useless useless skrev:
Känns som gjort för att inte gå att hålla uppdaterat... Varför vill du kunna använda så billig hårdvara till flera olika saker? Är det inte enklare att bara köpa fler datorer?
Då får jag väl köpa en ny Rpi. 🙃
Med bra support och som inte behöver specialhack för att få stöd för rätt SoC, deviceoverlay, tillverkarspecifika paket repo.

Tanken är att HAOS ska kunna leva sitt eget liv med A och B Slot osv på sin virtuella disk.

SSSS SSSS skrev:
Någon som kör på Home Assistant Gree? Känns prisvärt för 1100kr, finns det någon nackdel med den?

[länk]

[länk]
För de pengarna får du ju en mini-PC...

pacman42 pacman42 skrev:
För de pengarna får du ju en mini-PC...

Vart hittar du en (ny) mini-PC för 1100:- ?

useless useless skrev:
Jag hittade en Dell Optiplex 3040 för 500:- på kommunens ta-tillvara-butik. Ok, 10 år gammal men fullt tillräcklig för Home Assistant.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste den vara ny? Brukar gå att hitta mini-pc på Tradera från HP/Dell/Lenovo med 10:e generationens Intel processorer för under 1000 kr.

SSSS SSSS skrev:
Någon som kör på Home Assistant Green? Känns prisvärt för 1100kr, finns det någon nackdel med den?

[länk]

[länk]
"Svagheten" är väl den inbyggda lagringen? Det går ju att konfa så den lagrar loggar och historik på en annan server, men jag föredrar lokal lagring och backuper på annan plats. Hur enkelt är det att jacka på en SSD på den där och få över allt data dit?
Jag vet inte vad livslängden på en eMMC är, men jag gissar att den är bättre än för 10 år sedan, så det kanske inte är någon risk att man skriver sönder kortet i förtid?

useless useless skrev:
Jag vet inte vad livslängden på en eMMC är, men jag gissar att den är bättre än för 10 år sedan, så det kanske inte är någon risk att man skriver sönder kortet i förtid?
Det sitter en CM4 i den:

MTBF: 377.000 h
TBW: 11 TB

blackarrow blackarrow skrev:
Återstår att se om KVM/QEMU är stabilt på ARM/Aarch64.
Det var nån som rekomenderade att inte köra Proxmox på ARM.
På en miniPC med Proxmox hade det väl varit ~ett klick...
Men när det väl blir dags kan man börja med en sådan här…eller två.

https://store.minisforum.com/products/minisforum-ms-r1-workstation

Minisforum MS-R1 workstation; världens första ARM mini-workstation med UEFI Boot, visas med logotyp och slogan om innovation inom AI PC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P paralun skrev:
Sen måste du lägga till 379kr för en Zigbeesticka vad jag kan se

[länk]
Men det krävs ju även för en minipc.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det sitter en CM4 i den:

MTBF: 377.000 h
TBW: 11 TB
Då kan man ju uppgradera Green från Broadcom chip till Radxa Octacore Rockchip CM4 modul.
Med 8 x 2,2MHzkärnor kan man köra många add-ons.
Gärna J varianten, Industrial grade, -40 & +85˚C.
😳😳😉

Jag hade dock valt en mini-PC...

• Gilla
vcx
  • Laddar…
useless useless skrev:
Känns som gjort för att inte gå att hålla uppdaterat... Varför vill du kunna använda så billig hårdvara till flera olika saker? Är det inte enklare att bara köpa fler datorer?
Tänker du på HAOS uppgraderingar eller att jag risker att köra host’en på en gammal Ubuntu?
Det är förstås en risk, för båda fallen.

HAOS borde var okay så länge det genereras en generisk aarch64 mig, men ja du har rätt i att det blir trassligt om/när tillverkaren sluta stödja uppdateringar den Linux man valt.
Radxa tillverkar dessutom massa varianter av sina SBC.
Det finns så många ARM SoC. Ganska lika men med lite skillnader.

Tja, Jag har haft en spikmatta och späkat mig med oxå.…🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.