531 661 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Tack, jag har precis beställt två sådana. Det verkar vara samma variant som säljs på div andra ställen.Johan Gunverth skrev:
En av dem tänker jag koppla in och driva från en Landis+Gyr E360 ute på landet som kan leverera max 250 mA. Eftersom WT32-ETH01 tydligen kan dra upp till 500 mA i peak vid uppstart får vi se om det räcker med en konding på 2000 uF på matningen för att klara det. Sedan verkar den ligga på ungefär 100-150 mA när den körs med Ethernet så det borde inte vara några problem.
Om det inte funkar får jag köra PoE-varianten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ja, jag såg ditt tidigare inlägg om de där små 5-voltsaggregaten som jag också har beställt (tack för tipset!). Det finns inget uttag där mätarskåpet med Landis:en sitter så det får bli PoE i så fall eftersom jag redan har stöd för PoE i switchen.Johan Gunverth skrev:
Inte HA men kanske kan få lite hjälp ändå
Om jag vill sätta upp en webbserver med sql databas, finns det någon lämplig färdig Linux distribution?
Sonen ska bygga ett lagersystem till mitt jobb och jag har fast ip men inte han så tror det blir enklare att sätta den hos mig.
Bör jag ordna ett eget vlan för den burken? För min egen skull alltså.
Han bygger enkelt för att visa och ordnar med säkerhet senare om inte burken ska stå på jobbet och bara ha åtkomst lokalt... Eller nåt sånt är inte så insatt 😄
Om jag vill sätta upp en webbserver med sql databas, finns det någon lämplig färdig Linux distribution?
Sonen ska bygga ett lagersystem till mitt jobb och jag har fast ip men inte han så tror det blir enklare att sätta den hos mig.
Han bygger enkelt för att visa och ordnar med säkerhet senare om inte burken ska stå på jobbet och bara ha åtkomst lokalt... Eller nåt sånt är inte så insatt 😄
Vilken vanlig distro som helst funkar. Har ni inga egna preferenser föreslår jag senaste LTS-versionen av Ubuntu.nino skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Det allra bästa lösningen för allt ”småplock” med Linux är att köra Proxmox (Debian) i en maskin och sedan skapa lämplig container (LXC) för det man vill göra. Det är två extra lager mot att köra ”bare metal”, men det påverkar inte prestandan alls. Fördelen är att det blir rejält ångestfritt med Proxmox i botten och du får snabbt igång en lösning du gillar. Home Assistant kan naturligtvis köras här också.nino skrev:
För att komma igång snabbt med en webbserver och mysql är LAMP en bra början. Den finns inbyggd som en ”Turnkey Linux”-template som skapar en ny container (LXC).
För övrig hjälp med att installera olika tjänster i VM eller LXC i Proxmox finns guldgruvan Helper Scripts.
Njae, Proxmox är säker ofta väldigt bra men jag tvivlar på att det exempelvis skulle hysa en ntp-server på ett bra sätt. 😉🤔 Utifrån TS beskrivning tror jag även en standarddistribution direkt på järnet minskar komplexiteten även om ditt förslag säkert ger större "utvecklingspotential".Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Då delar vi inte åsikt.Alfredo skrev:
- Proxmox har
chrony inbyggd just för att LXC och vissa filsystem skall funka ordentligt. 😉- TS kan säkert klara sig fint med en standardinstallation, men fördelen med Proxmox är att man nästan alltid har något fungerande betydligt snabbare.
Mina fem ören i alla fall.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Låter som specifik hårdvara. Är det typ GPS?. NTP är ju mest för att hålla sig inom felmarginalen för SSL, Kerberos och liknande.Alfredo skrev:
Det finns speciella hårdvaruburkar men går bra att köra på så enkelt järn som en Raspberry Pi. GPS med PPS-signal är nog vanligast skulle jag tro, i varje fall på amatörnivå. Bör ge korrekt tid ner på mikrosekundnivå, eller till och med bättre. Idag när alla har konstant uppkoppling är nog behovet för de flesta rätt begränsat.Johan Gunverth skrev:
Förr i tiden hade exempelvis polisen sin egen server då de inte litade på nätet. Det blev intressant en gång när den servern fick frispel...
Det beror på vilka krav man har... Är syftet att ta över all NTP-trafik i ett helt land behöver inte upplösningen vara på mikrosekundnivå.Alfredo skrev:
https://www.nyteknik.se/it-sakerhet...la-datorer-i-albanien-med-tre-servrar/4270347
NTP-poolen är rangordnad efter geografi, så man söker automatiskt efter de geografiskt närmaste NTP-servrarna. I Danmark finns det lite över 40 NTP-servrar i drift. Några drivs av privatpersoner, andra av företag.
– Jag satte mig för att undersöka hur lätt det egentligen är att sätta upp en anonym NTP-server som potentiellt kan användas för att manipulera tiden, säger Mikael Vingaard.
Eftersom geografi väger tungt, valde han ett land utan NTP-servrar för att öka chansen att hans anonyma NTP-servrar skulle få mest trafik. Samtidigt skulle det vara möjligt att sätta upp servrar utan att han behövde verifiera sig. Valet föll på Albanien.
– Det finns inga aktiva NTP-servrar i Albanien, och jag hittade en leverantör där vi kunde sätta upp tre servrar för 44 dollar i månaden utan annat krav än en e-postadress, berättar han.
Inom kort började mycket trafik flöda genom Mikael Vingaards tre albanska NTP-servrar.
– Jag skulle efter ett par månader hålla en workshop i den albanska huvudstaden Tirana om industriell säkerhet. Medan jag var i Albanien kunde jag se att 100 procent av mina NTP-frågor gick genom mina egna servrar, säger Mikael Vingaard.
Mycket tyder på att majoriteten av alla NTP-frågor i Albanien gick genom Mikaels tre servrar. Om han hade haft fientliga avsikter, skulle det i princip vara möjligt att utpeka specifika albanska IP-adresser och sedan skicka manipulerade klockslag till dem.
Under hösten stängde Mikael Vingaard tillfälligt av de tre albanska NTP-servrarna. Det visade sig snabbt skapa problem, bland annat för en teleoperatör som inte enkelt kunde omdirigera trafiken till andra NTP-servrar.
Vad är den stora fördelen för Proxmox jämfört med Docker? Jag kör bara massa containers på min debian på en NUC, en för HA, Deconz, MQTT, Adguard mm. Hur smidigt som helst.Johan Gunverth skrev:
Det allra bästa lösningen för allt ”småplock” med Linux är att köra Proxmox (Debian) i en maskin och sedan skapa lämplig container (LXC) för det man vill göra. Det är två extra lager mot att köra ”bare metal”, men det påverkar inte prestandan alls. Fördelen är att det blir rejält ångestfritt med Proxmox i botten och du får snabbt igång en lösning du gillar. Home Assistant kan naturligtvis köras här också.
För att komma igång snabbt med en webbserver och mysql är LAMP en bra början. Den finns inbyggd som en ”Turnkey Linux”-template som skapar en ny container (LXC).
För övrig hjälp med att installera olika tjänster i VM eller LXC i Proxmox finns guldgruvan Helper Scripts.