530 325 läst ·
6 151 svar
530k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag uppdaterade igår från 2025.11.1 till 2025.11.2 och tappade kort därefter ett flertal Aquara sensorer för temp/tryck/luftfuktighet. Dessa sensorer brukar vara superstabila och man blir nyfiken på vad som hänt. Har någon några teorier eller är det bara att sätta upp det på shit-happens-kontot?
De verkar gå att para om och hänger med ännu så länge i alla fall. Lite märkligt bara att många försvinner i princip samtidigt medan många andra fortsätter att fungera.
Kan man se på något vettigt sätt hur en enskilds sensor ansluter till nätet? Alltså vilken "router device" en sensor använder? Tänker att om en viss "router device" föll bort skulle det kunna slå ut ett antal "end devices". Via "visualisering" i ZHA kan man ju se hur det ser ut "just nu" men det hjälper ju inte med hur det såg ut igår.
De verkar gå att para om och hänger med ännu så länge i alla fall. Lite märkligt bara att många försvinner i princip samtidigt medan många andra fortsätter att fungera.
Kan man se på något vettigt sätt hur en enskilds sensor ansluter till nätet? Alltså vilken "router device" en sensor använder? Tänker att om en viss "router device" föll bort skulle det kunna slå ut ett antal "end devices". Via "visualisering" i ZHA kan man ju se hur det ser ut "just nu" men det hjälper ju inte med hur det såg ut igår.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 161 inlägg
Vad har du för Zigbee-koordinator? Jag fick liknande problem förra månaden när jag hade glömt ta bort ”multiprotocol” i SkyConnect/ZHA och gick till ren Zigbee. Det tog 5-6 h innan vissa av enheterna hade hittat tillbaka
Hur kollar/ändrar man det?Johan Gunverth skrev:
Enligt:
https://support.nabucasa.com/hc/en-...sabling-multiprotocol-support#from-skyconnect
Borde det se ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men för mig ser det ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller ska jag tolka bilden/texten som att det är rätt inställt?
Jag känner igen de gamla inställningarna, men eftersom multiprotocol inte längre stödjs, så har man väl tagit bort inställningsmöjligheten. Det är väl bara dokumentationen som inte riktigt hänger med?
Man får väl konfigurera den som antingen eller, men inte båda protokollen.
Därför ges möjligheten att flytta Zigbee till en ny Zigbee radio och göra om skyConnect till Matter enbart.
Jag har aldrig aktiverat multiprotokoll.
Fast jag har undrat lite vad som händer med SkyConnect firmware.
Behöver man göra något?
Nyligen fick jag en uppdatering tillgänglig för att köra på
Från 7.1.1.0
Till 7.4.4.1
”Fix setup LED behavior for adapters with external indicator LEDs and tweak routing and child table sizes.”
Man får väl konfigurera den som antingen eller, men inte båda protokollen.
Därför ges möjligheten att flytta Zigbee till en ny Zigbee radio och göra om skyConnect till Matter enbart.
Jag har aldrig aktiverat multiprotokoll.
Fast jag har undrat lite vad som händer med SkyConnect firmware.
Behöver man göra något?
Nyligen fick jag en uppdatering tillgänglig för att köra på
Från 7.1.1.0
Till 7.4.4.1
”Fix setup LED behavior for adapters with external indicator LEDs and tweak routing and child table sizes.”
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 161 inlägg
@Alfredo : Det ser ut som min efter att jag hade ”migrerat från Multiprotocol till ren Zigbee. Konfigurationen för Zigbee ”hängde i luften” medan firmware ändrades och jag kunde sedan applicera samma konfiguration på adaptern efter stt firmware-ändringen gjorts.
I princip så bygger man två olika hårdvaror beroende på firmware och Home Assistant måste göra ett val av endera firmware men på samma hårdvara. Du verkar dock ha den på ren Zigbee just nu. Valet för stt använda dongeln med Thread finns ju tillgängligt av den anledningen.
I princip så bygger man två olika hårdvaror beroende på firmware och Home Assistant måste göra ett val av endera firmware men på samma hårdvara. Du verkar dock ha den på ren Zigbee just nu. Valet för stt använda dongeln med Thread finns ju tillgängligt av den anledningen.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag har börjat fundera på en Home assistant green till sommarstugan… delvis för att få styrsel på värmepump (Nibe 730) eftersom appen till den är kass… Jag vill kunna styra mina Tapo kameror och få styrsel på elen antagligen via P1-porten eller via shelley mätare….
Jag är rätt tidig i mina planer och är försöker komma fram till om HA kan det jag vill…och är hyfsat ”meck-fri” när man satt upp det…. (Och för all del, jag vill gärna det ska vara lätt att komma igång också….När jag var yngre älskade jag hålla på med speciallösningar och fixa med obskyra prylar man kunde fixa via nån udda importsida -långt innan temu. Numera har jag iPhone och iPad och är rätt nöjd med det - om ni fattar vilken sorts människa jag blivit.)
Jag har läst ett antal sidor bakåt i tråden - men inte allt…
Några konkreta frågor:
Kan jag nå HA utifrån utan att skaffa cloud-prenumeration?
Är det lätt att få igång?
Kan jag koppla upp mig direkt mot p1 porten på elmätaren, eller måste jag ha en gadget emellan?
Är HA green en bra variant för en lat medelålders man?
Jag är rätt tidig i mina planer och är försöker komma fram till om HA kan det jag vill…och är hyfsat ”meck-fri” när man satt upp det…. (Och för all del, jag vill gärna det ska vara lätt att komma igång också….När jag var yngre älskade jag hålla på med speciallösningar och fixa med obskyra prylar man kunde fixa via nån udda importsida -långt innan temu. Numera har jag iPhone och iPad och är rätt nöjd med det - om ni fattar vilken sorts människa jag blivit.)
Några konkreta frågor:
Kan jag koppla upp mig direkt mot p1 porten på elmätaren, eller måste jag ha en gadget emellan?
Beroende på vad som går att klämma in på HAG, vilket jag inte vet...G Gallianoman skrev:
Om minst ena änden (eller en tredje part) har stabil, publik IP funkar Wireguard utan större problem. Ett tips är dock att inte titta på den officiella dokumentationen, den är gjord för någon som redan vet hur det är tänkt att fungera.
Ja, det finns olika gratislösningar som är olika meckiga. Men deras egen är smidigast.G Gallianoman skrev:Jag har börjat fundera på en Home assistant green till sommarstugan… delvis för att få styrsel på värmepump (Nibe 730) eftersom appen till den är kass… Jag vill kunna styra mina Tapo kameror och få styrsel på elen antagligen via P1-porten eller via shelley mätare….
Några konkreta frågor:
Jag tycker det är ganska lätt att komma igång. Beror helt på vilka prylar du har.
Du behöver en dongel. Som går över wifi. Tex P1IB eller slimmelezer.
Ja en gren är ett bra val, som är lite lättare att komma igång med
Ja, det finns säkert mer eller mindre bra sätt men det går absolut utan någon extern tjänst under förutsättning att du har ett publikt IP. En (gratis) "dns-tjänst" lär dock underlätta.G Gallianoman skrev:
Relativt. Men utan att veta mer om vad du vill uppnå och vad du kan är frågan lite av arten hur långt är ett snöre...G Gallianoman skrev:
Rent objektivt uppfattar jag det som lite dyr hårdvara, ett antal hundralappar överprissatt kan jag tycka. Men lite mindre tröskel in i homeassistant världen. Och 1100kr är ju inte så farligt.SSSS skrev:
Jag köpte en sådan mest för att ge tillbaka lite till företaget som jobbar med att utveckla homeassistant.