B
Jupp. Jag hade tagit någon adapter som fanns hemma. Har du orginal borde det vara ok.

• Gilla
Nilsbygger
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jupp. Jag hade tagit någon adapter som fanns hemma. Har du orginal borde det vara ok.
Provade till och med att byta till uttag från annan fas för att se om det skulle göra någon skillnad.
Vägen till det smarta hemmet började med lite motgångar!

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
R
S sjoelund skrev:
Kollade upp det och det verkar som om RPi slutat med slumpade MAC vid varje start (från 4B eller 5). Sist jag använde RPi var nog 3... Det är dock inte unika MAC som de använder sig av för att spara in pengar.
Var får du din information ifrån? Så vitt jag vet har som sagt alla raspberry pi haft statiska, unika, MAC-adresser sedan version 3 och framåt. De är inte slumpmässiga.

Äldre versioner har jag ingen erfarenhet av men jag skulle tro att även de hade det.

Och vad du menar med "inte unika" förstår jag inte. Raspberry foundation har egna registrerade serier: https://udger.com/resources/mac-address-vendor-detail?name=raspberry_pi_foundation

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Tjena! Jag försöker att förstå mig på hur man gör ett script i HA. Jag ska styra min VVB med hjälp av en Shelly 1 Pro efter Tibbers timpris är tanken och jag googlar, läser och kollar YT videos på hur man sätter upp script men får inte kläm på det riktigt. Är ny när det kommer till kodning men inte helt tappad och lär mig mer än gärna. Är det någon som har ett sådant script som kan visa hur det skulle kunna se ut alternativt bra input.

Bra tråd för övrigt!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det beror ju lite på hur du vill göra det och vad du har för förutsättningar.
Här är tex min template för det:
{% set highest_temperature = 55 %}
{% set lowest_temperature = 45 %}
{% set decrease_per_hour = 0.33 %}
{% set current_temperature = ( states("sensor.varmepump_varmvatten_arvarde") | float - 1.0 ) %}
{% set hours_to_reach_lowest = ( ( current_temperature - lowest_temperature ) / decrease_per_hour ) | int %}
{% set combined_prices = ( state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025", "today") [now().hour:] ) %}
{% if bool( state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025", "tomorrow_valid" ), false ) -%}
{% set combined_prices = combined_prices + state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025", "tomorrow" ) %}
{%- endif %}
{% set combined_prices = combined_prices[:hours_to_reach_lowest] %}
{% set sorted_prices = combined_prices | sort %}
{% set lowest_price = sorted_prices[0] %}
{% set price_now = combined_prices[0] %}

{#
Current temperature: {{ current_temperature }}.
Hours to reach lowest: {{ hours_to_reach_lowest }}.
Prices from now and into the future: {{ combined_prices }}.
Reachable prices until lowest: {{ combined_prices }}.
Sorted prices: {{ sorted_prices }}.
Price now: {{ price_now }}.
Lowest price: {{ lowest_price }}.

{% if price_now == lowest_price -%}
It's cheapest now!
{% elif ( price_now <= ( lowest_price * 1.1 ) ) -%}
It's quite cheap now!
{%- else -%}
It will be cheaper later...
{%- endif %}
#}

{{ ( price_now <= ( lowest_price * 1.1 ) ) }}

Men då har jag även temperaturen på vattnet och kan styra efter det. Dessutom så slår jag inte av/på utan jag byter från "ekonomiläge" till "normalläge" så jag behöver aldrig oroa mig för att vattnet ska vara kallt. Den går igång ändå av sig själv och värmer vattnet även om mitt script inte tycker den borde köra då priset är högt.

Om du bara kan sätta på och av utan att egentligen veta statusen så blir det ju svårare. Har ni hyffsat statiska vanor och vet att vattnet räcker tex ett dygn i tillräcklig temperatur så kan man ju sätta upp att köra en gång varje natt när det är som billigast.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
O
F Forslind skrev:
Tjena! Jag försöker att förstå mig på hur man gör ett script i HA. Jag ska styra min VVB med hjälp av en Shelly 1 Pro efter Tibbers timpris är tanken och jag googlar, läser och kollar YT videos på hur man sätter upp script men får inte kläm på det riktigt. Är ny när det kommer till kodning men inte helt tappad och lär mig mer än gärna. Är det någon som har ett sådant script som kan visa hur det skulle kunna se ut alternativt bra input.

Bra tråd för övrigt!
Hej!
Jag skulle göra något liknande och landade i att installera Node-red och lägga upp allt som ett flow istället. Tyckte jag blev enklare att överblicka.
Lägg till Tibber och Power Saver i node red så blir det smidigt. Power Saver ser till att VVB bara är på de billigaste timmarna.
Du kan tex göra ett schema från 22 till 06 och att VVB ska köra de 3 billigaste timmarna.
Jag följde guiderna här: https://powersaver.no/guide/

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Det beror ju lite på hur du vill göra det och vad du har för förutsättningar.
Här är tex min template för det:
{% set highest_temperature = 55 %}
{% set lowest_temperature = 45 %}
{% set decrease_per_hour = 0.33 %}
{% set current_temperature = ( states("sensor.varmepump_varmvatten_arvarde") | float - 1.0 ) %}
{% set hours_to_reach_lowest = ( ( current_temperature - lowest_temperature ) / decrease_per_hour ) | int %}
{% set combined_prices = ( state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025", "today") [now().hour:] ) %}
{% if bool( state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025", "tomorrow_valid" ), false ) -%}
{% set combined_prices = combined_prices + state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025", "tomorrow" ) %}
{%- endif %}
{% set combined_prices = combined_prices[:hours_to_reach_lowest] %}
{% set sorted_prices = combined_prices | sort %}
{% set lowest_price = sorted_prices[0] %}
{% set price_now = combined_prices[0] %}

{#
Current temperature: {{ current_temperature }}.
Hours to reach lowest: {{ hours_to_reach_lowest }}.
Prices from now and into the future: {{ combined_prices }}.
Reachable prices until lowest: {{ combined_prices }}.
Sorted prices: {{ sorted_prices }}.
Price now: {{ price_now }}.
Lowest price: {{ lowest_price }}.

{% if price_now == lowest_price -%}
It's cheapest now!
{% elif ( price_now <= ( lowest_price * 1.1 ) ) -%}
It's quite cheap now!
{%- else -%}
It will be cheaper later...
{%- endif %}
#}

{{ ( price_now <= ( lowest_price * 1.1 ) ) }}

Men då har jag även temperaturen på vattnet och kan styra efter det. Dessutom så slår jag inte av/på utan jag byter från "ekonomiläge" till "normalläge" så jag behöver aldrig oroa mig för att vattnet ska vara kallt. Den går igång ändå av sig själv och värmer vattnet även om mitt script inte tycker den borde köra då priset är högt.

Om du bara kan sätta på och av utan att egentligen veta statusen så blir det ju svårare. Har ni hyffsat statiska vanor och vet att vattnet räcker tex ett dygn i tillräcklig temperatur så kan man ju sätta upp att köra en gång varje natt när det är som billigast.
Det där var ju att ta det ett steg till! Riktigt snyggt. Jag har styrt beredaren manuellt i cirka två veckor för att testa och hittills har inte varmvattnet tagit slut utan det har räckt att värma tre timmar/dygn när det är som billigast och då är det duschar efter träningar, jobb mm så vanorna ser ganska lika ut varje vecka. Visst vore det bra om scriptet kunde kicka in om temperaturen når under en kritisk nivå men det har inte varit problem änu.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
O oll96 skrev:
Hej!
Jag skulle göra något liknande och landade i att installera Node-red och lägga upp allt som ett flow istället. Tyckte jag blev enklare att överblicka.
Lägg till Tibber och Power Saver i node red så blir det smidigt. Power Saver ser till att VVB bara är på de billigaste timmarna.
Du kan tex göra ett schema från 22 till 06 och att VVB ska köra de 3 billigaste timmarna.
Jag följde guiderna här: [länk]
Det där lätt ju också smidigt. Det ska jag läsa på mera om.

Tack!

R RoAd skrev:
Och vad du menar med "inte unika" förstår jag inte. Raspberry foundation har egna registrerade serier: [länk]
Ett normalt nätverkskort har en unik MAC-adress. RPi har RPi foundations serie och sedan i princip de sista siffrorna i serienumret som väljs som resterande del av MAC. Det finns fler RPi tillverkade än det finns adresser. Hemma spelar det inte så stor roll, men du kan få problem i serverhall...

R
S sjoelund skrev:
Ett normalt nätverkskort har en unik MAC-adress. RPi har RPi foundations serie och sedan i princip de sista siffrorna i serienumret som väljs som resterande del av MAC. Det finns fler RPi tillverkade än det finns adresser. Hemma spelar det inte så stor roll, men du kan få problem i serverhall...
Vadå "ett normalt nätverkskort"? Det samma sorts nätverks-kretsar i raspberry som i många andra produkter. I raspberry pi 3 sitter det ett SMSC LAN9514.

Visst används raspberryns serienummer för att skapa MAC-addressen, men det gör det inte mindre "riktig". Inte heller gör det att den ändras/slumpas vid varje uppstart som du påstod.

Det verkar kunna bli problem om man vill använda väldigt många raspberry 3 i samma system för då kan det tydligen finnas dubbletter (visste jag faktiskt inte) men det är ju verkligen ingenting som har den minsta påverkan på en installation av home assistant.

Vet faktiskt inte vart du ville komma med detta. @Nilsbygger problem har uppenbart inget med några MAC-addresser att göra då indikatorledarna vid RJ45 inte ens tänds.

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju inte så slumpartat direkt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
tveksamt tveksamt skrev:
Det låter ju inte så slumpartat direkt.
Serienummer verkar förvisso slumpas i fabriken om jag förstått det rätt, så ursprunget är i.s.f. slumpmässigt. Men det slumpas inte vid uppstart som @sjoelund påstod.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N Nilsbygger skrev:
Provade till och med att byta till uttag från annan fas för att se om det skulle göra någon skillnad.
Vägen till det smarta hemmet började med lite motgångar!
Kanske låter uppenbart, men testa en annan nätverkskabel.

Har suttit många timmar i bil för support när folk missat den grejen 😝

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Kanske låter uppenbart, men testa en annan nätverkskabel.

Har suttit många timmar i bil för support när folk missat den grejen 😝
Ja, det var bland det första jag testade.

Något jag hittade nu är att min dator verkar tro att jag har fler enheter än tidigare. Att installationen av mitt Sd-kort verkar ha skapat fler? Kan detta vara problemet?
Tidigare var det bara D.

Skärmbild av en dator som visar åtta enheter under "Den här datorn", inklusive Windows (C:), USB-enhet (D:), och ytterligare USB-enheter från (E:) till (J:).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Vad använde du för program för att flasha minneskortet? Prova att flasha om det med ett annat, t.ex. Balena eller Unetbootin. Efteråt bör du se två partitioner, en som går att läsa i windows (boot-partitionen) och en som inte går att läsa (pga annat filsystem).

Och jo, för några år sedan fanns (finns?) en funktion i network-manager för att slumpa MAC-adressen vid omstart. Problemet var att den var aktiverad från start så från en dag till en annan började många Linux-maskiner bete sig annorlunda. Det gick att avaktivera men var lite bökigt så numera tror jag det är tvärtom, att man får aktivera det manuellt om man vill ha det.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.