Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Yes.
Surt, det borde väl inte heller kunna vara något med router/brandvägg?

M Messier1994 skrev:
Surt, det borde väl inte heller kunna vara något med router/brandvägg?
Inte om den funkar med ett annat OS.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Yes.
Då är det ju operativsystemet (Home Assistant OS) som på någon sätt inte kan aktivera den logiska porten. I vissa sällsynta tillfällen kan olika OS ha problem att synka mot switchen. Då är 100Mbit, halv duplex, räddningen. Tyvärr kräver det att du kopplar inte en skärm till RPi:n och konfigurerar där via radkommando. Alternativt om du har en smartare switch och ställa om porthastigheten till 100Mbit halv duplex.

Majgårdarna
Om jag kopplar RP mot en skärm och startar den kommer det då visas något på skärmen?

K
Om jag kopplar RP mot en skärm och startar den kommer det då visas något på skärmen?
Det ska det göra. Det finns ett terminalgränssnitt där man kan göra lite basic saker

Boilerplate4U
Jag funderar på att byta ut några av mina ESPHome (ESP32) eftersom de ofta tappar kontakten med wifi-nätet och istället köra med WT32-ETH01 som har stöd för Ethernet

Är det någon som har erfarenhet av WT32-ETH01 eller liknande när det gäller uppkoppling mot Home Assistant via Ethernet?

Varför har du problem med dina ESPer och WiFi? Jag har ESP:er som varit uppe i flera år (förutom några strömavbrott). Den som styr mitt fönster på inglasningen är i en rätt ogästvänlig miljö och har fungerat i fem år nu utan störningar.

Boilerplate4U
Dålig signalstyrka pga avståndet mellan byggnader.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Dålig signalstyrka pga avståndet mellan byggnader.
Ok. Sätt upp en till basstation, vet ja...

Jag funderar på att byta ut några av mina ESPHome (ESP32) eftersom de ofta tappar kontakten med wifi-nätet och istället köra med WT32-ETH01 som har stöd för Ethernet

Är det någon som har erfarenhet av WT32-ETH01 eller liknande när det gäller uppkoppling mot Home Assistant via Ethernet?
Jag har två aktiva som Bluetooth Proxy (ESPhome) och de fungerar precis som vanliga ESP32 förutom att man inte kan ha WiFi och Ethernet aktivt samtidigt. Inte med ESPhome i alla fall. Möjligt att micropython hanterar det. De behöver separst matning eller ett ”midspan” om man kör PoE.
Funkar fint i övrigt. De dyker upp under ESPhome som vilken annan enhet som helst som den firmware:en. Har tre till att anvönda till något.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
pacman42 pacman42 skrev:
Ok. Sätt upp en till basstation, vet ja...
Jag har redan en AP så nära det går. Avståndet mellan AP och ESP:n är ungefär 15–20 meter och det finns dessutom hinder i vägen som försämrar signalen.

Så tillbaka till min ursprungliga fråga: Är det någon som har erfarenhet av WT32-ETH01 eller liknande när det gäller att koppla upp mot Home Assistant via Ethernet?

Boilerplate4U
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har två aktiva som Bluetooth Proxy (ESPhome) och de fungerar precis som vanliga ESP32 förutom att man inte kan ha WiFi och Ethernet aktivt samtidigt. Inte med ESPhome i alla fall. Möjligt att micropython hanterar det. De behöver separst matning eller ett ”midspan” om man kör PoE.
Funkar fint i övrigt. De dyker upp under ESPhome som vilken annan enhet som helst som den firmware:en. Har tre till att anvönda till något.
Kör du med "WT32-ETH01" eller annan modell?

Kör med med "WT32-ETH01" eller annan modell?
WT32-ETH01, original, när tillverkaren sålde dessa kortvarigt på A***on. Då fick man trixa lite för att få ingen den med Bt proxy. Nu finns det en färdigpackad firmware på https://esphome.io/projects/

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.