531 248 läst ·
6 156 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
HW finns för 3-500kr vilket väl är i samma härad som ett RaPi-system?K karlmb skrev:
https://www.alibaba.com/product-det...etails.deiletai6.6.b3da4110N1kogC&bypass=true
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Nu länkar du också en enhet som kör OpenWRT, inte android.
Så du tycker på allvar att dom som jobbar gratis med att utveckla HA också borde borta det, till både Android och OpenWRT.
Det blir säkert bara några procent av koden som kan delas mellan dessa plattformar, om ens något.
Detsamma gäller samtliga tredjepartstillägg.
Så du tycker på allvar att dom som jobbar gratis med att utveckla HA också borde borta det, till både Android och OpenWRT.
Det blir säkert bara några procent av koden som kan delas mellan dessa plattformar, om ens något.
Detsamma gäller samtliga tredjepartstillägg.
Tänker du att det skulle vara enklare installation under Android? I.s.f. tror jag inte att det påverkar speciellt mycket i sammanhanget.K karlmb skrev:
Det svåra är inte att installera HA, det är bara att köpa en Raspberry Pi och ett SD-kort som man sedan kopierar över en image på så är man klar med den biten. Där det tar stopp för den "stora massan" är sannolikt konfigurationen som inte är superenkel och det förändras ju inte av att applikationen körs i Android.
Om det handlar om att köra HA i hårdvara man redan har så tror jag inte att det spelar någon större roll heller när en Raspberrypi + SD-kort kostar ca 500:-
Du är bönhörd. Se nedan. En färdig hårdvara, förberedd med rätt mjukvara. Bara att plugga i en Zigbeesticka eller vad man nu vill. Inte längre bara för nördar alltså. Vill man kan man istället köpa en Odroid och skriva ut skalet med en 3D-printer.
https://www.home-assistant.io/blue/
https://www.home-assistant.io/blue/
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Se där ja! Även om priset är lite högt så börjar det ju likna något!J Jocke Best skrev:
Nej, men jag som har som hobby att köra Linux på diverse esoteriska hårdvaror har den erfarenheten att det oftast är ganska kass prestanda om man inte använder den till avsett ändamål och/eller har tillgång till de (oftast proprietära) kernelmodulerna som behövs för att utnyttja hårdvaran på bästa sätt.K karlmb skrev:
...men på temat hårdvara...vad har vi för kreativa lösningar där?
Jag har nu HA i en virtuel maskin i Virtualbox. Det verkar fungera så bra att jag vill flytta det till en egen hw där den kan samsas med ett par andra VM's.
Tänker en NUC i3 eller någon annan minipc som kan köras headless och få plats i ett mediaskåp (inte rack, utan infällt standardskåp).
Jag har nu HA i en virtuel maskin i Virtualbox. Det verkar fungera så bra att jag vill flytta det till en egen hw där den kan samsas med ett par andra VM's.
Tänker en NUC i3 eller någon annan minipc som kan köras headless och få plats i ett mediaskåp (inte rack, utan infällt standardskåp).
Tänk om man kunde hacka Lidls zigbee-gateway (Tuya) så det gick att installera HA...useless skrev:
Nej, men jag som har som hobby att köra Linux på diverse esoteriska hårdvaror har den erfarenheten att det oftast är ganska kass prestanda om man inte använder den till avsett ändamål och/eller har tillgång till de (oftast proprietära) kernelmodulerna som behövs för att utnyttja hårdvaran på bästa sätt.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Då hade du fått en extremt långsam HA, och ingen hade blivit glad.K karlmb skrev:
Sen hade du behövt köpa en till Lidl's-gateway, eftersom den itne längre skötte sitt jobb som zigbee-gateway.
Jag tror att du behöver skaffa dig en bättre bild av vad HA är.
Det är inte en zigbee-gateway.
Det verktyget du vill ha när du fyllt ditt hem med:
En zigbee-gateway, en 433Mhz-sändare, ett par chromecast, osv, och behöver något som förenar alla dessa enheter.
HA är ett löst kopplat system som skall samordna alla dessa, så att du som användare skall slippa öppna din 433Mhz app för att titta på en termometer, och sedan öppna Lidl-appen för att slå på ett element.
Du kan visserligen köra annan mjukvara på samma dator som HA, så att den tex hanterar Zigbee. Och viss mjukvara för sådant är packeterad som HA-plugins, för att göra tillvaron enklare.
Men kommunikationen mellan HA och dessa mjukvaror går allt som oftast via frikopplade API-er, och dom kan lika gärna vara på separata fristående enheter.
Att det är just ett så löskopplat system är för mig en av dom stora fördelarna, och en anledning till att jag valt det, vill verkligen inte ha en stor trög "allt i ett"-maskin.
Smarta Hem är ett koncept i beta, och att kunna byta ut enskilda komponenter är ganska trevligt.
Varför är det så viktigt för dig att HA ska in på saker som inte är anpassade för det?K karlmb skrev:
En raspberry pi plus SD-kort kostar som sagt 500:- Till den finns det en färdig anpassad installation som är urlätt att installera. Vad är det som du saknar med den lösningen?