Byggahus.se

Home Assistant

1. J
    Medlem · 2 743 inlägg
    Det går fins att bränna en Home assistant-image på en SSD. Det finns tex samba-addon eller Google drive-addon som du tar backup på innan, och sedan när du fått igång den nya med en tom installation så ladar du ner addonet i den nya, och återställer din konfiguration sedan. Tidigare har det varit smidigast på Rpi 3, eftersom bara dom har klarat att köra USB-boot, men nu ska även Rpi 4 funka med SSD. Själv håller jag precis på att försöka få detta att funka på min Rpi 3b+, men det strular. Har beställt en ny USB-SSD-adapter som bör fungera bättre än den SSD-låda jag har nu. Men det finns bra guider på Youtube.

• Laddar…
  2. M
    Medlem · 88 inlägg
    Streamar någon av er exempelvis Netflix USA/Amazon Prime USA med VPN?

Jag har sett att det hyfsat enkelt går att sätta upp ett nätverk bakom VPN:en och därefter exempelvis ansluta en Chromecast till det nätverket istället och således smidigt kunna få streamern till TV:n. Men det känns väldigt mekigt att göra hemma eftersom det ofta är barnen som ska titta osv.

Finns det något smidigt sätt att exempelvis skicka vidare en stream som kommer från en VPN tunnel med HA över det lokala nätverket till Chromecasts som inte är anslutna till ett VPN nätverk?

3. J
    Medlem · 2 743 inlägg
    En liten uppdatering. Kör numera min home assistant på min Raspberry pi 3b+ med en 128 GB SSD disk, alltså helt utan SDkortet som varit dess hjärna under året som gått. Vilken otrolig skillnad att uppdatera eller starta om. Förhoppningsvis kommer inte det ske lika mycket underliga saker längre nu.

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 182 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Nej, idén med sd-kort till Rpi är bra men jag tycker det ger en otrevliga driftsproblem som jag inte upplevt med annan hårdvara. Jag övergav Rpi för HA för ett tag sedan och kör virtuliserat på en laptop som agerar server istället. Har varit mycket bättre sedan dess.

5. H
    Medlem · 177 inlägg

halj

Medlem
    Kör liknande på min gamla gaminglaptop. Använder proxmox så blir det lättare att separera olika virtuella prylar på nätverket. Typ Pihole, ubiquiti controller, homeassistent mediaserver.

6. C
    Hobbysnickare · Bjärehalvön · 218 inlägg

carlfredrik

Hobbysnickare
    Blev sugen på att dra över HA från SD kortet till min SSD HD. Enkelt gjort eller? Har ni några tips på vad man bör tänka på innan? Förutom att göra backup

7. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 788 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Finns det någon som lyckats installera HA i någon gammal tv-box eller liknande?
    De är ju lika billiga som tex en Zigbee-gateway från Lidl.
    Känns som att gå över ån efter vatten att tvingas bygga sig en liten dator för att kunna köra ett enkelt linux-program?

8. J
    Medlem · 2 743 inlägg
    Nej det är ganska enkelt. Iofs fick jag pröva med 2 olika diskar och olika kabinett till disken, plus en usb3 innan den ville börja läsa in imagen men sen funkade det. 3b+ ska kunna boota från usb utan att ändra i config också. Jag skaffade Google drive addon och gjorde backup eftersom jag återställde från samma burk. Finns bra guider på Youtube.

9. M
    Medlem · 88 inlägg
    Ska försöka skapa en BLE-brygga med hjälp av en ESP32. Gjorde ett första försök idag men fumlar mest runt än så länge.

Någon här som fått till detta redan?

Vet inte om ”BLE-brygga” förresten är rätta termen. Det jag vill kunna göra är att placera ESP32:an närmare vissa BLE enheter som jag har långt i från min RPI och sedan via MQTT feeda in data från dem in HA eller styra dem (men det är mest sensorer).

10. e02jr
    Elektroniktokig · 47 inlägg

e02jr

Elektroniktokig
    Har gjort en lösning baserat på en post från HomeAssistant-forumen, men med förändringar för att passa det jag ville göra.
    Använder 2st ESP32 med esphome för att skicka ble-broadcast-data från 8st "XIAOMI Mijia Bluetooth Thermometer" (den lilla fyrkantiga med liten display) utspridda i huset till HA med MQTT. De är omflashade med https://github.com/atc1441/ATC_MiThermometer/blob/master/ATC_Thermometer.bin

Kan posta esphome-configen och sensorkoden för HA om det låter intressant.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · 88 inlägg
    Ja, gärna!

Jag har Xiaomis växtsensorer.

12. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 337 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Redigerat 23 feb 19:05
  13. M
    Medlem · 88 inlägg
    Nu är jag förbi första steget, klassiskt strul för en nybörjare. Provade allt men fick ingen kontakt med min ESP32. Gissade att det var något jag inte fattade och att jag missat något grundläggande steg. Efter flera timmar upptäckte jag att jag använde en micro-USB till USB sladd som bara var avsedd för laddning och saknade kommunikationsmöjligheter... När jag väl bytte sladd tog allt mindre än 10 min...

• Laddar…
  14. R
    Medlem · 1 362 inlägg

RoAd

Medlem
    Klassiker. Jag har gjort den tabben några gånger på jobbet. Jag har utvecklat några USB-anslutna enheter och då antar man förstås att man själv gjort något fel när det inte fungerar. Första gången tog det lååång tid innan jag fattade att det var kabeln :)

Man bör kunna se det på att de kablarna saknar "USB-loggan" eftersom inga sladdar utan datasignalerna får märkas med den. Men det finns ju tyvärr mindre nogräknade tillverkare som inte bryr sig så mycket om sådant :rolleyes:

15. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 182 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Å, fasen - då lärde jag mig något nytt idag med (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.