531 420 läst ·
6 164 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Ingen koll på den, men gissar att det är som du beskriver, precis som Hue och Ikeas diton stödjer sina egna enheter med vissa undantag.C carlfredrik skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hittade precis denna för z-wave: https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/aeotec-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549
Borde ju funka. Antar att man kör båda två rakt in i RPIn helt enkelt?
Borde ju funka. Antar att man kör båda två rakt in i RPIn helt enkelt?
Jag kör den på Rpi, fungerar utmärkt. När jag köpte den för några år sedan så var det den som hade bäst support för HA.C carlfredrik skrev:
Hade en annan variant innan som satt direkt på stiftlisten på Rpi, minns inte namnet. Men den fungerar inte så bra med nyare z-wave enheter.
Håller på att planera byte av system i huset och har nu installerat Hassio och Openhab.
Växlar mellan dem nu för att se vad som passar bäst framöver.
Nu är det dags att lägga till lite zwave mojänger och till det har jag en Aeotec Gen5 sticka.
Vad jag inte har fattat än (av säkert många delar) är om jag kommer att kunna använda stickan till både HA och OH3?
Inte precis samtidigt såklart, men när det ena är avstängt så använder det andra stickan.
Växlar mellan dem nu för att se vad som passar bäst framöver.
Nu är det dags att lägga till lite zwave mojänger och till det har jag en Aeotec Gen5 sticka.
Vad jag inte har fattat än (av säkert många delar) är om jag kommer att kunna använda stickan till både HA och OH3?
Inte precis samtidigt såklart, men när det ena är avstängt så använder det andra stickan.
Ja, lägg in detta addon. Du behöver usbsticka för MQTT också. I mitt tycke använder man iofs bara Plejd för automatisering tillsammans med HA om men redan köpt på sig dessa eftersom det går göra mer med tex zigbee, men har man redan dom så absolut.C crazytok skrev:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw1zgMWpaMs0c4NdqO5TRMs0
Sedan kan man sedan ett tag knyta ihop nästan allting som tidigare inte gått att köra i Home assistant, tex Ewelink också, eftersom dessa istället går köra i Google Home. Det finns ett addon som gör att HA kan skicka kommandon till Google Home, vilket gör att man kan skriva kommandon i HA, tex "tänd taklampa sovrum" direkt till Google home, och lägga in i en automation. Eller "vad är vädret", eller "stäng av TVn", eller "sänd ut i hela huset "maten är klar", allt inom Home Assistant. Mycket mycket roligt att leka med!
Se nedan:
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Lite förvirrande är det, hur somn_sandstrom skrev:
- MQTT används för att kommunicera med HomeAssistant (gör tex att hassio-plejd (addonen) kan köra på en separat maskin om man skulle vilja)
- Bluetooth BLE används för att kommunicera över Bluetooth direkt med Plejd-puckarna (på samma sätt som appen gör)
- Plejds API används för att hämta information om installationen, enhetsnamn, crypto-key för BLE mm
Addon:en använder däremot inte eventuell gateway på gott och ont. Det är positivt eftersom ingen gateway krävs och kommunikationen går så snabbt som möjligt, men lite negativt eftersom man måste fippla och få igång bluetooth BLE.
Totalt sett tycker jag det funkar bra när man väl satt upp det och är riktigt trevligt att till slut kunna få in Plejd i HomeAssistant trots att Plejd själva inte är så sugna på att integrera.
Ovan gäller alltså addon https://github.com/icanos/hassio-plejd
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Home assistant i sig behöver ju externa enheter för att agera hub. Krävs ju sticka för tex Zwave och zigbee också. Om man inte tänkt använda en ordinarie gateway för varje fabrikat. Själv använder jag mest ZHA för zigbee-enheter eller färdiga Blueprints för tex Aqara knapp eller kub, och sedan styr jag alla enheter oberoende av om de kör wifi eller zigbee eller dylikt.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
"Du behöver usbsticka för MQTT också"J Jocke Best skrev:Home assistant i sig behöver ju externa enheter för att agera hub. Krävs ju sticka för tex Zwave och zigbee också. Om man inte tänkt använda en ordinarie gateway för varje fabrikat. Själv använder jag mest ZHA för zigbee-enheter eller färdiga Blueprints för tex Aqara knapp eller kub, och sedan styr jag alla enheter oberoende av om de kör wifi eller zigbee eller dylikt.
Mqtt i sig är inte bundet till ett fysiskt protokoll men i HA går det väl enbart över TCP/IP ?
Dvs du ska inte behöva nånting för det, sålänge du har din Home Assistant på en enhet som är nätverksansluten.
Tillägg:
Anledningen till att jag är så frågvis är att jag nu kör MQTT på en gammal tjock-server som jag börjar fundera på avvecklingsplanen för, och vissa saker vore klart smidiga att bara flytta in på min Pi som kör HA.