531 187 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Ok. Eftersom jag bygger allt nu med Zigbee så är jag egentligen ute efter en gateway som inte är beroende av molnet så som Lidls o de flesta andra är.n_sandstrom skrev:
Då hade du fått en extremt långsam HA, och ingen hade blivit glad.
Sen hade du behövt köpa en till Lidl's-gateway, eftersom den itne längre skötte sitt jobb som zigbee-gateway.
Jag tror att du behöver skaffa dig en bättre bild av vad HA är.
Det är inte en zigbee-gateway.
Det verktyget du vill ha när du fyllt ditt hem med:
En zigbee-gateway, en 433Mhz-sändare, ett par chromecast, osv, och behöver något som förenar alla dessa enheter.
HA är ett löst kopplat system som skall samordna alla dessa, så att du som användare skall slippa öppna din 433Mhz app för att titta på en termometer, och sedan öppna Lidl-appen för att slå på ett element.
Du kan visserligen köra annan mjukvara på samma dator som HA, så att den tex hanterar Zigbee. Och viss mjukvara för sådant är packeterad som HA-plugins, för att göra tillvaron enklare.
Men kommunikationen mellan HA och dessa mjukvaror går allt som oftast via frikopplade API-er, och dom kan lika gärna vara på separata fristående enheter.
Att det är just ett så löskopplat system är för mig en av dom stora fördelarna, och en anledning till att jag valt det, vill verkligen inte ha en stor trög "allt i ett"-maskin.
Smarta Hem är ett koncept i beta, och att kunna byta ut enskilda komponenter är ganska trevligt.
Enda alternativet utöver Hubitat som jag hittat är då HA.
Jag behöver inget grafiskt då det räcker bra med en app för mig.
Hittade denna intressanta tråd.K karlmb skrev:
https://community.home-assistant.io/t/custom-component-hubitat/166750
Sonoff Zigbee-bridge resp rf-bridge i kombo med HA. Hubitat kan vara klen tydligen.
Och dyrare.
Numera så går det mesta lokalt under ett tidsspann på ca 5 minuter, om jag förstått rätt. Det är alltså nästan noll fördröjning. Efter att kontakten med Tuya/Smartlife-servern bryts funkar alltså allting vidare tills det tajmar ut. Så det beror lite på om man vill undvika molnet pga it-säkerhet eller om det är själva upptiden man är orolig för. Själv kör jag hälften via en Tuya Zigbee-hub och hälften via HA med ZHA-integration, vilket fungerar bra. Dör min lina har jag större problem än att smarta pluggar etc inte funkarK karlmb skrev:
Det är it-säkerhet + att de plötsligt tar betalt eller lägger ner som är mina problem.J Jocke Best skrev:Numera så går det mesta lokalt under ett tidsspann på ca 5 minuter, om jag förstått rätt. Det är alltså nästan noll fördröjning. Efter att kontakten med Tuya/Smartlife-servern bryts funkar alltså allting vidare tills det tajmar ut. Så det beror lite på om man vill undvika molnet pga it-säkerhet eller om det är själva upptiden man är orolig för. Själv kör jag hälften via en Tuya Zigbee-hub och hälften via HA med ZHA-integration, vilket fungerar bra. Dör min lina har jag större problem än att smarta pluggar etc inte funkar![]()
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag använder denna https://www.webhallen.com/se/product/299702-ConBee-II-USB-Zigbee-controllerK karlmb skrev:
Finns kanske bättre/billigare alternativ, jag tog den för att den var lätt att få tag på och har en hyfsat stor användarbas.
Den kräver ju dock en ytterligare "dator" som kör dess mjukvara (deCONZ) vilken exponerar nätet utåt.
En Raspberry Pi fungerar utmärkt för detta.
Och man kan utan problem köra både den mjukvaran och Home Assistant på samma PI, men även på varsin om det passar en bättre.
100% offline vid normal operation.
Jo, har sett att det är så man kan göra. Retar mig lite att det inte finns någon billigare väg och desutom förinstallerat, annat än då HA- Blue eller Hubitat.n_sandstrom skrev:
Jag använder denna [länk]
Finns kanske bättre/billigare alternativ, jag tog den för att den var lätt att få tag på och har en hyfsat stor användarbas.
Den kräver ju dock en ytterligare "dator" som kör dess mjukvara (deCONZ) vilken exponerar nätet utåt.
Och man kan utan problem köra både den mjukvaran och Home Assistant på samma PI, men även på varsin om det passar en bättre.
Och förvånar mig eftersom jag inte borde vara ensam om de här önskemålen..
Du är bönhörd igen! 34 kr på Ali. Finns att köpa på olika siter med.K karlmb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller denna. 27 euro på Amazon.de
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att HA skulle behöva vara förinstallerat kan du släppa. Installationen av hass.io på en raspberry är busenkel så om den skulle vara ett problem så är HA inget för dig.K karlmb skrev:
Jag har klarat för länge sedan att installera RedHat på ett par PC. Och använda det lite.J Jocke Best skrev:
Men så var det nåt med ett ljudkort eller vad det var så jag fick ge upp.
Den nivån är jag på.
Jo, fast här installerar du en image som är anpassad helt och hållet för raspberryn. Det finns m.a.o. inga okända variabler som kan ställa till det. Du använder ett program i windows för att kopiera den imagen till ett SD-kort som du sedan stoppar i raspberryn. Klart.K karlmb skrev:
Så släpp oron över att det skulle vara det minsta svårt att installera, det är en ickefråga för alla som ens kan använda en dator. Frågan du ska ställa dig är om du klarar av att konfigurera HA som du vill.
Beroende på vilken kunskap och vilka krav man har så kan det vara allt från "ganska lätt" till "väldigt svårt". Har man ingen som helst erfarenhet av programmering så är kan jag tänka mig att man ska välja något annat.
Ok. Men det finns väl några hyfsade default settings som ger iaf de funktioner som Lidls app erbjuder?R RoAd skrev:Jo, fast här installerar du en image som är anpassad helt och hållet för raspberryn. Det finns m.a.o. inga okända variabler som kan ställa till det. Du använder ett program i windows för att kopiera den imagen till ett SD-kort som du sedan stoppar i raspberryn. Klart.
Så släpp oron över att det skulle vara det minsta svårt att installera, det är en ickefråga för alla som ens kan använda en dator. Frågan du ska ställa dig är om du klarar av att konfigurera HA som du vill.
Beroende på vilken kunskap och vilka krav man har så kan det vara allt från "ganska lätt" till "väldigt svårt". Har man ingen som helst erfarenhet av programmering så är kan jag tänka mig att man ska välja något annat.
Nej, antagligen inte. Med zigbee lär det inte ens finnas några enheter att utföra någon logik på innan du lagt till dem i systemet. Hur man gör det vågar jag inte svara på för jag använder inte den tekniken själv. Det kan vara ganska automatiskt till helt manuellt. @n_sandstrom kanske kan svara på det, han verkar ju köra HA/Conbee.K karlmb skrev:
Sedan är det ju svårt att veta vad som avses med "de funktioner som Lidls app erbjuder" om man, som jag, aldrig ens sett den appen
I lidlappen lägger man till enheter o ger de scheman eller automation, enskilt eller i grupper, mot astrour, händelser, rörelser etc.R RoAd skrev:Nej, antagligen inte. Med zigbee lär det inte ens finnas några enheter att utföra någon logik på innan du lagt till dem i systemet. Hur man gör det vågar jag inte svara på för jag använder inte den tekniken själv. Det kan vara ganska automatiskt till helt manuellt. @n_sandstrom kanske kan svara på det, han verkar ju köra HA/Conbee.
Sedan är det ju svårt att veta vad som avses med "de funktioner som Lidls app erbjuder" om man, som jag, aldrig ens sett den appen![]()
Inga större problem för en nybörjare. Dock via molnet.
Jag har precis bytt från deCONZ till homeassistants egna ZHA-plattform. Fungerat ypperligt! Slipper hålla koll på en till docker container då!n_sandstrom skrev:
Jag använder denna [länk]