Byggahus.se
Mitt förra ”problem” är löst. Nu är brandvarnaren uppe och inställd på att skicka notis när något händer.

Nästa problem:
Har lagt in frugan i HA, men den vill inte använda sig av ”spåra” hennes iPhone. Har valt att den ska ”spåra” device_tracker.iPhone

Men hon står kvar som okänd (se bild). Det är godkänt på hennes iPhone med diverse tillåtelser kring plats och notis osv.

Dessutom, kan man ändra namn på den entiteten så den heter device_tracker.ninnas_iphone? Detta för vi har några barn som också ska läggas in i HA. Annars blir det jobbigt att hålla reda på alla.

Skärmklipp på hemautomationssystem visar två personers status, en med 'Hemma' och en 'Okänd'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut för min iPhone respektive min frus.

Skärmdump av användargränssnitt för enhetsspårning som visar status och GPS-koordinater för en iPhone.
Skapa konto

Skärmdump av en enhetens anpassningsinställningar med device_tracker.iphone och namnet "Ninnas IPhone".
Skapa konto

Redigerat:
Ändra device name så borde det bli bra tänker jag.
App config - general - device name.
Skärmdump av en mobilapplikationens meny för "Home Assistant" med alternativet "App Configuration" markerat.
Skärmdump av en appkonfigurationsmeny med alternativ för Allmänna inställningar, Plats, Notifikationer och Sekretess.
Skapa konto

Skärmdump visar inställningsmenyn på en mobil med Device Name 'm.jobb.telefon' valt.
Skapa konto

Hjälper tyvärr inte. Står fortfarande som ”okänd” inne i HA. Testar att ta bort den användaren, radera appen och sen börja om.

K karlmb skrev:
Finns det någon som lyckats installera HA i någon gammal tv-box eller liknande?
De är ju lika billiga som tex en Zigbee-gateway från Lidl.
Känns som att gå över ån efter vatten att tvingas bygga sig en liten dator för att kunna köra ett enkelt linux-program?
?

J
K karlmb skrev:
?
HA funkar ju bara på ett antal specifika plattformar, så det verkar inte troligt.

För mig som sade farväl till TV-tittande när jag ryckte in i lumpen, och aldrig tog upp det igen, vad är en "tv-box" :p

tveksamt tveksamt skrev:
Ändra device name så borde det bli bra tänker jag.
App config - general - device name.
[bild]
[bild]
[bild]
Nope. Ingen lycka. Den vägrar visa vart frugan är. La in sonen nu också, står också som unknown...Gissar att det är något fel i någon yaml fil. Börjar bli lite sne på detta, då överallt man läser så ska man kolla i vissa filer. Speciellt återkommande är config.yaml filen. Problemet med den, det enda som står är något jag själv lagt in angående annat. Inte många filer jag har som fylls på automatiskt. Sen hittar jag heller inte vissa andra filer.

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
HA funkar ju bara på ett antal specifika plattformar, så det verkar inte troligt.
Ok, men det är väl Linux i botten?
Kunde man inte göra en Android app istället så det gick att använda på fler hårdvaror?

R
K karlmb skrev:
Ok, men det är väl Linux i botten?
Kunde man inte göra en Android app istället så det gick att använda på fler hårdvaror?
Även om Android är ett operativsystem baserat på linux, som faktiskt bara är en kärna, så skiljer det sig väldigt mycket från andra "Linux-OS" som exempelvis Ubuntu. Jag har varit med och utvecklat en Androidbaserad produkt, och inte ens när man har full kontroll över operativsystemet är det helt enkelt att porta en applikation från ett annat mer "normalt" Linuxbaserat OS som (återigen) Ubuntu.

Om man ska porta något till en "app" och förhålla sig till alla restriktioner som Android lägger på dem så blir det ännu svårare.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Även om Android är ett operativsystem baserat på linux, som faktiskt bara är en kärna, så skiljer det sig väldigt mycket från andra "Linux-OS" som exempelvis Ubuntu. Jag har varit med och utvecklat en Androidbaserad produkt, och inte ens när man har full kontroll över operativsystemet är det helt enkelt att porta en applikation från ett annat mer "normalt" Linuxbaserat OS som (återigen) Ubuntu.

Om man ska porta något till en "app" och förhålla sig till alla restriktioner som Android lägger på dem så blir det ännu svårare.
OK. Men tyvärr är det nog enda vägen att gå om HA ska bli något för fler än några nördar. Några som tjänar pengar på detta idag verkar vara https://www.dusuniot.com/zigbee-gateway

K karlmb skrev:
OK. Men tyvärr är det nog enda vägen att gå om HA ska bli något för fler än några nördar. Några som tjänar pengar på detta idag verkar vara [länk]
HA har nog aldrig skapats med syftet att tjäna pengar.

Varför skulle man lägga tid på att porta det till Android? En otroligt oanvändbar plattform.
Vill du köra det på din telefon?

Att försöka få liv i en gammal avlagd "tv-box" (som jag fortfarande inte vet vad det är), när man får en mycket lämpad hårdvara för ett par hundralappar, känns ju om något som det "några nördar" skulle ge sig på.

Förstår inte heller alls syftet med Android? Tanken med HA är ju att du har en gateway som knyter ihop säcken för alla dina enheter, denna gateway styr du sedan med valfri enhet. Tex din telefon eller padda som i sin tur kan ha både iOS eller Android?

En gammal tvbox har garanterat sämre prestanda än senaste generationen Raspberry Pi. Så förstår inte alls syftet... Visst om man har det liggandes o skräpandes hade det väl kanske varit bra, men dom flesta väljer nog ändå hellre en helt annan hårdvara så tror inte den målgruppen är särskilt stor idag på 2021-talet!

Det enda jag håller med dig om är att det är vi nördar som håller på med denna typ av hemautomation. Helt enkelt för att vi tycker det är för jädra sköj! :D:cool:

Ja, det är en gratis plattform för nördar.

Jag kan hålla med om att den skulle behöva förändras om den ska dra in pengar och sälja till icke-nördar. Det råder det nog inga tveksamheter om :p

Gatewayen länkad ovan är nog inte heller att se som en "konkurrent" till HA, snarare en av alla produkter som den är byggd för att förena.
Den konkurerar snanare mot Hue, som antagligen också drar in en del cash

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Ja, det är en gratis plattform för nördar.

Jag kan hålla med om att den skulle behöva förändras om den ska dra in pengar och sälja till icke-nördar. Det råder det nog inga tveksamheter om :p

Gatewayen länkad ovan är nog inte heller att se som en "konkurrent" till HA, snarare en av alla produkter som den är byggd för att förena.
Den konkurerar snanare mot Hue, som antagligen också drar in en del cash
Jag letade egentligen efter en annan som jag glömt namnet på. Men det man ser är ju att de med enkel HW och öppen Linux kan göra det man behöver.

C crazytok skrev:
Förstår inte heller alls syftet med Android? Tanken med HA är ju att du har en gateway som knyter ihop säcken för alla dina enheter, denna gateway styr du sedan med valfri enhet. Tex din telefon eller padda som i sin tur kan ha både iOS eller Android?

En gammal tvbox har garanterat sämre prestanda än senaste generationen Raspberry Pi. Så förstår inte alls syftet... Visst om man har det liggandes o skräpandes hade det väl kanske varit bra, men dom flesta väljer nog ändå hellre en helt annan hårdvara så tror inte den målgruppen är särskilt stor idag på 2021-talet!

Det enda jag håller med dig om är att det är vi nördar som håller på med denna typ av hemautomation. Helt enkelt för att vi tycker det är för jädra sköj! :D:cool:
Du kan även tänka mediaspelare mm, som under åren kommer i allt högre prestanda. En 4k-tvbox för android kostar idag under 500 kr, och dess prestanda är väl typ 200 ggr av vad ett smarthem behöver.
De allra flesta av dessa boxar av olika slag är idag Android, vilket gör att man lätt kan inställera nästan vad som helst i dem. De har också genereöst med USB-portar, wifi eller LAN anslutningar så de kunde lätt få ett andra liv som gateway i ett smart hem.
Samma gäller förstås för avlagda surfplattor o mobiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.