inte bara ut och puttar in docker-compose-filen. Den containern boottartar inte.

Så mitt val föll på en virtualizerad HAOS och en "koppar Ubuntu" med docker compose för egna nyss.

Fick definiera en nätverksbrygga så VMen kan boota med en egen IP från routern/DHCP och sitta på samma LAN.
SBC kortet bootar med sin gamla IP adress.

Har installerat KVM och QEMU där VMen kör med kernel acceleration som då execverar det mesta native på CPUn.

Kod:
  sudo qemu-system-aarch64 -name haos -machine virt,accel=kvm \
      -cpu host -m 2048 \
      -bios /usr/share/qemu-efi-aarch64/QEMU_EFI.fd \
      -drive if=none,id=hd,format=qcow2,file=/opt/vz/haos_vm/16.3/haos_generic-aarch64-16.3.qcow2 \
      -device virtio-blk-pci,drive=hd \
      -netdev tap,id=net0,ifname=tap0,script=no,downscript=no \
      -device virtio-net-pci,netdev=net0 \
      -kernel /opt/vz/haos_vm/16.3/haos_kernel/Image \
      -append "console=ttyS0 console=ttyS0 console=tty0 root=PARTUUID=8d3d53e3-6d49-4c38-8349-aff6859e82fd rootwait zram.enabled=1 zram.num_devices=3 systemd.machine_id=00000000000000000000000000000000 fsck.repair=yes systemd.condition-first-boot=true rauc.slot=A" \
      -nographic -serial mon:stdio \
      -device qemu-xhci  \
      -device usb-host,vendorid=0x10c4,productid=0xea60 \
      -D /opt/vz/haos_vm/qemu_haos.log

EFI stub: Booting Linux Kernel...
EFI stub: EFI_RNG_PROTOCOL unavailable
EFI stub: Generating empty DTB
EFI stub: Exiting boot services...
[    0.000000] Booting Linux on physical CPU 0x0000000000 [0x410fd082]
[    0.000000] Linux version 6.12.51-haos (builder@113c92a9d172) (aarch64-buildroot-linux-gnu-gcc.br_real (Buildroot -g02f1553a) 13.4.0, GNU ld (GNU Binutils) 2.43.1) #1 SMP PREEMPT Tue Nov  4 14:21:05 UTC 2025
.
.
.
Welcome to Home Assistant
homeassistant login:

Läste in senaste backupen
Sen hoppade Zigbee-grejerna igång, så bara, direkt utan krångel.

Men för att komma dit och köra HAOS med en 6.x kernel i ett filsystem som min QEMU på Ubuntu/Radxa 22.04 inte ens kunde läsa och inge fel utskrifter blir man ju lite ställd.

För att komma runt detta så tankade jag ner HAOS filen till min win11/WSL2 Ubuntu för att extrahera boot och kernel som jag sen flyttade till min Rock 4 SE.

Plockade ut lite info som konsolport, disk id mm för att knåpada ihop qemu start kommandot ovan.

Kod:
            https://github.com/home-assistant/operating-system/releases
            wget https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/16.3/haos_generic-aarch64-16.3.qcow2.xz

sudo qemu-nbd -d /dev/nbd0
            sudo qemu-nbd -c /dev/nbd0 haos_generic-aarch64-16.3.qcow2

sudo fdisk -l /dev/nbd0
            sudo file /dev/nbd0*

sudo mkdir /mnt/haos_boot/
            sudo mount /dev/nbd0p1 /mnt/haos_boot
            sudo mkdir /mnt/haos_kernel/
            sudo mount /dev/nbd0p2 /mnt/haos_kernel

USB stick on Windows D:
            sudo mount -t drvfs D: /mnt/d

sudo tar cvf /mnt/d/extracted.tar ./haos_boot/ ./haos_kernel/
            ./haos_boot/
            ./haos_boot/EFI/
            ./haos_boot/EFI/BOOT/
            ./haos_boot/EFI/BOOT/grubenv
            ./haos_boot/EFI/BOOT/bootaa64.efi
            ./haos_boot/EFI/BOOT/grub.cfg
            ./haos_boot/cmdline.txt
            ./haos_kernel/
            ./haos_kernel/Image
Känns som gjort för att inte gå att hålla uppdaterat... Varför vill du kunna använda så billig hårdvara till flera olika saker? Är det inte enklare att bara köpa fler datorer?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ju inte helt omöjligt, men det går faktiskt att köra fler maskiner än en för ett sådant upplägg. 😉
Man kan t.ex. ha Home Assistant HAOS i en RPi eller annan SBC och en Linux-burk, typ Proxmox, i en valfri PC för allt annat där man kan härja fritt.
Jag hade tidigare en servervägg. En OSB skiva med ett antal RPi'er. Git/file server, HA, Network controller, och en "lab rpi" samt disk, NW switch USB switch och el.
Frun hade ingen förståelse för min "Garage style" så "serverväggen" är skrotad.

Nu tänkte jag det skulle få räcka med en SBC.

Visst krånglar jag till det, visst har det tagit lite tid, men lite kul också.
Återstår att se om KVM/QEMU är stabilt på ARM/Aarch64.
Det var nån som rekomenderade att inte köra Proxmox på ARM.
På en miniPC med Proxmox hade det väl varit ~ett klick...

Visst krånglar jag till det, visst har det tagit lite tid, men lite kul också
”That’s the spirit!”
Det var nån som rekomenderade att inte köra Proxmox på ARM
Det är nog rätt många som inte rekommenderar det än. Lite motsägelsefullt är det dock eftersom Proxmox är just ett universalverktyg som tar steget utanför ramarna. Kör själv (bl.a.) macos i Proxmox i en HP-server.

Jag hade tidigare en servervägg. En OSB skiva med ett antal RPi'er. Git/file server, HA, Network controller, och en "lab rpi" samt disk, NW switch USB switch och el.
Frun hade ingen förståelse för min "Garage style" så "serverväggen" är skrotad.

Nu tänkte jag det skulle få räcka med en SBC.

Visst krånglar jag till det, visst har det tagit lite tid, men lite kul också.
Återstår att se om KVM/QEMU är stabilt på ARM/Aarch64.
Det var nån som rekomenderade att inte köra Proxmox på ARM.
På en miniPC med Proxmox hade det väl varit ~ett klick...
Min fru har ingen som helst förståelse för mina mina saker heller, men hon låter mig hållas. Jag låter henne hållas med sina hobbies också...

• Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.