K karlmb skrev:
Ok. Men det finns väl några hyfsade default settings som ger iaf de funktioner som Lidls app erbjuder?
Home Assistant själv har default-settings, det startar upp och kör direkt efter installation.

Men det gör ingenting.

Att lägga till zigbee-enheter är helt ok, du öppnar en websida, startar parnings-läge, och trycker på motsvarande parnings-knapp på dina enheter.

Du kan ganska lätt lägga till dina enheter i ett GUI, så att du kan se status för en sensor och tända en lampa. Men förvänta dig lite mer jobb om du vill automatisera saker.
Man kan självklart börja simpelt och jobba sig framåt, många icke-programerare till kollegor gjorde detta som permiterings-projekt förra året.

Men vill man skapa regler genom att klicka på enheter i en app är det kanske inte rätt väg.

Dela gärna med dig av vilka visioner du har, så kanske vi kan få en bättre förståelse för om det är rätt system för dig eller ej!

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Jag har precis bytt från deCONZ till homeassistants egna ZHA-plattform. Fungerat ypperligt! Slipper hålla koll på en till docker container då!
Ha, den visste jag inte ens fanns, får kolla vidare på!

Behöver man para om alla sina enheter om man byter? Fungerar det med OTA-updates, osv?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J
ZHA är som en addon man lägger till och det behövs inte ens en hemsida utan man går in under integrations och klickar på ZHA och lägg till enhet bara. Sedan ligger enheten där plus under devices. Enkelt.
Tror man får lägga till dom på nytt om man byter men det går fort.

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tror man får lägga till dom på nytt om man byter men det går fort.
Nej, det går inte fort.
inte med 47 devices :p

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Home Assistant själv har default-settings, det startar upp och kör direkt efter installation.

Men det gör ingenting.

Att lägga till zigbee-enheter är helt ok, du öppnar en websida, startar parnings-läge, och trycker på motsvarande parnings-knapp på dina enheter.

Du kan ganska lätt lägga till dina enheter i ett GUI, så att du kan se status för en sensor och tända en lampa. Men förvänta dig lite mer jobb om du vill automatisera saker.
Man kan självklart börja simpelt och jobba sig framåt, många icke-programerare till kollegor gjorde detta som permiterings-projekt förra året.

Men vill man skapa regler genom att klicka på enheter i en app är det kanske inte rätt väg.

Dela gärna med dig av vilka visioner du har, så kanske vi kan få en bättre förståelse för om det är rätt system för dig eller ej!
Ok, får kolla lite på HA dokumentationen.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nej, det går inte fort.
Skärmklipp av Phoscon-appens gränssnitt visar deCONZ med anslutna enheter och entiteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte kul att migrera...om jag nu hade det behovet.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Migrera enheterna hade jag kunnat tänka mig, om det gick :p

Kasta bort och lägga in igen är sådär roligt.

Men kan såklart vara värt, men det vet jag inte fören jag testat!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nej, det går inte fort.
Har ett 40-tal devices och 85% av dom ploppade upp nästan direkt.. Typ, tänd/släck en lampa så hittades den... Resterande devices fick jag manuellt gå runt och fippla in, varav 1 Aqara tempsensor bannemig VÄGRAR att para... Suck. Allt fick ju såklart nya device-names så det är ju inte smärtfritt såklart.

Anledningen till bytet var att en docker upgrade av deCONZ gick åt helvete så jag blev så illa tvungen att göra något drastiskt :)

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Migrera enheterna hade jag kunnat tänka mig, om det gick :p

Kasta bort och lägga in igen är sådär roligt.

Men kan såklart vara värt, men det vet jag inte fören jag testat!
Hoppas det kommer funka med Z-wave när det nu är den gamla ska försvinna. Z-wave är så svår jobbat och vissa av mina sensorer är hopplösa :(

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Har ett 40-tal devices och 85% av dom ploppade upp nästan direkt.. Typ, tänd/släck en lampa så hittades den... Resterande devices fick jag manuellt gå runt och fippla in, varav 1 Aqara tempsensor bannemig VÄGRAR att para... Suck. Allt fick ju såklart nya device-names så det är ju inte smärtfritt såklart.

Anledningen till bytet var att en docker upgrade av deCONZ gick åt helvete så jag blev så illa tvungen att göra något drastiskt :)
Hade också en Aqara temp som vägrade, men fick igång den genom att helt enkelt rycka ut allt, byta USB på ConBeen mm.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok, får kolla lite på HA dokumentationen.
Haha, inget för familjen...
Domotiz nämns som alternativ i kommentarerna..?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok. Eftersom jag bygger allt nu med Zigbee så är jag egentligen ute efter en gateway som inte är beroende av molnet så som Lidls o de flesta andra är.
Enda alternativet utöver Hubitat som jag hittat är då HA.
Jag behöver inget grafiskt då det räcker bra med en app för mig.
Jag skulle absolut rekommendera HA. Har själv kommit igång hyfsat bra och du kan inte ha sämre linux-skills än mig, har mest fipplat med C64 och PC i dos-promten för 2,5 decennier sedan.

Grejjen är den här. Det kommer — aldrig — finnas en kommersiell lösning som ger dig vad du vill ha. Det är värdelösa marginaler på all hårdvara som inte är helt ny (typ första åren med robotdammsugare osv). Även om en kommersiell part verkligen satsade på ett ekosystem som skulle vara flexibelt så skulle de aldrig hänga med i alla svängar.

Apple, Google, Amazon mfl kommer alltid att satsa på att styra dig mot SAAS-upplägg (dvs mjukvara mot prenumerationsbetalning). De är typ skalbara i all oändlighet och de flesta kostnaderna ökar inte i takt med antal användare. De kommer att tillhandahålla produkter som inte tvingar bort många användare till deras största konkurrenter, men inte mer än så.

”Home Assistant” är ju egentligen bara en anslutningshubb i mjukvaruform som inte har några (eller väldigt få) begränsningar, vilket gör att drivna användare kan ansluta det mesta och skapa smidiga interfaces. Vill man ha något som fungerar OTB kommer man att begränsas rejält i utbudet. Å andra sidan klarar man säkert sig långt på Ikea ensamt. Men inte mycket mer än så.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Jag skulle absolut rekommendera HA. Har själv kommit igång hyfsat bra och du kan inte ha sämre linux-skills än mig, har mest fipplat med C64 och PC i dos-promten för 2,5 decennier sedan.

Grejjen är den här. Det kommer — aldrig — finnas en kommersiell lösning som ger dig vad du vill ha. Det är värdelösa marginaler på all hårdvara som inte är helt ny (typ första åren med robotdammsugare osv). Även om en kommersiell part verkligen satsade på ett ekosystem som skulle vara flexibelt så skulle de aldrig hänga med i alla svängar.

Apple, Google, Amazon mfl kommer alltid att satsa på att styra dig mot SAAS-upplägg (dvs mjukvara mot prenumerationsbetalning). De är typ skalbara i all oändlighet och de flesta kostnaderna ökar inte i takt med antal användare. De kommer att tillhandahålla produkter som inte tvingar bort många användare till deras största konkurrenter, men inte mer än så.

”Home Assistant” är ju egentligen bara en anslutningshubb i mjukvaruform som inte har några (eller väldigt få) begränsningar, vilket gör att drivna användare kan ansluta det mesta och skapa smidiga interfaces. Vill man ha något som fungerar OTB kommer man att begränsas rejält i utbudet. Å andra sidan klarar man säkert sig långt på Ikea ensamt. Men inte mycket mer än så.
Haha, du skrev mitt i natten när familjen sover..
;)
Men jag tror du har rätt. Har alltid varit skeptisk mot Google mfl på detta område.
Enda alternativet jag ser skulle vara Hubitat.
(Eller Domotitz? )
Men någon skrev att HW är något begränsad trots allt.

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Haha, inget för familjen...
Domotiz nämns som alternativ i kommentarerna..?
[media]
Paul Hibbert är kung!

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Jag har precis bytt från deCONZ till homeassistants egna ZHA-plattform. Fungerat ypperligt! Slipper hålla koll på en till docker container då!
Hm, fick en till fundering ang ZHA.

Idag gör jag all parning direkt mellan knapp/dimmer och lampa via deCONZ-apiet.

Jag vet att det i teorin skall gå att göra via enheternas pair-knappar (och starta om IKEA-lampa 6 gånger osv), men tycker att den processen fungerat sådär, och ofta har lampor tappat anslutning till gateway när dom parats med en knapp.

Finns det något sätt att åstakomma samma sak via ZHA?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.