493 376 läst ·
5 551 svar
493k läst
5,6k svar
Home Assistant
Det kan jag inte svara på. När jag gjorde mitt val var HA Supervised en av fyra installationsmetoder som alla framstod som "fullvärdiga" och den metod som jag ansåg passade mig bäst efter att jag gett upp om HAOS. Min spaning är att den metoden kommer att fungera väl under lång tid framöver.Johan Gunverth skrev:
Det är väl samma docker-containrar som körs i HAOS och supervised? Så det borde väl inte vara särskilt svårt att få igång det i valfritt OS med en korrekt docker-compose eller liknande?Alfredo skrev:
Men jag kanske underskattar komplexiteten...
Men rent spontant vill jag göra så lite våld som möjligt på saker som bara ska funka och som ska vara lätta att återställa om nåt går sönder om fem år utan att behöva sitta och försöka komma ihåg vilka "hack" man gjorde...
Det är väl enkelheten i hanteringen av tillägg (Add-ons) man tappar när man själv måste "vara supervisor". Hur enkelt eller krångligt det blir vågar jag inte försöka bedöma.useless skrev:
Jo, men går det att göra som jag skrev tidigare via ett script och en startup-automation som konfas via GUI't så är det i alla fall en "supporterad" lösning som inte försvinner vid en omstart/uppgradering och borde följa med om man återställer en backup.Alfredo skrev:
En annan anledning till att jag vill köra rsync är att scp inte talar om vad den gör. Det är inte direkt relaterat till Home Assistant, utan mer en generisk Linux-fråga och det är väl egentligen bara "kosmeiskt" även om det är lite irriterande att inte kunna se vilka filer som kopierades när...
Jag har som sagt var ett script på min NAS som scp'ar över backuper från HA till NAS'en.
Scriptet funkar som det ska rent tekniskt, men jag får inte med resultatet från scp i loggen. Scripet gör i sin enkelhet bara det här efter att lite variabler satts:
Kör jag scriptet skriver det bara ut "Syncar filer..." och det enda som hamnar i loggen är den raden.
Tar jag bort skrivningen till loggen så att scriptet ser ut så här:
Så skrivs progressen ut, men den hamnar såklart inte i loggfilen.
Jag har även testat att skippa tee och bara redirecta direkt till filen från scp-kommandot:
Men det är helt tyst även då.
Det är egentligen inte själva progress-metern jag vill ha (den skriver ju sönder loggen med en massa ansi-koder 100 gånger per fil), utan bara en rad för varje fil som kopieras och om möjligt resultatet. Men den funktionen verkar inte finnas över huvud taget (om man inte kör med v-flaggan och får en massa andra rader man inte vill ha).
Det verkar vara en feature att scp inte skriver något om man inte kör i en terminal och det finns en del lösningar på det på internet. T ex göra via script-kommandot eller unbuffer och en del andra esoteriska lösningar som involverar att man skriver direkt tll /dev/tty... Men inget av dessa kommandon eller lösningar finns/fungerar i Home-assistant.
Så rent krasst är rsync bättre på allt.
Jag har som sagt var ett script på min NAS som scp'ar över backuper från HA till NAS'en.
Scriptet funkar som det ska rent tekniskt, men jag får inte med resultatet från scp i loggen. Scripet gör i sin enkelhet bara det här efter att lite variabler satts:
echo "`date` - Syncar filer..."|tee -a $LOGscp ${HA_USER}@${HA_HOST}:${HA_DIR}/Z* $LOCAL_DIR 2>&1 | tee -a $LOGKör jag scriptet skriver det bara ut "Syncar filer..." och det enda som hamnar i loggen är den raden.
$ ./HA-backup.sh Mon Oct 13 14:41:32 CEST 2025 - Syncar filer...$ cat HA-backup.log Mon Oct 13 14:41:32 CEST 2025 - Syncar filer...Tar jag bort skrivningen till loggen så att scriptet ser ut så här:
echo "`date` - Syncar filer..."|tee $LOGscp ${HA_USER}@${HA_HOST}:${HA_DIR}/Z* $LOCAL_DIRSå skrivs progressen ut, men den hamnar såklart inte i loggfilen.
$ ./HA-backup.sh Mon Oct 13 14:44:14 CEST 2025 - Syncar filer...Zigbee2MQTT_2.6.1-1_2025-10-04_10.28_01858522.tar 100% 10KB 1.1MB/s 00:00Jag har även testat att skippa tee och bara redirecta direkt till filen från scp-kommandot:
scp ${HA_USER}@${HA_HOST}:${HA_DIR}/Z* $LOCAL_DIR >> $LOGMen det är helt tyst även då.
$ ./HA-backup.sh Mon Oct 13 14:46:55 CEST 2025 - Syncar filer...$ cat HA-backup.log Mon Oct 13 14:46:55 CEST 2025 - Syncar filer...Det är egentligen inte själva progress-metern jag vill ha (den skriver ju sönder loggen med en massa ansi-koder 100 gånger per fil), utan bara en rad för varje fil som kopieras och om möjligt resultatet. Men den funktionen verkar inte finnas över huvud taget (om man inte kör med v-flaggan och får en massa andra rader man inte vill ha).
Det verkar vara en feature att scp inte skriver något om man inte kör i en terminal och det finns en del lösningar på det på internet. T ex göra via script-kommandot eller unbuffer och en del andra esoteriska lösningar som involverar att man skriver direkt tll /dev/tty... Men inget av dessa kommandon eller lösningar finns/fungerar i Home-assistant.
Så rent krasst är rsync bättre på allt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Har du prövat med
tar ? När vi ändå är inne på saker som har funkat i tusentals år.@RoAd @Johan Gunverth Stort tack! Tror ni jag får ihop detta trots att jag inte är så teknisk? Är knäckande — för detta är det enda som frugan vill ha smart i hela huset (eftersom hon inte når upp till knappen) men jag har inte fått till det ännu….
Om det krävs kan jag säkert ta hjälp av någon, exempelvis med lödningar.
Vilka prylar skulle ni köpt?
Om det krävs kan jag säkert ta hjälp av någon, exempelvis med lödningar.
Vilka prylar skulle ni köpt?
Så svårt att svara på. Eftersom jag inte känner dig så vet jag inte vad du menar med "inte så teknisk" och "dålig på att löda". En del underskattar sin förmåga, och andra överskattar den.
Det är dessutom en del annat som ska göras och jag hade nog klassat lödningen som en av de mindre sakerna.
Det första och viktigaste är att reda ut vilken funktion knapparna har idag och vilken spänning och ström du måste hantera för att emulera knapptryckningarna. Har du utrustning och kunskap att mäta upp detta på ett säkert sätt?
Och efter allt är byggt måste ESPn programmeras. Även om det går att göra ganska enkelt i home assistant så krävs det endå en viss grundkunskap. Och har du HA? Om inte hur har du tänkt att styra det hela?
Det absolut enklaste borde vara att köpa ett färdigt kort med både ESP och fyra reläer på. Då behöver du bara löda dit kablar över knapparna och skruva dem i reläkontakterna. Inte supersnyggt, men enkelt.
Personligen hade jag nog gjort som jag skrev tidigare och kopplat in mig mellan kortet med display och knappar. Jag hade skaffat rätt kontakter och därmed lämnat själva fläkten orörd. Men då blir det betydligt mer att göra.
En enklare lösning, om det bara är åtkomsten som är problemet, kan vara att bara dra ut en kabel med fyra brytare på som placeras inom räckhåll. Ingen "smart" styrning m.a.o.
Fsat det bästa kanske bara är att skaffa en pall
Det är dessutom en del annat som ska göras och jag hade nog klassat lödningen som en av de mindre sakerna.
Det första och viktigaste är att reda ut vilken funktion knapparna har idag och vilken spänning och ström du måste hantera för att emulera knapptryckningarna. Har du utrustning och kunskap att mäta upp detta på ett säkert sätt?
Och efter allt är byggt måste ESPn programmeras. Även om det går att göra ganska enkelt i home assistant så krävs det endå en viss grundkunskap. Och har du HA? Om inte hur har du tänkt att styra det hela?
Det absolut enklaste borde vara att köpa ett färdigt kort med både ESP och fyra reläer på. Då behöver du bara löda dit kablar över knapparna och skruva dem i reläkontakterna. Inte supersnyggt, men enkelt.
Personligen hade jag nog gjort som jag skrev tidigare och kopplat in mig mellan kortet med display och knappar. Jag hade skaffat rätt kontakter och därmed lämnat själva fläkten orörd. Men då blir det betydligt mer att göra.
En enklare lösning, om det bara är åtkomsten som är problemet, kan vara att bara dra ut en kabel med fyra brytare på som placeras inom räckhåll. Ingen "smart" styrning m.a.o.
Fsat det bästa kanske bara är att skaffa en pall
Är det inte bättre att lägga till din NAS som backupdestination i HA? Så sköter HA din retention av backuperna på nasen.useless skrev:
"Problemet" är att jag har ett cron-jobb på min NAS som ska hämta backuper från HA. Det hade varit bra att använda rsync istället för scp eftersom den automatiskt kan städa bort filer som försvunnit hos källan, men det kräver ju att rsync finns i HA-containern jag ssh'ar till. Sen vill jag helst inte mecka för mycket med grejerna så det inte följer standard och slutar funka vid en uppdatering.
Men jag kanske håller mig till scp och nån smart rensning på NAS'en istället.